דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בג"ץ פסל חוק ששולל זכויות סוציאליות מעובדים זרים שאיחרו לעזוב את ישראל

בית המשפט העליון קבע ששלילת כל כספי הפנסיה מעובדים שלא יצאו מהארץ בזמן היא בלתי מידתית ופוגעת בחופש הקניין, ודרש מהמדינה לתקן את החוק | ההחלטה התקבלה בדעת רוב, לצד דעת מיעוט של השופט נעם סולברג | השר לוין: ״הוכחה נוספת לנחיצות הרפורמה המשפטית״

בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

בג"ץ קבע היום (שלישי) כי תנאיהם הסוציאליים של עובדים זרים שלא עזבו את הארץ בזמן לא ישללו עוד, ודרש מהמדינה לתקן את המצב הקיים תוך חצי שנה.

פסק הדין ניתן בעתירות שהגישו בשם עובדים ארגון קו לעובד והאגודה לזכויות האזרח. ההחלטה התקבלה בדעת רוב של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן והשופטים יצחק עמית, דפנה ברק-ארז, ענת ברון ועופר גרוסקופף. השופט נעם סולברג קבע בדעת מיעוט שיש לדחות את העתירות.

לפי חוק עובדים זרים משנת 1991, כל מעסיק של עובד זר בענפים שונים יחויב להפקיד מדי חודש לחשבון בנק ייעודי את כלל ההפרשות הסוציאליות שבהן חב המעסיק. קבלת כספי הפיקדון מותנית ביציאת העובד הזר מישראל במועד שנקבע לו.

בעתירות שהוגשו נטען כי מנגנון השלילה הקיים פוגע פגיעה קשה ובלתי מידתית בזכויותיהם של העובדים הזרים, ועל כן יש להורות לבטלו. לפי אחד התקדימים שהובאו בעתירה, אזרח סין, שעבד בישראל בענף הבניין כחוק במשך 12 שנים ונצברו עבורו בפיקדון 93,717 ש"ח, לא קיבל את מלוא הסכום בשל יציאתו מישראל לאחר המועד שנקבע לו.

בג"ץ קבע כי מנגנון הניכוי הקיים הוא בלתי מידתי ופוגע בזכותם של העובדים הזרים לקניין, הנגזרת מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. נוסף על כך נקבע שהגברת התמריץ של העובד הזר לצאת מישראל היא תכלית ראויה, אך לא הוצגה דוגמה אחת למדינה שבה מהגרי עבודה עשויים לאבד את כספי הפנסיה שלהם אם יצאו מהארץ באיחור, וכי מדובר במנגנון לשלילת זכויות סוציאליות שהינו יוצא דופן גם בדין הישראלי.

שופטי דעת הרוב קבעו כי הנתונים שהוצגו על ידי הממשלה עוררו שאלות לא מבוטלות באשר ליעילות ההסדר הקיים. לדבריהם, עוצמת הפגיעה ממנגנון הניכוי היא משמעותית ביותר, וההסדר חושף את העובד לאפשרות שיאבד את כל התשלומים הסוציאליים שהופקדו עבורו במשך שנות העסקה בישראל, סכומים העשויים להגיע לעשרות ואף למאות אלפי שקלים, גם בשל שיהוי של מספר חודשים בודדים ביציאתו מישראל.

עוד ציינו השופטים כי ביחס לעובדים מסתננים, שנכנסו לישראל שלא כדין קיים כיום הסדר החושף לכל היותר 33% מהפרשות המעסיק לאפשרות של ניכוי. לפיכך, נקבע כי אין מנוס מן המסקנה לפיה מנגנון הניכוי הקבוע ביחס לעובדים זרים פוגע בזכות לקניין באופן בלתי מידתי, ומשכך הוא אינו חוקתי.

השופט נועם סולברג חשב אחרת ואמר כי אין מקום להתערב בהסדר הניכוי כי לדעתו הזכות לקניין אינה נפגעת.

בג"צ חידד והבהיר כי לא מצא פגם בעצם קיומו של מנגנון ניכוי, אלא במנגנון הניכוי הספציפי הקיים כעת, החושף את העובד הזר לניכוי של מלוא כספי הפיקדון. לפיכך, הבהיר כי אין כוונתו להביא לביטול מלא של מנגנון הניכוי, שכן מהלך שכזה עשוי לפגוע בתכלית של עידוד יציאת עובדים זרים מישראל במועד, שהיא כשלעצמה תכלית ראויה. עם זאת, קבעו השופטים כי ככל שלא יגובש הסדר חלופי בתוך שישה חודשים, יבוטל הסדר הניכוי הקיים והכספים שנוכו מכוחו יושבו לעובדים הזכאים להם. ביחס לעותרים הפרטניים שהגישו את העתירות, נקבע כי הם זכאים כבר עתה לקבלת כספי הפיקדון שנשללו מהם.

שר המשפטים יריב לוין תקף בחריפות את החלטת בג"ץ: "אם למישהו היה ספק מדוע דרושה רפורמה עמוקה במערכת המשפט, הוא קיבל היוםשוב את התשובה בפסק דין נוסף שמעודד הגירה בלתי חוקית לישראל תוך פגיעה בהרכב הדמוגרפי ובזהות היהודית של המדינה".

לדברי לוין, "פסק הדין נותן אור ירוק לעשרות אלפי עובדים זרים להפר את תנאי הרישיון שלהם ולהישאר בארץ באין מפריע בניגוד לחוק. פסק הדין משקף סולם ערכים פרוגרסיבי קיצוני, לפיו עובדים זרים הנשארים בארץ בניגוד להתחייבותם ובניגוד לחוק עדיפים על פני שמירת זהותה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ושמירת אופייה ככזאת".

גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקר בחריפות את הפסיקה: "בג"ץ פסל הבוקר שוב חוק הנועד לתמרץ עובדים זרים לצאת מישראל. פסילת בג"צ היום היא ההוכחה המדויקת מדוע אנחנו נלחמים בכל הכוח להעביר את הרפורמה המשפטית. ויפה שעה אחת קודם".

בקו לעובד ובאגודה לזכויות האזרח בירכו על ההחלטה ומסרו: "פסק הדין מדבר בעד עצמו. חוק שמאפשר גזילת כספי פנסיה ופיטורים של עובדים הוא חוק מרושע, ולא בכדי אין בשום מקום בעולם הסדר מהסוג הזה. מי שהוזמנו לעבוד בישראל בעבודות קשות זכאים כמו כל עובד אחר לזכויות שצברו בעבודה, וכשם שעובדים ישראלים אינם נקנסים בפנסיה שלהם – כך גם מהגרי עבודה.

בארגונים הוסיפו ש"ברור לנו שכעת יגיע תורם של חברי הקואליציה הקיצונית לגדף את בג"ץ, שלא מאפשר להם לעולל ככל העולה על רוחם. להם נזכיר, כי זכויות אדם הן של כל אדם, גם של מי שאין לו כוח פוליטי, ותפקידו של בג"ץ הוא לעצור את הכנסת ואת הממשלה כשהן דורסות אותן". את העותרים ייצגו בהלך עורכי הדין מיכל תג'ר, עודד פלר ואלעד כהנא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!