דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בלי עלייה באבטלה: האינפלציה בארה"ב יורדת מהר מהצפוי

שיעור האינפלציה ירד בחודש יוני ל-3% מ-4% בחודש מאי וכמעט הגיעה ליעד של 2% | הפדרל ריזרב ככל הנראה ישמור את שיעור הריבית ברמה גבוהה ואף יחזור לעלות אותה החודש

בניין הבנק המרכזי האמריקאי (הפדרל ריזרב) בוושינגטון בירת ארצות הברית (צילום: REUTERS/Sarah Silbiger)
בניין הבנק המרכזי האמריקאי (הפדרל ריזרב) בוושינגטון בירת ארצות הברית (צילום: REUTERS/Sarah Silbiger)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

האינפלציה בארה"ב ממשיכה לרדת, בפעם ה-12 ברציפות, וכמעט הגיעה ליעד הפדרל ריזרב של 2%; השיעור השנתי ירד בחודש יוני ל-3% מ-4% בחודש מאי, השיעור הנמוך ביותר מאז מרץ 2021, כך לפי הלשכה לסטטיסטיקת עבודה בארה"ב. אינפלציית הליבה, שאינה כוללת את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, ירדה אף היא ל-4.8% מ-5.3%. ברמה חודשית עלו המחירים ב-0.2%.

על אף שירידה משמעותית נחזתה מראש, הירידה בפועל הייתה אפילו חדה יותר. חרף זאת, הפדרל ריזרב ככל הנראה ישמור את שיעור הריבית ברמה גבוהה ואף יחזור לעלות אותה החודש, לאחר שביוני השאיר את השיעור על קנו. זאת מכיוון שאינפלציית הליבה עדיין בשיעור יחסית גבוה של 4.8% ובגלל ששוק העבודה מוסיף להיות הדוק; שיעור האבטלה בארה"ב ירד בחודש יוני ל-3.6% מ-3.7% בחודש הקודם, והוא נמוך במיוחד במונחים היסטוריים.

אולם נראה ששוק העבודה ההדוק מתקיים בשלום לצד הבלימה באינפלציה, מה שמצביע על כך שלא העלאות הריבית הן אלו שגרמו לבלימה זו. במהלך השנה האחרונה, בה האינפלציה בארה"ב מאטה באופן עקבי, האבטלה נשמרה ברמה נמוכה ומשרות חדשות התווספו בקצב מהיר למשק האמריקאי. יכול להיות שהירידה במחירי האנרגיה ופתרון צווארי הבקבוק בשרשראות האספקה, הגורמים המקוריים לעליות המחירים, הם אלו שמסבירים הכי טוב את הבלימה בעליית המחירים; מדד האנרגיה ירדה ב-16.7% בין יוני 2022 ליוני 2023.

מדד המגורים, המשקף עלויות דיור, הוא התורם המשמעותי ביותר ואחראי למעל 70% מעליות המחירים החודשיות, שעמדו על 2%. חשוב לציין שמדד זה מחשב עלות מקבילה לשכר דירה לבעלי דירות לפי שווי הבית שלהם, על אף שבפועל הם אינם מוציאים את ההוצאה הזו. למעשה, העלאות הריבית גורמות להאטה במדד זה מכיוון שהן מביאות להאטה במחירי הדיור וכך באופן עקיף מורידות את ההוצאה המקבילה לשכר דירה. בפועל, העלאות הריבית דווקא מעלות את ההוצאה על דיור דרך הגדלת הריבית על המשכנתאות.

מדד המזון עלה ב-0.1% ביוני ומדד האנרגיה ב-0.6%. אינפלציית הליבה עמדה גם היא על 0.2% ברמה חודשית, הצמיחה החודשית הנמוכה מאז אוגוסט 2021. גם כאן מדד המגורים היה המשמעותי ביותר בעליות המחירים, לצד מדד ביטוח הרכב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!