דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

130 עולים מאתיופיה נחתו בישראל: ״חייהם של הממתינים בידו של השר״

שנתיים וחצי לאחר שהחלה, הגיעה עליית ׳צור ישראל׳ להשלמתה | שר העלייה והקליטה אופיר סופר נעדר ממעמד הנחיתה, לאחר שהודיע כי המשרד לא יתקצב את המשך העלייה | לפחות 2,000 ממתינים במחנות באדיס אבבה ובגונדר, זכאים לעלות לישראל

העולים האחרונים מאתיופיה בעליית ׳צור ישראל׳ (צילום: משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית)
העולים האחרונים מאתיופיה בעליית ׳צור ישראל׳ (צילום: משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית)
יהל פרג'

על ההתרגשות עם נחיתתם של 130 העולים האחרונים בעליית ׳צור ישראל׳ העיב חוסר הוודאות בנוגע להמשך העלייה מאתיופיה, נוכח ההתעלמות המוחלטת ממנה בתקציב 2023-2024. עם נחיתת 130 העולים בנמל התעופה בן גוריון, ושנתיים וחצי לאחר שהחלה, הגיעה היום (רביעי) עליית ׳צור ישראל׳ להשלמתה.

נציגי הסוכנות היהודית ומשרד העלייה והקליטה קיבלו את העולות והעולים הנרגשים בפרחים ודגלים, אולם שר העלייה והקליטה אופיר סופר (הציונות הדתית) נעדר ממעמד הנחיתה. היעדרותו של סופר ממשיכה את הקו בו נוקט השר מאז נכנס למשרד – כששיאו ההתעלמות התקציבית.

שר העלייה והקליטה אופיר סופר (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
שר העלייה והקליטה אופיר סופר (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

לפחות 2,000 ממתינים, הזכאים לעלות לישראל לפי הקריטריונים של החלטת הממשלה האחרונה בנושא, נותרו במחנות באדיס אבבה ובגונדר, העדר התקציב מותיר אותם ואת משפחותיהם באפליה. ״החיים של הממתינים בגונדר ובאדיס אבבה תלויים בידו של השר העלייה וקליטה״, אומר סורפל עלמו, מנהל מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה.

"אנחנו במטה המאבק, קוראים לשר העלייה והקליטה אופיר סופר לסיים את החקירה וליישם את החלטת ממשלה מספר 716 שהתקבלה בשנת 2015 להבאת יהודי אתיופיה ארצה. שר העלייה והקליטה אופיר סופר חוקר את העלייה מאתיופיה יותר משבעה חודשים, מתי הוא מתכוון לסיים את החקירה?״

עם העולים חזרו ארצה מנכ"לים של מספר משרדי ממשלה, שטסו לאתיופיה כדי לבחון את מצב הממתינים ולסייע בידי השר לקבל החלטה על המשך או הפסקת העלייה. השר סופר בחר שלא להתייחס לשאלות ׳דבר׳ בנוגע למסקנות משלחת המנ"כלים.

כ-70% מעולות והעולים בשני החלקים של ׳צור ישראל׳ הם צעירים מתחת לגיל 35. כמחצית מהם ילדים ובני נוער עד גיל 18 וכמחצית מהם צעירים בגילאי 18 עד גיל 35. ביוני 2022 חודש המבצע בעקבות החלטת הממשלה לאפשר את עלייתם של 3,000 עולים נוספים מאתיופיה. בסך הכול עלו עד כה בשני השלבים של מבצע 'צור ישראל', אשר נוהל על ידי משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית, כ-5,000 עולים חדשים מאתיופיה.

העולים האחרונים מאתיופיה בעליית ׳צור ישראל׳ נוחתים בנתב"ג (צילום: משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית)
העולים האחרונים מאתיופיה בעליית ׳צור ישראל׳ נוחתים בנתב"ג (צילום: משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית)

הפעילות של הסוכנות היהודית בקליטת העולים נעשתה בתיאום עם משרד העלייה והקליטה ובשיתוף עם משרד הפנים, רשות האוכלוסין, משרד החוץ ומשרד הבריאות. היא בוצעה בסיוע הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה, קרן היסוד, הקרן לידידות, השגרירות הנוצרית, ידידי ישראל מקוריאה וארגונים אוהבי ישראל מרחבי העולם, שתמכו במבצע הענק בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

העולים נקלטו ב-18 מרכזי קליטה ברחבי הארץ שמופעלים על ידי משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית. במרכזים הללו הם יגורו במשך תקופת הקליטה הראשונית שלהם בישראל, ישתתפו בלימודי עברית ויזכו לתוכניות הכשרה והעשרה כדי להקל על השתלבותם בארץ. כדי לקלוט את אלפי העולים שהגיעו במבצע, אף נפתחו חמישה מרכזי קליטה חדשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!