דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

הכנסת אישרה בטרומית את פירוק הרשות לקידום מעמד האישה כגוף עצמאי

לפי הצעת החוק, הרשות תהפוך מגוף מקצועי ליחידה במשרד לקידום נשים תחת השרה מאי גולן, שתוכל למנות את המנהלת שלה | ארגוני נשים התנגדו להצעה, ח"כ פנינה תמנו תקפה: "יפגע באמינות הגוף המקצועי היחיד שאחראי על קידום נשים ומניעת אפלייתן בישראל"

השרה מאי גולן (צילום: אריה לייב אברהם/פלאש90)
השרה מאי גולן (צילום: אריה לייב אברהם/פלאש90)
הדס יום טוב

הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית הצעת חוק לפירוק הרשות לקידום מעמד האישה כגוף עצמאי, ולהקמת רשות חדשה שתהיה כפופה לשרה לקידום מעמד האישה מאי גולן. ההצעה של חברת הכנסת לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית, תחת השם 'החוק לקידום הנשים בישראל' עברה ברוב של 56 תומכים מול 48 מתנגדים.

הרשות לקידום מעמד האישה היא רשות ממשלתית שהוקמה ב-1998 בכפוף לחוק ייעודי, והיא הגוף המקצועי המפקח על הממשלה בנושא קידום זכויות נשים, שוויון מגדרי, ביעור אפליה ואלימות נגד נשים ועוד. מאז 2009 פועלת הרשות כיחידה מקצועית במשרד לשוויון חברתי. עם מינויה של מאי גולן לשרה לקידום מעמד האישה, לפני מספר חודשים, הרשות עברה לפעול תחת משרדה החדש. מיד עם כניסתה לתפקיד, גולן פיטרה את יו"ר הרשות איילת רזין בית אור, שמונתה על ידי ממשלת בנט-לפיד, לאחר שנה וחצי בלבד בתפקידה.

לפי ההצעה של ח"כ סון הר מלך, הרשות לקידום מעמד האישה תפורק ובמקומה תוקם גוף בשם "רשות לקידום נשים בישראל", שיהיה "כפוף לשר לקידום הנשים" ו"ימונה לו מנהל" (לשון הצעת החוק). משמע, רשות שתהיה כפופה לשרה גולן, ומדיניותה ותקציביה יקבעו על ידה. השרה גם תוסמך למנות את ראש הרשות ולהדיחה, וכן תוקם ועדה שתקבל חלק מסמכויות ראש הרשות, שתורכב מנציגים שייבחרו על ידי השרים ותעמוד בראשה נציגה מטעם השרה.

אתמול פנו 44 ארגוני זכויות נשים במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו בקריאה למנוע את קידום הצעת החוק. הארגונים טענו שמדובר ב"ביטול כל מעמד מקצועי סטטוטורי למנהלת הרשות, יחד עם מחיקת מעמדה הייחודי של הרשות כגוף מתכלל, מתאם ומייעץ בין משרדי הממשלה השונים עם ראייה רחבה על הסוגיות השונות".

בדיון שקדם להצעה, תקפו חברי וחברות כנסת מהאופוזיציה תקפו את ההצעה. "החוק הגרוע הזה הופך את הרשות לגוף פוליטי, ובכך יפגע באמינות הגוף המקצועי היחיד שאחראי על קידום נשים ומניעת אפלייתן בישראל", תקפה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ פנינה תמנו (המחנה הממלכתי). "כבר פיטרו תשע מנכ"ליות, המשיכו בייצוג מעליב לנשים בממשלה, ועכשיו הם פועלים כדי לפרק את הרשות לקידום מעמד האישה, הסמכות המקצועית, תוך התעלמות בוטה ממעמד האישה המידרדר בישראל, ומהאלימות הגואה נגד נשים ומספר מקרי רצח נשים המרקיע שחקים מאז הקמת הממשלה".

במהלך הדיון במליאה, תקף גם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד את השרה גולן: "כל עשרה ימים נרצחת אישה במשמרת שלך ואת עולה הנה להסית נגד נשים, אין לך בושה?". יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי אמרה: "ממשלת נתניהו רוצה להעלים נשים מהמרחב הציבורי. עכשיו, במקום רשות עצמאית וחזקה שפועלת לקידום מעמד האישה, נקבל רשות פוליטית חלשה וכפופה לגחמותיו של השר, רשות שתפעל כמכונת ג'ובים נוספת ותעניק כספים לאירועים שיתקיימו בהפרדה. ממשלת נתניהו והמשיחיים פשוט לא רוצה נשים במרחב הציבורי ובעמדות מפתח. הם רוצים אותנו בבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!