דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

סמוטריץ' מסיר את המכס על ייבוא חלב באופן מידי

שר האוצר הודיע שהמכס יבוטל ל-3 חודשים | למרות הפגיעה בחקלאים והפעולה בניגוד להסכמות אתם אמר סמוטריץ': "החקלאות היא ערך לאומי וציוני ראשון במעלה" | החקלאים: "מצאנו כבר פתרון למחסור. בחר במחלבות בפולין על פני רמת הגולן"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
מאיה רונן

מכס המכס על חלב מיובא יוסר באופן מידי לשלושה חודשים, כך הודיע היום (חמישי) שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים.

"יותר מידי פעמים הישראלים הגיעו למרכולים ולא מצאו חלב על המדפים" אמר שר האוצר, "אני עושה זאת בזהירות רבה ובאחריות המתבקשת על מנת למגר את המחסור בחלב הורדת המכס היא הדרך המהירה ביותר להשלמת הפער ומיגור המחסור בחלב."

למרות שמדובר בפעולה המנוגדת להסכמות עם יצרני החלב, אמר שר האוצר "החקלאות חשובים לי מאד, החקלאות היא ציונות, ובלי ציונות מדינת ישראל לא תשרוד. החקלאים עושים את העבודה הקשה ביותר בשמירה על הקרקע, התיישבות באזורי ספר ושמירה על ביטחון תזונתי".

שר האוצר אמר שהוא מתכוון מתכוון בזמן הקרוב להרחיב את מכסת העובדים הזרים לחקלאות. "אני מודע למצוקה בתחום, ולקשיים העצומים אתם מתמודדת החקלאות הישראלית. אני ניצב לצד החקלאים הישראלים."

כיום, על ייבוא חלב ניגר חל מכס בשיעור של 40%, המהווה מכס חוסם שהופך את היבוא ללא כדאי כלכלית ומונע יבוא לחלוטין. כדי להתמודד עם המחסור, חתם השר על ביטול המכס לתקופה של כשלושה חודשים, עד 7 באוקטובר 2023. ביטול המכס לא צפוי לגרום להפסד בהכנסות המדינה ממסים, כיוון שאין יבוא לישראל של חלב כזה, וגם לא לגרום נזק לחקלאים בעלי הרפתות, מאחר והמחלבות ימשיכו לקנות את מכסות החלב הקיימות במחיר המטרה הקיים.

תגובת משרד החקלאות: שוק החלב הוא שוק מתוכנן. כניסת חלב מחו״ל לישראל תפר את האיזון ועלולה ליצור מצב של עליית מחירים ולא ירידת מחירים. בישראל קיימים עודפי חלב גולמי ועודף כושר ייצור. מה שחסר זו הוודאות לכלל העוסקים בענף בכדי להמשיך ולייצר חלב מפוקח ומוצריו. בישראל כושר הייצור גדול מהביקוש בכ20%, ולכן אין צורך כיום בפתיחה נוספת של השוק לייבוא".

"הצו הנוכחי אינו מגדיר כי החלב המיובא יהיה חלב מפוקח", מוסיפים במשרד החקלאות. "על כן אין ביטחון שהחלב המיובא יימכר במחיר מפוקח לצרכן. פתיחת הייבוא הנוכחי הינה בניגוד להסכם שנחתם עם המחלבות בחודש מאי 2023, שמטרתו הייתה להקנות את הוודאות לענף וביניהם החקלאים שמרכז חייהם באזורי פריפריה מרמת הגולן והגליל בצפון, דרך עוטף עזה ועד לערבה בדרום".

ממועצת החלב נמסר: ״לפני מספר ימים הודיעה מועצת החלב לשר האוצר ושר החקלאות כי מחלבת רמת הגולן מגדילה את ייצור החלב שבפיקוח כך שיתן מענה לכלל הביקוש בשוק הישראלי. לצערנו הממשלה בחרה לפעול חד צדדית, ובמקום לתמוך בייצור המקומי ברמת הגולן בחרה במחלבות בפולין. בטווח הקצר הציבור אולי ישלם שקל אחד פחות אך בטווח הארוך נהיה שבויים בגחמותיהם של יבואנים והמחיר יעלה כפי שקרה בחמאה, כשהמחיר האמיתי הוא פגיעה קשה במפעל ציוני ראשון במעלה״.

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״החתימה החד צדדית על הצו המסיר את המכס ופותח את ייבוא החלב הניגר הינה פעולה תקדימית ולא אחראית ובעיקר כניעה לרשתות השיווק והיבואנים שכן אין כלל מחסור בייצור חלב בישראל".

"ההחלטה בעלת השלכות רוחב אדירות שעלולות לפגוע בחקלאי הישראלי המתיישב בפריפריה, מחזיק אדמות סמוכות לגדר הגבול ומשתתף במאמץ הלאומי לשמירה על בטחון המזון. המהלך המתעדף את החקלאי הפולני על זה הישראלי מייצר חוסר יציבות בתקופה מאתגרת מאוד לחקלאות הישראלית. על ממשלת ישראל לתמוך בייצור המקומי, להבטיח את הייצור החקלאי הישראלי ולשמור על ביטחון המזון ולא לפעול באופן חד צדדי ולפגוע במפעל חיים בני עשרות שנים לטובת החלטות פופוליסטיות״.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן: "הצהרתו של סמוטריץ' היא הפרה גסה של כל ההסכמים שנחתמו ובגינם הסכימו המחלבות והרפתנים להפחתת העלאת המחירים. זוהי פגיעה אנושה באמון בין החקלאים לבין הממשלה והחלטה שתגרום נזק אדיר לשוק החלב הישראלי ובסופו של יום גם לצרכן הישראלי. על החלטתו של שר האוצר הפועל מטעם בית המדרש של קהלת, אמר קהלת עצמו – הבל הבלים הכל הבל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!