דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

צילומי "דברים מוזרים" ו"גלדיאטור 2" הוקפאו: שחקני הוליווד הצטרפו לשביתת התסריטאים

סכסוך העבודה בהוליווד מחריף: איגוד השחקנים, שמייצג 160 אלף עובדים, הצטרף לשביתת התסריטאים בדרישה להעלאת שכר, חלוקת תמלוגים הוגנת וביטחון תעסוקתי בעידן הבינה המלאכותית

השחקן ג'ייסון סודיקיס (במרכז) בהפגנת שחקנים ותסריטאים שובתים בהוליווד (AP Photo/Bebeto Matthews)
השחקן ג'ייסון סודיקיס (במרכז) בהפגנת שחקנים ותסריטאים שובתים בהוליווד (AP Photo/Bebeto Matthews)

הצטרפותם של השחקנים לשביתת התסריטאים בניו יורק ולוס אנג'לס הופכת את סכסוך העבודה הנוכחי למאבק העובדים הגדול ביותר בהוליווד מזה עשרות שנים. השביתה הכפולה תעצור את המספר הזעום של חברות ההפקה שהמשיכו לצלם בחודשיים האחרונים מאז הכריזו התסריטאים על תחילתה של השביתה.

שחקנים רבים הפגינו בשבועות האחרונים סולידריות עם התסריטאים, בהם פראן דרשר, נשיאת איגוד השחקנים (הפדרציה האמריקאית לאמני טלוויזיה ורדיו) וכוכבת הסדרה "נני". איגוד השחקנים, שמונה 160 אלף חברים, הצטרף כעת באופן רשמי לשביתה. דרשר הביעה את זעמה על האולפנים ושירותי הסטרימינג, והכריזה שראשי האיגודים החליטו פה אחד להצטרף לשביתה.

"לא הייתה לנו ברירה. אנחנו הקורבנות כאן. אנחנו נפגעים על ידי ישות חמדנית", אמרה דרשר. "אני בהלם מהאופן שבו מתייחסים אלינו. אני לא מאמינה כמה אנחנו רחוקים זה מזה בכל כך הרבה דברים. איך הם מעזים לדבר על עוני ולטעון שהם מפסידים כסף, כשהם נותנים מאות מיליוני דולרים למנכ"לים שלהם?"

השחקן מאט דיימון אמר באירוע לקידום הסרט "אופנהיימר" שכדי לשלם על ביטוח הבריאות בארצות הברית צריך כל שחקן להרוויח תמלוגים שנתיים של 26 אלף דולר. לדבריו, לא כל השחקנים מגיעים לסכומים האלה.

איגוד התסריטאים, שמונה 11.5 אלף עובדים, מצוי במחלוקות דומות לאלה של איגוד השחקנים מול אולפני ההפקות ושירותי הסטרימינג. הם מודאגים מכך שהשכר שלהם נשחק ולא עומד בקצב האינפלציה, מתשלומי התמלוגים שנשחקים בעידן הסטרימינג, ומהחשש ששימוש בבינה מלאכותית שמחקה את עבודתם יפגע בפרנסתם.

הפנים המפורסמות של זוכי האוסקר והאמי ייראו על שלטי חוצות ובהפגנות, ויוסיפו כוח להפגנות התסריטאים ששנערכות מזה חודשיים מחוץ למשרדי האולפנים ולמשרדי חברות הסטרימינג.

בימים הקרובים יעטרו שלטי מחאה עם פרצופיהם המפורסמים של זוכי האוסקר והאמי את מוקדי תעשיית הקולנוע והסדרות בהוליווד ובניו יורק. איגודי העובדים מקווים שהשימוש בכוכבים יחזק אותם במאבק.

איגוד יצרני הסרטים והטלוויזיה, שמייצג את המעסיקים, בהם דיסני, נטפליקס, אמזון ואחרים, הצרו על השביתה ואמרו שהיא תפגע באלפי עובדים בתעשיות התומכות בהפקת הקולנוע והטלוויזיה.

בינתיים לא מתוכננות שיחות בין הצדדים, וסיום השביתה לא נראה באופק. זו הפעם הראשונה שתעשיית הקולנוע מושבתת בשל סכסוך עבודה מאז 1960. במהלך השביתה ההיא, השחקן דאז רונלד רייגן היה המנהיג של איגוד השחקנים.

שביתת התסריטאים הביאה להפסקה מיידית של הפקת תוכניות לייט נייט ופריים טיים כמו "סאטרדיי נייט לייב". גם כמה תוכניות שנוצרו עבורם צוותי כותבים חדלו את הליך היצירה, בהן הסדרה "דברים מוזרים" בנטפליקס, Hacks ב-HBO ו"איש משפחה" בפוקס. כעת תיעצר הפקתן של סדרות רבות נוספות. גם סדרות וסרטים שמופקים בחו"ל ייאלצו להפסיק את עבודתם, בהם צילומי הסרט "גלדיאטור 2" של אולפני פרמונט עם הבמאי רידלי סקוט במרוקו ובמלטה.

השפעתה של שביתת השחקנים תחרוג מעבר לאולפני הצילומים. הכוכבים לא יורשו לקדם את עבודתם באמצעות הקרנות בכורה, מסיבות עיתונאים עם שטיחים אדומים והופעות פרטיות. כמו כן יחדלו השחקנים את השתתפותם בקמפיין לפרסי אמי, באודישנים ובחזרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!