דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

אי-שימוש במיגון אישי, היעדר גידור ואמצעי בטיחות: אלה הליקויים הנפוצים במקומות עבודה

13 אלף בדיקות בטיחות שביצע המוסד לבטיחות ולגהות מתחילת 2023 מצאו אלפי הפרות בטיחות חמורות |מנכ"ל המוסד: "מניעת התאונה הבאה בידיים שלנו. לפני התחלת עבודה, עלינו לזהות את הסיכונים ולפעול למזעורם"

עובדים באתר בנייה (צילום: AP/Mark J. Terrill)
עובדים באתר בנייה (צילום: AP/Mark J. Terrill)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הפרות הבטיחות השכיחות ביותר במקומות עבודה הן אי שימוש בציוד מיגון אישי, היעדר גידור באתרי בנייה ואי שימוש בהתקני בטיחות במפעלים ובבתי מלאכה. זאת לפי דו"ח שפרסם השבוע המוסד לבטיחות ולגיהות, שמסכם כ-13 אלף פעילויות אבחון סיכונים שביצע המוסד לעובדים באתרי בניה, בתי מלאכה קטנים, בתי מסחר, מפעלים ומשקים חקלאיים במחצית הראשונה של שנת 2023.

בין היתר ביצעו מדריכי המוסד לבטיחות ולגיהות כ-6,008 פעילויות באתרי בניה, בהם נמצאו בין היתר כ-704 מקרים של היעדר פנקס כללי למנהל עבודה כנדרש בחוק, כ-657 אתרים שאינם מגודרים כנדרש, 586 דיווחים על מחסור בשילוט עם בעלי התפקידים באתר כנדרש, 447 דיווחים על היעדר גידור, כיסוי פתחים או אמצעים אחרים הנדרשים למניעת נפילה מגובה. ב-440 אתרים נמצא כי דרכי הגישה אינן בטיחותיות וב-435 אתרים דווח על משטחי עבודה מהם עלול אדם ליפול לעומת העולה על 2 מטרים.

במפעלים ובבתי מלאכה, ביצע המוסד לבטיחות ולגיהות כ-6,385 אבחוני סיכונים, בהם נמצאו כ-704 דיווחים על מפסק מגן שלא נבדק וללא הגנה מפני התחשמלות. 551 דיווחים על אי ביצוע הדרכות לעובדים בנוגע לסכנות מפניהם הם צריכים להשמר במקום העבודה. 440 דיווחים על מכונות הרמה שהופעלו ללא בדיקה של בודק מוסמך, ו-350 דיווחים על מכונות, ציוד וכלי עבודה שהופעלו מבלי שהותקנו בהם התקני בטיחות ומיגון מתאימים המונעים מגע בין העובד לבין חלקים טעוני גידור.

המוסד קיים גם כ-642 אבחוני סיכוני בטיחות באתרים חקלאיים, בהם נמצאו 152 ליקויים הנוגעים למחסור בפנקס רישום הדרכה ותיעוד העובדים שעברו את ההדרכה, 127 דיווחים על אי ביצוע הדרכות על הסכנות החשופים אליהם העובדים, 116 דיווחים על מפסק מגן שאינו נבדק מזמן לזמן בפרקי זמן סבירים, 101 דיווחים על הרמה, הזזה ונשיאת משאות שנעשים בצורה לא בטיחותית ודיווחים נוספים.

בכל מקום עבודה, החל מענף הבנייה, המשך בתעשייה, שירותים ומסחר, בחקלאות, בענף ההיי-טק, ואפילו בעבודה משרדית ישנם סיכונים בטיחותיים ובריאותיים לעובד. במקומות עבודה קטנים, עד 49 עובדים, אחריות המנהל היא להוביל בעצמו את ניהול הבטיחות ואת הטמעת אקלים הבטיחות במקום עבודתו. במקומות המעסיקים 50 עובדים ומעלה, קבע המחוקק שיהיה ממונה על הבטיחות שיסייע למנהל בקידום הבטיחות והבריאות התעסוקתית. המוסד לבטיחות ולגיהות הוקם במסגרת החוק לארגון הפיקוח על העבודה משנת 1954 על מנת שיהיה אחראי לקדם את תנאי הבטיחות בעבודה והבריאות התעסוקתית.

מנכ"ל המוסד לבטיחות ולגיהות, ד"ר מיקי וינקלר: "עובד שאינו זוכה לקבל ציוד מגן אישי או הדרכה בדבר הסכנות במקום העבודה, חשוף לפגיעות קשות שעלולות להזיק גם לבריאותו וגם לפריון במקום העבודה. על המנהלים לזהות את הסיכונים והמפגעים ולפעול ביחד עם העובדים להסרתם או מזעורם למניעת הפגיעה והפסקת העבודה. מניעת הפגיעה ועצירת התאונה הבאה בידיים שלנו, כולנו יכולים וחייבים לעשות מנהג לפני התחלת עבודה עושים סיבוב 360 לזהות את הסיכונים ולפעול למזעורם לפני שמתחילים, ככה מצילים חיים וחוזרים בריאות ושלמים הביתה אל המשפחה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!