דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
19.4°תל אביב
  • 13.1°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 18.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

גל חום באירופה: מצב חירום הוכרז ב-16 ערים באיטליה, צפי לכ-50 מעלות בימים הקרובים

עובד כביש התמוטט במילאנו בשל מכת חום, והוא נקבע כקורבן הראשון של השרב הנוכחי שפוקד את היבשת כולה ואת ארץ חצי המגף בפרט | רק ב-10% מהבתים באירופה יש מזגנים, לעומת כ-90% בארה״ב

ילדים בספרד מתקררים במזרקה בעקבות גל החום הפוקד את אירופה. 4 באוגוסט 2018 (AP Photo/Alvaro Barrientos)
ילדים בספרד מתקררים במזרקה בעקבות גל החום הפוקד את אירופה (צילום ארכיון: AP Photo/Alvaro Barrientos)
אוריאל לוי

עובד כביש במילאנו התמוטט בסוף השבוע בזמן שעבד בשמש. רופאים קבעו את מותו בבית החולים בעיר שבצפון איטליה. בתקשורת האיטלקית דיברו עליו כקורבן הראשון של סופת אנטיציקלון שפוקדת את אירופה בימים האחרונים.

בקיץ שעבר, מזהירים הכתבים האיטלקיים, מתו באיטליה כ-18 אלף בני אדם כתוצאה מגל חום דומה לזה שמכה כעת במדינה.

סופת החום הנוכחית מכונה 'קרברוס', על שם כלב מפלצתי בעל שלושה ראשים ששימש במיתולוגיה היוונית את האדס, אל השאול. לא ידוע כמה קורבנות גבתה עד כה סופת האנטי-ציקלון, אך ניכר שאיטליה תהיה המדינה שתשלם את המחיר הגבוהה ביותר בחיי אדם. הבוקר הכריז שר הבריאות האיטלקי על מצב חירום ב-16 ערים ביניהן רומא, בולוניה ופירנצה.

גל החום הנוכחי הגיע אתמול לשיא עם טמפרטורה ממוצעת של 38 מעלות צלזיוס בצל, 41 מעלות שנרשמו ברומא הבירה, 45 מעלות בסיציליה ובסרדיניה, ו-46 מעלות בעיר הדרומית טרנטו. מרכז האקלים האיטלקי הזהיר שזהו "גל החום העז ביותר של הקיץ וגם אחד העזים בכל הזמנים".

הצרה הגדולה שעוד לפני שגל החום הנוכחי הסתיים, מזהירים החזאים שמחר (שני) תפקוד את איטליה סופת חום נוספת, חזקה יותר, המכונה צ'רון על שם משיט המעבורת שלוקחת את המתים לשאול במיתולוגיה היוונית. צ'רון מגיעה לאיטליה מצפון אפריקה. היא תביא את הטמפרטורה הממוצעת באיטליה ל-40 מעלות ואולי אף יותר. בסיציליה, סרדיניה ובדרום המדינה צפויות 48 מעלות צלזיוס.

האיטלקים רגילים לקיץ חם, אבל לא עד כדי כך חם. גל החום שפקד את אירופה בקיץ שעבר שבר את כל השיאים, וגל החום הנוכחי צפוי להיות חם ואכזרי עוד יותר. לפי מחקר שפורסם בשני שעבר, בכתב העת היוקרתי Nature מתו באירופה כתוצאה מגלי החום של 2022 לפחות 61,672 בני אדם. באיטליה מספר המתים הגיע ל-18 אלף. יותר מכל מדינה אחרת ביבשת.

מחקר שכלל נתונים של מקרי מוות מ-35 מדינות באירופה, בין ה-30 במאי ל-4 בספטמבר 2022, טוען שבחישוב כולל של תמותה עודפת באירופה בקיץ אשתקד מספר הקרבנות גבוהה מ-70 אלף. ב-CNN הוסיפו שרק ב-10% מהבתים באירופה יש מזגנים, בהשוואה ל-90% בארצות הברית. מדעני אקלים סבורים שעליית הטמפרטורות באירופה ובאזור הים התיכון חדה יותר לעומת אזורים אחרים בעולם.

בספרד נפטרו בשנה שעברה 11,324 בני אדם בגל חום. בדומה לאיטליה, גם ספרד סובלת כעת מגל חום עוצמתי. הבוקר דווח ברויטרס כי 4,000 בני אדם פונו מבתיהם בעקבות שריפת יער שיצאה משליטה באי הספרדי לה-פלמה. שירות החזאות הספרדי צופה שהטמפרטורות מחר באיים הקנריים ובמחוז אנדלוסיה הדרומי יעלו מעל ל-40 מעלות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!