דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

החקיקה שתסדיר את העיסוק בדימותנות רפואית ובמקצוע החדש 'עוזר רופא' לקראת סיום

החוק שמליאת הכנסת צפויה לאשר סופית בקרוב יסדיר לראשונה תנאי סף ממפעילי ציוד רנטגן ודימות | המקצוע החדש 'עוזר רופא' ידרוש תואר שני ובחינות הסמכה, ויאפשר קבלת סמכויות מרופאים במטרה להקל על עומס העבודה שלהם | החוק קובע שמקצוע הטכנולוג הרפואי יוסדר בעתיד

טכנאית רנטגן (צילום: חן ליאופלד / פלאש 90)
טכנאית רנטגן (צילום: חן ליאופלד / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

תהליך החקיקה להסדרת המקצועות עוזר רופא, טכנולוג רפואי ודימותן רפואי צפוי להסתיים בקרוב, לאחר שנים של דיונים ושורת הצעות שלא הגיעו לקו הסיום. בכך יתאפשר למשרד הבריאות לקבוע לראשונה סטנדרטים מחייבים וקשיחים להפעלת המכשור הרפואי, וכן להפחית את העומס מהרופאים באמצעות הכנסת 'עוזרי רופא', שיוכלו לקבל חלק מהסמכויות של הרופא המטפל.

בחמישי האחרון אישרה ועדת הבריאות לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק שנוגעת לשלושת המקצועות, והיא צפויה להגיע לאישור סופי במליאה. במסגרת החוק יוסדר לראשונה מקצוע הדימותנים הרפואיים (טכנאי רנטגן), עם הגדרות של תחומי העיסוק שלהם והצבת תנאים לקבלת רישיון לעיסוק בדימות רפואי.

הצעת החוק גם מגדיר לראשונה את מקצוע עוזר הרופא, מקצוע שמשרד הבריאות מנסה לייסד כבר עשור על מנת להקל על הרופאים בעקבות מחסור בכוח אדם רפואי. החוק נוגע גם בסמכויות של מקצוע שלישי שטרם הוסדר, טכנולוגיה רפואית, בגלל חפיפה בפועל של עבודתם עם עבודת הדימותנים. הצעת החוק קובעת שמקצוע זה יוסדר בהמשך.

לראשונה: תנאי סף לעיסוק בדימות רפואי יוסדרו בחקיקה

עד שנת 2004 הנפיק משרד הבריאות תעודות הסמכה לעיסוק בדימות רפואי, תחום שכולל הפעלה ופיענוח של מכונות רנטגן, אולטרסאונד, ממוגרפיה, CT, MRI, בדיקות רדיולוגיה פולשנית, והפעלת מכשירי רפואה גרעינית. ב-2004 פסק בג"ץ נגד הענקת התעודות, מכיוון שלא היה חוק שהגדיר את ההכשרה הנדרשת לעיסוק בדימות, ולא היה מסלול אקדמי להכשרה שאושר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. מאז לא חוקקו תנאי סף לעיסוק בדימות, ובפועל התחילו לעסוק בתחום אנשים ללא הכשרה אקדמית או הכשרה כלשהי.

בשנים האחרונות הוקמו מסלולים ללימודי תואר ראשון בדימות רפואי באוניברסיטאות חיפה ובר אילן ובמכללת שערי מדע ומשפט בהוד השרון, שכוללים לימודי אנטומיה, פיזיולוגיה, פיזיקה והיכרות עם מכשירי הדימות.

לפי החוק החדש, משרד הבריאות יחזור להגביל ברשיון את העיסוק בדימותנות, ורשיונות יינתנו רק לבוגרי תואר אקדמי או תכנית הסבה. החוק קובע שעובדי 'דור המדבר', אלו שמועסקים כיום כדימותנים, יוכלו להשלים הכשרה מעשית ולקבל גם הם רישיונות לעיסוק בדימותנות.

בין דימותנים לטכנולוגים רפואיים

הסדרת תחום הדימותנות פוגשת עוד ציבור של עובדים: טכנולוגים רפואיים, שמפעילים מגוון רחב של מכשירים רפואיים מתקדמים, בהם גם מכשירי הנשמה ומכונות לב-ריאה (אקמו). גם בתחום הטכנולוגיה הרפואית אין כיום רישוי ממשרד הבריאות. מסלולי הלימוד לטכנולוגים רפואיים מתקיימים במכללות הטכנולוגיות, שמעניקות תעודות מקצוע לא- אקדמיות. אך גם לאחר ההסמכה הפורמלית, נדרשות שנים רבות של ניסיון על מנת להפעיל מכשירי הנשמה או לב-ריאה.

עקב חוסר ההסדרה של התחום, ולנוכח מחסור בדימותנים במערכת הבריאות, נוצרה חפיפה בין שדות העבודה של הדימותנים לאלו של טכנולוגים רפואיים. החפיפה נוצרה בעיקר בתחום הרפואה הגרעינית, סביב מכשירי PET-CT לאבחון סרטן, שמשלבים דימות עם מכשור רפואה גרעינית.

הדיונים על הצעת החוק להסדרת מקצועות הדימותנות ועוזרי הרופא הציפו ויכוחים סוערים בין נציגי הדימותנים לבין נציגי הטכנולוגים הרפואיים. בנוסח הסופי של הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית מתיר לטכנולוגים רפואיים לבצע בדיקות אולטרסאונד בתחומי נשים, כלי דם ואקו לב, ומתיר לטכנולוגים רפואיים שמפעילים היום מכשירי PET-CT להמשיך בעיסוקם. בדיונים הוסכם שמשרדי העבודה והבריאות יקדמו את הסדרת מקצוע הטכנולוגים הרפואיים.

המקצוע שיסייע להקלה בעומס על הרופאים

המקצוע השני שמוסדר בחוק, עוזרי רופא, יוסדר בהצעת החוק לראשונה אחרי שוועדה לבחינת הנושא המליצה על כך כבר ב-2013. חשיבות המקצוע עלתה גם בדיונים על קיצור תורנויות הרופאים המתמחים, כדרך להקל על העומסים המוטלים על רופאים. אחרי שהצעת החוק תעבור, משרד האוצר יצטרך להקצות תקנים לעוזרי רופא שיוכלו להיכנס לבתי החולים ולהקל בפועל על העומס.

לפי הצעת החוק, העסקה כעוזר רופא תדרוש תואר שני ומעבר בחינה. עוזרי רופא יקבלו אישור מרופא מפקח לבצע פעולות רפואיות "לאחר ששוכנע שעוזר הרופא הוא בעל הידע, ההכשרה והניסיון הנדרשים לשם ביצוע הפעולות הרפואיות בצורה נאותה". החוק קובע פעולות שעוזר רופא לא יוכל לבצע: הם לא יוכלו להיות ה'מנתח העיקרי' בניתוח, ה'מצנתר העיקרי' בצנתור, לא יוכלו להרדים מטופלים, ולא יבצעו פעולות פולשניות בתחום ההפריה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!