דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
23.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

תוספות שכר וקיצור שבוע העבודה מאוקטובר: ההסתדרות והאוצר חתמו על הסכם המסגרת במגזר הציבורי

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "הסכם שנותן פתרון לארבע השנים הקרובות ויאפשר למשק הישראלי להתפתח ולנוע" | הוא יכלול העלאות שכר של 11% בתוך חמש שנים, קיצור שבוע העבודה מ-42 ל-40 שעות ורפורמה מקיפה בהעסקת הסייעות במערכת החינוך

הממונה על השכר אפי מלכין (מימין), מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר (במרכז) ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בחתימת הסכם המסגרת במגזר הציבורי (צילום: דוברות ההסתדרות)
הממונה על השכר אפי מלכין (מימין), מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר (במרכז) ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בחתימת הסכם המסגרת במגזר הציבורי (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הסכם המסגרת למגזר הציבורי נחתם היום (שני) באופן סופי בין ההסתדרות ומשרד האוצר. ההסכם כולל בין היתר עליית שכר מדורגת של 11% עד סוף שנת 2027, קיצור הדרגתי של שבוע העבודה במגזר הציבורי מ-42 ל-40 שעות, ומסגרת עלות של 3% לפתרון בעיות לסקטורים ספציפיים במהלך תקופת ההסכם.

ההסכם יחול על מאות אלפי עובדים, בהם עובדי המדינה, הרשויות המקומיות ושורה של גופים ציבוריים. העובדים קיבלו כבר לקראת פסח מענקי חתימה שהוסכמו במסגרת ההסכם על סך 6,000 שקלים. עוד כולל ההסכם רפורמה מקיפה בהעסקת הסייעות במערכת החינוך, ששם תפקידן ישונה ל'תומכות חינוך'.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר במעמד חתימת ההסכם: "חתמנו על עקרונות להסכם הזה לפני כמה חודשים. ההסכם אמור לתת הרבה מאוד פתרונות למגזר הציבורי כולו בעקבות שנים שהיו לא פשוטות למשק הישראלי – גם מבחינת הקורונה, גם מבחינת יוקר המחיה. יש בהסכם פתרונות להרבה דברים שקרו בשנים האחרונות. ההסתדרות ייצרה פה תוספות שכר שמביאות בשורה גדולה מאוד לעובדים במדינת ישראל".

לדברי בר-דוד, "ההסכם הזה מקפל בתוכו הרבה מאוד הישגים, עבודה קשה וחשיבה לטווח הארוך במצב שבו אנחנו נמצאים. להגיע לתוצאה כזו של 11% תוספות שכר, קיצור שבוע העבודה, מענק של 6,000 שקלים, זה הישג גדול. אנחנו נכנסים לתקופה שתאפשר למשק להתקדם ולמגזר הציבורי להתפתח. אני רוצה לראות את המגזר הציבורי עובד ומתקדם, משפר טכנולוגיות, יש פרקים שעוסקים גם בזה. וגם לשפר את השירות במגזר הציבורי ולייעל את העבודה, יש פרקים שנוגעים גם בדבר הזה.

"אם אני מסתכל לאחור, וחתמתי בחיי מאות ואלפי הסכמים – זה ההסכם הגדול ביותר, הרחב ביותר, המקיף ביותר והחכם ביותר שחתמתי עליו. היו לנו שנים לא פשוטות, בלי יום שקט, עם קורונות, מבצעים ובחירות ומהומת אלוהים עם מהפכות משפטיות. בתוך זה כיו"ר הסתדרות אני צריך להוביל את מאות אלפי העובדים להישגים, וזו המשימה העיקרית שלי לשמה נבחרתי. ההסכם הזה הוא גולת הכותרת של העשייה שלי לאורך עשרות שנים כמנהיג עובדים."

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בחתימת הסכם מסגרת לעובדי המגזר הציבורי (צילום: דוברות ההסתדרות9
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בחתימת הסכם מסגרת לעובדי המגזר הציבורי (צילום: דוברות ההסתדרות9

בר-דוד סקר את עיקרי ההסכם: "התחלנו ב-6000 שקלים מענק ששולם במשכורת מרץ לקראת חג הפסח. עכשיו במשכורת יולי תהיה פעימה של 400 שקלים לשכר, ונשלים אותה ב-100 שקלים נוספים באוקטובר 2024. זה בסך הכל 5%. בדצמבר 24 יהיו עוד 2%, עד שנגיע ל-11% בסוף 2027".

עוד ציין בר-דוד שההסכם יצמצם פערים בין עובדי המכזר הציבורי ויחזק את העובדים ברמות השכר הנמוכות: "צריך לזכור שב-1 לאפריל עלה גם שכר המינימום לעובדים ברמות השכר הנמוכות, וגם במגזר הציבורי הייתה עליה. גם ה-400-500 שקלים שהם בשקלים מחזקים את השכבות החלשות".

בר-דוד פירט את התאריכים העדכניים לקיצור שבוע העבודה במגזר הציבורי, וציין שהפעימה הראשונה תתקיים ב-1 באוקטובר 2023. "זה ממש מחר בבוקר, וצריך להיערך לזה במקומות העבודה. יש כאלה שיתחילו כבר ב-1.10 ואולי יהיה עוד מקום עבודה כזה או אחר שיצטרך עוד חודש ואז הוא יקדים את הפעימה השניה שמתוכננת לספטמבר 2024 ואז המגזר הציבורי יתייצב על 40 שעות שבועיות. זה להכניס את מדינת ישראל למשפחת העמים. באירופה עובדים הרבה פחות מ-40 שעות, בארה"ב 40 שעות, ומבחינתי זה אחד ההישגים המשמעותיים שייצרנו איזון בין בית לעבודה. העובד הישראלי עובד קשה מדי. זה הישג שחלמנו עליו ופיללנו לו הרבה שנים.

"דבר נוסף שנתנו עליו דגש זה נושא הגמלאים, בדגש על הצוברים. הצלחנו לאחר מומ לא פשוט להכיל אותם בתוך עמותות הרווחה של הגמלאים התקציביים. הגמלאים הצוברים לא נהנו עד עכשיו מהתוספות שהיו לגמלאים התקציביים ואני חושב שעשינו פה צדק כלפי העובדים הללו."

עוד אמר יו"ר ההסתדרות: "בהסכם יש קופסה של 3% שנותנת אפשרות לנהל את מסגרת לפתרון בעיות. שתתן לנו אפשרות לטפל בסקטורים שצריך לחזק אותם, ברמות השכר הנמוכות. מנהל ומשק בבתי החולים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, בתי המשפט וקבוצה ארוכה נוספת. זה ייתן לנו אפשרות גם בתקופת ההסכם לנהל את העבודה ואת המשק ולא לייצר סכסוכי עבודה על כל דבר קטן. יש לנו מסגרת עלויות למציאת פתרונות וזה ייתרון שיש בתוך ההסכם, דבר חדשני שעשינו בימי הקורונה וזה הוכיח את עצמו. ננסה לייצר מודל חדש של יחסי עבודה, אני חושב שאין מודל כזה באף מקום בעולם, שאנחנו וראשי האיגודים נוכל לתת פתרונות תוך כדי תנועה בתקופת ההסכם".

"אני מזכיר לכולם שהרבה שנים לא היו הסכמי מסגרת, חבטו בעובדים ולקחו מהם. יש פה הסכם שנותן פתרון כרגע ל-4 השנים הקרובות ויאפשר למשק הישראלי להתפתח ולנוע. המגזר הציבורי הוא לא נטל כי אם נכס למדינת ישראל. ראינו את זה עכשיו גם במבצע הדרכונים, שמוכיח שבשיתוף פעולה נכון בין העובדים, ההסתדרות וההנהלות אפשר לייצר דברים."

חתימת הסכם מסגרת למגזר הציבורי בבית ההסתדרות. שורה ראשונה מימין: נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ, הממונה על השכר אפי מלכין, מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, מ"מ יו"ר ההסתדרות רועי יעקב ויו"ר הסתדרות עובדי המדינה אופיר אלקלעי (צילום: דוברות ההסתדרות)
חתימת הסכם מסגרת למגזר הציבורי בבית ההסתדרות. שורה ראשונה מימין: נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ, הממונה על השכר אפי מלכין, מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, מ"מ יו"ר ההסתדרות רועי יעקב ויו"ר הסתדרות עובדי המדינה אופיר אלקלעי (צילום: דוברות ההסתדרות)

בר דוד הודה לשותפים להסכם: "לפני כמה דקות סיימנו את המשא ומתן. אנחנו כ-36 שעות רצוף על המדוכה. ניסוחים אחרונים והבנות אחרונות להסכם מסגרת היסטורי, שעומד להיחתם ממש בדקות הקרובות, בין ההסתדרות ונציגי האוצר שכאן. אני רוצה להודות לצוות שלי, שעבד פה ימים ולילות, לאדם בלומנברג מנכל האגף לאיגוד מקצועי. לחנה שניצר היועצת המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי ולצוות שלה. וכמובן לשני ראשי האיגודים הגדולים שהיו שותפים איתי, גיל בר טל יו"ר הסתדרות המעוף ואופיר אלקלעי יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, ולממלא מקומי רועי יעקוב.

יו"ר ההסתדרות הודה גם לאנשי האוצר ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "למשרד האוצר יש אנשים נפלאים שאני שמח לעבוד מולם. חכמים, יצירתיים, דוחפים קדימה. ברי פלוגתא מהמעלה הראשונה. זה מגיע מרוח המפקד, וגם מהשר. מצאתי שר שמבין את הצרכים והכיוונים ולכן אנחנו רואים את ההתקדמות. אני רוצה להודות לשותף שחתמתי איתו על הרבה הסכמים, הנמלים, הרכבות, והיום אנחנו חותמים יחד על הסכם מסגרת שיעשה סדר לשנים הקרובות – אפי מלכין."

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', נפגש עם בר-דוד במשרד האוצר בירושלים לאחר מעמד החתימה ובירך על ההסכם. לדבריו, "ההסכם מביא בכנפיו בשורה של יציבות וודאות אדירה למשק הישראלי והוא מאפשר לו להמשיך ולצמוח בצורה בטוחה תוך איזון נכון בין תגמול ושימור זכויות העובדים, צמצום פערים וייעול המגזר הציבורי לבין אתגרי הכלכלה בהיבטי האינפלציה ומסגרות התקציב. ההסכם אחראי מאד, מגודר, לא פורץ את מסגרות התקציב ותומך במאמץ שלנו להחזיר את האינפלציה לטווח היעד.

"אני מודה ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד על שיתוף הפעולה ועל האחריות המשותפת מתוך ראיית צרכי המשק והעובדים ולצוותים המקצועיים באגף השכר ובאגף התקציבים במשרד האוצר על עבודה מקצועית שהובילה לחתימה על הסכם איכותי וטוב לעובדים ולמדינת ישראל. בימים של מחלוקות נוקבות הוכחנו שאפשר לגשר על פערים ולהגיע להסכמות כשיש רצון טוב משני הצדדים. אני קורא ליו"ר ארגון המורים רן ארז ללכת בדרכו של ארנון בר דוד ולהיכנס למו"מ מתוך אחריות והבנת צרכי המשק ומגבלות התקציב. זה מה שדרוש כעת למערכת החינוך, למשק ולחברה הישראלית בכלל".

מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, אמר במעמד החתימה ש"מדובר על אחד ההסכמים המשמעותיים שהיו", וציין שההסכם גם זכה לציון לשבח בקרב כלכלנים, "בנקי השקעות ברחבי העולם בירכו על ההסכם, נגיד בנק ישראל ציין אותו כאחד הנושאים החשובים ביותר לכלכלה בשנים הקרובות". הייזלר הודה לבר-דוד על "האומץ והשותפות", ובירך את אפי מלכין שמונה באופן קבוע לממונה על השכר במהלך המשא ומתן על ההסכם.

מ"מ מקום יו"ר ההסתדרות רועי יעקב: "זה בהחלט יום חג לעובדים במגזר הציבורי, ובימים מורכבים מאוד למדינת ישראל, מה שממחיש את העובדה שההסתדרות בהנהגת ארנון היא אי של שפיות, שמתנהל בשיתוף פעולה עם כל הגורמים ולראיה ההסכם המצוין שהצלחנו להגיע אליו. המון כבוד והערכה על הדרך שאתה מוביל, בהסתדרות ובמדינת ישראל".

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אופיר אלקלעי: "ההסכם הזה עושה צדק עם עובדי המגזר הציבורי. יש לנו עובדים מסורים ומעולים. בתקופת הדרכונים עובדי המדינה הוכיחו שהם מצוינים ואני שמח שמתגמלים אותם בצורה ראויה. המסע הארוך הזה הראה איזה שיתוף פעולה יכול להיות בין הצוותים שלנו לאלה של האוצר. מהצד שלי, שהייתי קודם מנכל ההסתדרות – אני רואה את האנשים המדהימים של ההסתדרות. גאווה שיש כאלה אנשים."

 יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל: "אני מודה לך ארנון בשם העובדים השכירים בישראל, ההסכם הזה מהווה בנצ'מרק, נקודת התייחסות ורבים רוצים להצטרף אליו. תודה על הדרך שהובלת פה, ולחברי שהיו איתנו בימים ובלילות. עכשיו אנחנו משנסים מותניים, נגשים ליישום ונשאר לנו עוד לסיים את הסכם הסייעות בקרוב וההסכם יהיה מושלם".

יו"ר אגף כלכלה ומנכ"ל האגף לאיגוד מקצועי אדם בלומנברג: "אני שמח שנוכל סוף סוף ללכת לישון אחרי 36 שעות רצופות שאנחנו סוגרים את הפרטים הקטנים. אני מודה שוב לצוות הלשכה המשפטית. לצוות שלי. בגלל דברים כאלה אני נמצא פה. כמו שאפי אמר – זו רק ההתחלה. זה מסמן לנו מפת דרכים."

עלות ההסכם בשנים 2023 ו-2024 צפויה לעמוד על כ-4.3 מיליארד שקלים הנכללים כבר בתקציב המדינה.

ההסכמות ממרץ כללו גם רפורמה מקיפה לשיפור השכר ותנאי ההעסקה של תומכות החינוך (סייעות במערכת החינוך המועסקות על ידי הרשויות המקומיות). בר-דוד ציין במעמד החתימה שההסכם המיוחד לתומכות החינוך ייחתם בעוד כחודש. לפי ההסכמות, שכר הבסיס של תומכות החינוך בגני הילדים ובתי הספר יעמוד לכל הפחות על 7,200 שקלים לצד פישוט מבנה השכר במקצוע. שכרה של תומכת חינוך בחינוך המיוחד הקשה יעמוד של 8,000 שקל ושכרה תחילי של תומכת חינוך משלבת צמודה לילד יעמוד על 7,000 שקל.

ההסכם ייצר מבנה שכר פשוט ומובן. עוד הוסכם כי יושם דגש על פיתוח הפרופסיה המקצועית של תומכות החינוך ועל קידום המקצועיות על-ידי השתלמויות והכשרות אשר בגינן יזכו לתוספת רמה מקצועית של עד 1,600 שקל. עוד הסוכם כי הצדדים יפעלו לקיצור שבוע העבודה לתומכות החינוך ל-39 שעות עבודה שבועיות באופן שלא יפגע בפעילות החינוכית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!