דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועדת הכספים

חוק ההסדרים / ועדת הכספים מתנגדת למיסוי פיצויי פיטורים

הסכמה נדירה בין חברי וועדת הכספים, ההסתדרות והתעשיינים: יש להוציא את מיסוי פיצוי הפיטורים מחוק ההסדרים, ובכל מקרה להעלות את רף המשכורת ממנה מתחיל המיסוי ל-50 אלף שקלים. ח"כ מיקי לוי: "החוק הזה מיותר"

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

ועדת הכספים מתנגדת להצעת החוק למיסוי פיצויי הפיטורין המוצעת במסגרת חוק ההסדרים. חברי כנסת ונציגי ההסתדרות המשיכו, גם הפעם, להביע עמדות נגד החוק, אף שהביעו הסכמה לתמוך בו אם האוצר יקבל את דרישות הוועדה. בדיון שהתקיים אתמול (רביעי) בנושא, דרשו חברי הוועדה לעלות את שכר התקרה שמעליו יוטל מס על פיצויי הפיטורין ל-50 אלף שקלים, וזאת במקום כ-30 אלף שקלים המפורטים בחוק הנוכחי.

הצעת החוק קובעת כי העובדה כי פיצויי הפיטורים פטורים ממס היא חריגה, ומציעה למסות את פיצויי הפיטורים של שכירים שהשכר המבוטח שלהם גבוה מ- 29,100 שקלים חדשים ומעלה. לפי הצעת החוק, תקרה זה תשפיע על 5% מהשכירים במשק בלבד. עם זאת, בהתחשב ברגישות הרבה של תשלום פיצויי פיטורים לצד העובדה כי מדובר בהתערבות תקדימית בתחום זה, זוכה הצעד לביקורת רבה מצד גורמים בוועדה.

במסגרת הדיון אתמול הודיע נשיא התאחדות התעשיינים, כנציג המעסיקים ונציגי ההסתדרות בשם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסקורן, כי הם השניים הגיעו להסכמה, שבמידה שהחוק יאושר, הם מתחייבים לחתום על הסכם קיבוצי, שכל הכסף המופרש לפיצויי פיטורין לקופת גמל, אף זה שמעל ל- 50 אלף ש"ח, יהיה של העובד בכל מקרה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) פנה לנציגי האוצר: "כולם מבקשים שהמיסוי יחול משכר של 50 אלף ש"ח ברוטו ומעלה. מתחייבים נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסקורן, לעשות הסכם קיבוצי שבו יהיה כתוב במפורש שכל הכסף מעל 50 אלף ש"ח יהיה שייך לעובד. מדובר בהסכמה בין שני הארגונים שמייצגים את העובדים ואת המעסיקים. לכן אני סבור שכך אנחנו פותרים את הבעיה וניתן להשלים את העבודה על החוק הזה. זהו אחד הסעיפים הקשים בחוק ההסדרים הנוכחי ועתה אנחנו פוטרים את הבעיות העיקריות שבו, לאחר הסדרת היחסים המשפטיים בין עובד למעביד".

ח"כ מיקי לוי. צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90
ח"כ מיקי לוי. צילום ארכיון: יונתן זינדל \ פלאש 90

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "הכסף שייך לעובד, גם כשהייתי מנכ"ל חברה ותפסתי עובד לוקח כספים של החברה, סברתי שצריך לתת לו את כספי הפיצויים, כי עדיין יש משפחה וילדים מאחורי העובד. המיסוי הזה הוא מיסוי כפול על העובדים, גם על ההפקדות וגם בעת משיכת הכספים. מהלך לא ראוי ולא צודק. אני לא שלם גם עם 50 אלף, ממסים פיצויי פיטורין. החוק הזה מיותר והוא פיסקאלי לחלוטין. המהלך הזה שווה לאוצר 680 מיליון ש"ח".

נציגת ההסתדרות, מיה פרי אלתרמן, התייחסה אף היא לנושא זה: "הכספים בקרן הפנסיה ובהסדר שעושים כאן, זה מנגנון למשיכת כספים או ע"י המעביד או ע"י העובד ולא ברור למה זה טוב. יש הסדר ברור בחוק אז למה לשנות. לא נותנים כלום חוץ ממנגנון למשיכת כספים מקרן הפנסיה במקום שיישארו שם. אין כאן דבר מעבר לשאיפה למסות את הכספים, מעבר להתערבות ביחסי עבודה".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "אני מוכן לחתום הסכם קיבוצי עם ההסתדרות כל כספיי הפיצויים הם של העובד, רק אם חס וחלילה העובד גנב יש את האפשרות לקחת לו מכספיי הפיטורין".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני, סיכם את הדיון ואמר לנציגי האוצר: "רוב מוחלט של חברי הוועדה הביעו הסכמה להצעה שהצגתי בפניכם. צריכים לדון בעניין הזה באופן מסודר, יש כאן מהפך מאוד גדול וצריך להביא כלכלנים שעוסקים בעניין הזה ואת נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר ההסתדרות. זאת עמדתנו ואתם צריכים להחליט האם אתם הולכים להידברות עם הוועדה בנושא". גפני חזר על הצעת הוועדה: ש"מעל 50 אלף שקלים ההפרשות, נראה בהן הכנסה וניתן יהיה לגבות עליהן מס לעניין והכספים יהיו שייכים לעובד. מדובר על חוק מרחיק לכת, אתם דורשים בחוק ההסדרים למסות פיצויי פיטורין ואנחנו הולכים אחריכם ממסים פיצויי פיטורין, אך רק בסכום יותר גבוה ניתן לחיות עם זה. זה דבר חסר תקדים מבחינת יחסי עבודה במשטר דמוקרטי אך אם מדובר ב- 50 אלף שקלים אזי אנחנו מדברים על אנשים יותר עשירים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!