דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

יו"ר ארגון המורים מאיים בשביתה ארוכה: "כשערך השכר ירד ב-5% והאוצר מציע עלייה של 2%, זו הפחתת שכר"

העיצומים שנוקטים מורי התיכונים נמשכים במהלך הקיץ וכוללים ביטול מסעות לפולין | שר החינוך: "בינתיים התלמידים והמורים ממשיכים להיפגע"

רן ארז, יו"ר ארגון המורים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
רן ארז, יו"ר ארגון המורים (צילום: יונתן זינדל/פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"כשערך השכר ירד ב-5%, האוצר מציע למורים עלייה של 2%. זה הסכם להפחתת שכר". אמר יו"ר ארגון המורים רן ארז בביקורת על הצעת משרד האוצר להסכם שכר חדש עם ארגון המורים.

ארז ביקר גם את שר החינוך יואב קיש על חוסר התערבותו. "אמרתי לשר החינוך שישכנע את האוצר שהשכר בחינוך העל-יסודי צריך לעלות והוא אמר לי שהוא לא מוכן להתערב כי הפערים הם גדולים". בנוסף לכך, הוא מבקר את החלטת השר להוציא את מנכ"ל המשרד אסף צלאל מהמו"מ. "הוא סירב להשתתף ומנע מהמנכ"ל להשתתף בדיונים". הוא ציין כי אם דרישות המורים לא ייענו – השביתה יכולה להימשך שנה שלמה משום שהוא לא יחתום על הסכם הפחתת שכר כפי שמציע לו משרד האוצר.

דברים אלו נאמרו בדיון שהתקיים אתמול (שני) בוועדה לביקורת המדינה, שעסק בהיערכות מערכת החינוך לשוק העבודה המשתנה. בוועדה עסקו בין היתר בעיצומים ובשיבושים של ארגון המורים בסוף שנת הלימודים ובאזהרות על שביתת הארגון בפתיחת שנת הלימודים.

העיצומים שהתקיימו לאורך כל שנת הלימודים ממשיכים גם בחופש הגדול וכוללים: אי הכנת בתי הספר לשנת הלימודים הבאה על ידי מנהלי בתי הספר וקיום ימי היערכות, אי הכנת תלמידים למועדי ב' וג' או בחינות מעבר מכיתה לכיתה, כמו גם בחינות סיווג תלמידים לרמות ולקבוצות. מלבד עיצומים אלו יש הנחייה כללית ליועצים חינוכיים שלא לעבוד בכל תפקיד שהוא במהלך הקיץ ולמנהלים שלא להשתתף בוועדות מעקב במהלך הקיץ.

אך המרכיב המשפיע ביותר בעיצומים בזמן חופשת הקיץ הוא השהיית המסעות לפולין, שחלקם אמורים היו להתקיים במהלך חופשת הקיץ. כחלק מהעיצומים, המורים נמנעו מהשתתפות במפגשי ההכנה למסעות, וכן במסע עצמו. בכך נמנע חידוש המסעות לאחר כשלוש שנים בהן הם לא התקיימו כלל.

העיצומים, שנמשכים לסירוגין מעל שנה, נערכים בדרישה להעלאה משמעותית בשכר המורים בתיכונים ועל רקע התקיעות במשא ומתן על הסכם השכר. הם כללו מספר ימי שביתה, הימנעות מקיום ישיבות, טיולים שנתיים ופעילויות חוץ והימנעות ממתן ציונים. שיא העיצומים היה אי מתן ציונים בתעודות סיום השנה ואי קיום מסיבות סיום, כאשר כיתות י"ב הוחרגו מהעיצומים. בהוראת בית הדין לעבודה, חויבו המורים להעביר את ציוני מבחני המתכונת לתלמידים שניגשו לבגרות ואת ציוני המגן.

באופן פורמלי, המאבק על הסכם השכר החדש נוגע למורי התיכונים בלבד. אך בפועל, בבתי ספר שש-שנתיים, ישנם מורים שמלמדים גם בתיכון וגם בחטיבת הביניים, ולכן הוא ישפיע באופן עקיף גם על אופן ההעסקה בחטיבות הביניים. מאז חתימת הסכם אופק חדש עם הסתדרות המורים ב-2008, שבו נכללו גם המורים בחטיבות הביניים, ארגון המורים מנהל מאבק ארוך בדרישה ליציגות גם בחטיבות הביניים.

שר החינוך יואב קיש צייץ בתגובה להצהרות האחרונות של ארז: "אני מזועזע מהמחשבה שאדם שמסוגל לאיים ב'שביתה לכל השנה שתאלץ את המורים למצוא עבודות חלופיות'. הוא האדם שעומד בראש הארגון שאמור לדאוג להם. פעם אחר פעם רן ארז מספק הוכחות ברורות לכך שהתלמידים, ההורים ובעיקר המורים לא מעניינים אותו. אני עושה כל שביכולתי לשנות את המציאות העגומה בה התלמידים והמורים ממשיכים להיפגע".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!