דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

העלאת שכר של 11% והגנה משימוש ב-AI: אלה דרישות השחקנים השובתים בהוליווד

בינתיים הביעו תמיכה במחאה: מריל סטריפ, טום קרוז ומאט דיימון. על אף שהשביתה לא מתמקדת בשכר הטאלנטים שנקבע בחוזים אישיים | יו"ר גילדת השחקנים: "הציבור צופה, נהנה וצוחק מסצנות מלאות באנשים שלא מרוויחים הרבה כסף"

מפגינים מחוץ לאולפני אמזון בקלבר סיטי, קליפורניה. שביתת השחקנים מגיעה יותר מחודשיים לאחר שהתסריטאים החלו לשבות בניסיון להשיג שכר ותנאי עבודה טובים יותר (צילום AP/כריס פיצלו)
מפגינים מחוץ לאולפני אמזון בקלבר סיטי, קליפורניה. שביתת השחקנים מגיעה יותר מחודשיים לאחר שהתסריטאים החלו לשבות בניסיון להשיג שכר ותנאי עבודה טובים יותר (צילום AP/כריס פיצלו)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

גילדת השחקנים האמריקנים חשפה את הפערים במשא ומתן בינה לבין התאחדות מפיקי הקולנוע והטלוויזיה. הגילדה פרסמה את רשימת הדרישות שהציגה במו"מ ואת הצעות הנגד שקיבלה מצד חברות ההפקה והאולפנים.

סלבריטאים רבים, כמו מריל סטריפ ומאט דיימון הביעו תמיכה בשביתה, וטום קרוז אף ניסה לתווך בין הצדדים ולשכנע את ההתאחדות להתקרב לעמדות גילדת השחקנים בלא הצלחה. עם זאת, המאבק, אותו מוביל ארגון בו חברים כ-160 אלף שחקנים, איננו מתמקד בשכר הטאלנטים שנקבע על פי רוב בהסכמים אישיים, אלה דווקא בשכר השחקנים מהשורה.

בין היתר, דרשה גילדת השחקנים עליית שכר כללית של 11% בשנה הראשונה להסכם על מנת לפצות על האינפלציה הגבוהה, לצד עליית שכר של 4% בשנה השניה ו-4% נוספות בשנה השלישית. בהתאחדות מפיקי הקולנוע והטלוויזיה הסכימו רק לעליית שכר בת 5% בשנה הראשונה, 4% בשנה השניה ו-3.5% בשנה השלישית. בנוסף, דחתה ההתאחדות את דרישות השחקנים לחלוקה בהכנסות מתוכניות סטרימינג עם ביצועים גבוהים ואת הדרישה שהגילדה תייצג גם את השחקנים המשתתפים ב'לכידת ביצועים' (Performance Capture – תיעוד נתוני תנועה כבסיס לעיצוב דמויות CGI ואנימציה).

קיימת מחלוקת מרכזית בין הצדדים בנוגע לדרישת הגילדה לקביעת מערכת מקיפה של הגנה על עבודה אנושית, שתחייב הסכמה ופיצוי הוגן כאשר מערכות בינה מלאכותית מייצרות עותקים דיגיטליים של עבודת השחקנים. לדבריהם, ההתאחדות מותירה את השחקנים הראשיים ואת שחקני הרגע חשופים לאפשרות שרוב עבודתם תוחלף בהעתקים דיגיטליים.

"זו האמת הפשוטה: אנחנו פועלים נגד מערכת, שבה האחראים על מיליארדים רבים של דולרים בקונגלומרטים, מתוגמלים עבור ניצול עובדים", נכתב בגילוי דעת שהציגה גילדת השחקנים, בה פרטה את הפערים בין הצדדים. לדבריהם החברות המיוצגות על ידי התאחדות מפיקי הקולנוע והטלוויזיה, לרבות אמזון, אפל, דיסני, NBC, נטפליקס, CBS, סוני, וורנר ברודרס ואחרים, מתעדפות בראש ובראשונה את בעלי המניות, על פני העובדים. "ההתאחדות חושבת שנתרצה, אבל הרצון של החברות שלנו מעולם לא היה חזק יותר. יש לנו את הנחישות ואת האחדות הדרושות כדי להגן על זכויותינו".

ראשת הגילדה, השחקנית פראן דרשר (המוכרת ככוכבת הסיטקום "נני"), הבהירה שרוב השחקנים אינם עשירים. "אלו בעיקר אנשים עובדים שרק מנסים להתפרנס ולשלם את שכר הדירה שלהם. לשים אוכל על השולחן ולהוציא את הילדים לבית הספר", אמרה דרשר. "כל מה שהציבור צופה בו, נהנה ממנו וצוחק ממנו, הוא סצנות מלאות באנשים שלא מרוויחים הרבה כסף".

משמאל: מרדית' שטיהם, נשיאת איגוד הכותבים של מערב ארה"ב, ופראן דרשר, נשיאת ארגון השחקנים, בהפגנה מחוץ לאולפני פרמאונט פיקצ'רס בלוס אנג'לס (צילום: AP/כריס פיצלו)
משמאל: מרדית' שטיהם, נשיאת איגוד הכותבים של מערב ארה"ב, ופראן דרשר, נשיאת ארגון השחקנים, בהפגנה מחוץ לאולפני פרמאונט פיקצ'רס בלוס אנג'לס (צילום: AP/כריס פיצלו)

גם השחקן היפני ריאוהיי סוזוקי, כוכב הסרט אגואיסט, אשר קיבל את פרס הכוכב העולה אסיה אסיה של Screen International בפסטיבל הסרטים האסייאתי בניו יורק (NYAFF), נשא דברים בטקס והביע תמיכה בשביתת השחקנים: "זו תקופה כל כך מעוררת השראה עבורנו השחקנים האסייאתים כאשר שחקנים אמריקאים נלחמים כל כך קשה על הזכויות שלהם. אני רוצה להביע רגשי כבוד ותמיכה לכל חברי SAG-AFTRA עבור מה שהם נלחמים עליו".

 

בין ההפקות שנעצרו בעקבות השביתה – ההפקה של הסרט דדפול 3, להפקה הקולנועית של המחזמר Wiked (מרושעת), של משימה בלתי אפשרית 8, ביטלג'וס 2, גלדיאטור 2, גרסת הלייב אקשן של דיסני ל'לילו וסטיץ', העונה השניה של הסדרה ראיון עם ערפד ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!