דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

אושר לקריאה ראשונה: הקמת מערך של צוותי התערבות במשברים נפשיים

לפי הצעת החוק, המערך ייתן מענה חירום בקהילה למצבי קיצון נפשיים באמצעות אנשי בריאות הנפש | עמותת 'עוצמה': "אם החוק יתממש, זו תהיה בשורה גדולה למתמודדי נפש, שחוששים ממעצר, ואף ירי בשל 'טיפול' משטרתי במקום רפואי"

סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
הדס יום טוב

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה ביום ראשון לקריאה ראשונה את הצעת החוק להקמת מערך של צוותי התערבות במשבר נפשי.

מדובר במערך שיפעל במתכונת 24/7 בפרישה ארצית, דרך מוקד שייתן מענה חירום בקהילה למצבי קיצון נפשיים, כגון ניסיונות התאבדות, התקפים פסיכוטיים, אפיזודות קיצוניות של מצבים נפשיים ועוד. זהו מענה ייעודי שאינו קיים היום בישראל, ומוקדי חירום אחרים כמו מד״א והמשטרה לא מצליחים לתת מענה ראוי למצבים אלה.

לפי ההצעה, שיזמה סגנית שר האוצר ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית), צוותי התערבות במשבר, יוזנקו לאחר קריאה שתתקבל במוקד הארצי לסיוע נפשי ותיענה על ידי מוקדנים שיוכשרו לכך. הצוותים יכללו כוננות של אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש: פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועובדים סוציאליים. כאשר המוקדן יחליט שיש צורך בהתערבות במשבר, ובפרט באותם מקרים בהם מעורב אדם עם מוגבלות – פיזית או נפשית, הוא ישלח לאירוע את צוות ההתערבות במשבר או בעלי תפקידים מסוימים מתוך הצוות, בהתאם לאירוע, להרגעת המצב והכלה של המצב המשברי. במידה ויהיה חשד לביצוע עבירה, ניתן יהיה לצרף שוטר לצוות.

עמותת 'עוצמה' למשפחות של מתמודדי נפש, הפועלת זמן רב להקמת מוקד כזה, כולל עצומה עליה חתמו 9,300 איש, הודתה לח"כ וולדיגר ובוסו. "כמי שמכירים מקרוב את הקושי העצום שיש למי שבן משפחתו נקלע להתקף נפשי חריף, בהיעדר כתובת לאן לפנות במצב בו הוא חרד ליקירו ולעיתים בו בזמן גם לשלומו – זאת בשונה ממצב חירום גופני כמו התקף לב, או תאונה, אז יש ארגוני הצלה זמינים ויעילים – אנו מברכים על היוזמה שהובילה ח"כ מיכל וולדיגר כבר בכנסת הודמת, ומודים לח"כ וולדיגר וח"כ בוסו על השיתוף שלנו בתהליך".

עם זאת, העמותה חידדה מספר עקרונות שהחוק צריך לכלול מבחינתם: שירות בפריסה ארצית מלאה, פעילות 24/7, שהמוקד יאויש באופן תמידי באיש מקצוע מנוסה בבריאות הנפש ולא במוקדן עם הכשרה מעטה כפי שמוצע בנוסח הנוכחי, ושבצוות המוזנק יהיו לפחות שני אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. העמותה מדגישה גם שיש לעגן בחוק פטור מתשלום, וששוטר יוזנק רק על פי שיקול דעת, רצוי ללא מדים, ורק לאחר שעבר הכשרה.

"השאיפה היא לצמצם אשפוזים בכלל ואשפוזים כפויים בפרט, בעזרת העזרה המיידית והמשך מענה בקהילה ככל שניתן. אם החוק אכן יתממש, זו תהיה בשורה גדולה לציבור של למעלה ממליון איש של מתמודדים ובני משפחותיהם, שכיום חשים חוסר אונים ברגעי משבר קיצוניים. הם חוששים מאשפוזים מיותרים, מהסללה קרימינלית ממעצר של החולה הסוער הזקוק לטיפול רפואי, ואף ירי ומוות בשל ״טיפול״ משטרתי במקום רפואי. לדאבוננו, בשלב זה מדובר בהצעת חוק פרטית ולא ממשלתית – מצב המקשה על הבשלתה לכדי חוק מחייב, אך אנו מלאי תקווה ונעשה הכל כדי לקדמו".

יו"ר הוועדה, ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס), ציין כי לקראת הקריאות הבאות של הצעת החוק צפויה הוועדה להעמיק את הדיונים ולטייב את הצעת החוק. סגנית השר, ח"כ מיכל וולדיגר, אשר יזמה את הצעת החוק אמרה "זה חלום שמתגשם, אותו השגנו בדם, יזע ודמעות. נמשיך את התהליך בהסכמה רחבה, כדי למנוע את האסונות הבאים ולמנוע הסלמת משברים. אני נרגשת עד דמעות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!