דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

חוק תקדימי / טיפולי ההמרה הוצאו מחוץ לחוק במלטה, לראשונה באירופה

מוקדם יותר השבוע אישר הפרלמנט המלטזי את "חוק אישור הנטייה המינית, הזהות המגדרית והביטוי המגדרי", לפיו צפוי כל מי שינסה "לשנות, לדכא, או לבטל נטייה מינית של אדם, זהות מגדרית או ביטוי מגדרי" לקנס כספי ומאסר בפועל.

דגל הגאווה (צילום: Benson Kua \ flickr)
דגל הגאווה (צילום: Benson Kua \ flickr)

הפרלמנט המלטזי אישר השבוע חוק האוסר על "טיפולי המרה", השם שניתן לתכניות שמטרתן לשנות נטיות מיניות וזהויות מגדריות, כך דיווח העיתון טיימס אוף מלטה. "חוק אישור הנטייה המינית, הזהות המגדרית והביטוי המגדרי" הפך את מלטה, ככל הנראה, למדינה האירופית הראשונה שהוציאה פרקטיקה זו מחוץ לחוק בהיקף כלל ארצי.

"טיפולי המרה", הנקראים לעתים גם "תרפיה רפראטיבית (מתקנת)", זכו לביקורת רבה ונטען כלפיהם כי אינם אפקטיביים ואף מזיקים באופן פעיל. ארגון הפסיכיאטריה העולמי (WPA) כינה טיפולים אלו "לחלוטין לא אתיים" וקבע כי "אין כל ראייה מדעית מוצקה לכך שניתן לשנות נטייה מינית מולדת".

תחת החוק החדש מי שיימצא כי ניסה "לשנות, לדכא, או לבטל נטייה מינית של אדם, זהות מגדרית או ביטוי מגדרי", יהיה חשוף לקנס בגובה מרבי של 10,000 אירו ועד שנת מאסר בפועל.

החוק החדש קובע כי "אף נטייה מינית, זהות מגדרית או ביטוי מגדרי לא מהווה הפרעה, מחלה או פגם מכל סוג". עוד הוריד החוק ל-16 את הגיל בו יכול אדם לבקש לשנות את מינו ללא אישור הוריו.

"בכל רחבי העולם, אנשים סבלו מטיפולי המרה שגרמו למוות או למחלות קשות. איסור על פרקטיקות מסוג זה, מקדם שוויון בין כל הנטיות המיניות והביטויים המגדריים", אמר ראש הנציבות המלטזית לזכויות אדם ואינטגרציה, סילבן אגיוס, לעיתון לוקסמבורג וורט.

לשכת הפסיכולוגים של מלטה, האיגוד המלטזי לפסיכיאטריה, ההתאחדות המלטזית של מטפלים משפחתיים והתאחדות היועצים המקצועיים של מלטה, יצאו בהצהרה משותפת בה בירכו על החוק החדש.

"אנו מגנים באופן פומבי פרקטיקות שמזיקות לחברים בקהילות שלנו" נכתב בהצהרה, "לא רק משום שהן דוחות קבוצת אנשים על בסיס דעה קדומה בלתי מבוססת , אלא גם כי הן מתנגשות עם ההכרה הבינלאומית בזכויות להטבא"ק" (להטבא"ק הם ראשי תיבות המייצגות קשת רחבה של נטיות מיניות – לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים, ביסקסוקאלים, אינטר-סקסואלים, וקוורים).

עוד הוסיפה ההצהרה כי הארגונים השותפים לה "גאים מאוד בכך שלקחו חלק חשוב" בניסוח החוק.

בהודעה לעיתונות שהוציא ארגון טרנסג'נדר אירופה (TGEU), אמר אחראי המחקר הבכיר בו, ריצ'ארד קוהלר כי "מלטה שוב מגלה מנהיגות בהבטחת זהויות להטבא"ק. אנו קוראים לממשלת מלטה להבטיח שמחווה סמלית זו תתורגם גם לשירותי בריאות איכותיים לטרנסג'דרים, על בסיס הגדרה עצמית והסכמה מודעת".

מלטה עומדת בחזית הרפורמות החברתיות המתקדמות באירופה מאז עלייתה לשלטון של מפלגת הלייבור ב-2013. ואף זכתה, פעמיים, בתואר המדינה האירופית בעלת היחס המכבד ביותר כלפי קהילת הלהטבא"ק מטעם ארגון ILGA-Europe.

מדובר בקפיצת דרך משמעותית, ואמיצה עבור מלטה. שכן מדינת האי, בעלת אוכלוסייה של 413,000 אזרחים, הפכה את הגירושים לחוקיים רק ב-2011 ואת ההומוסקסואליות רק ב-1973.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!