דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משנה מקום: הערים בהן שכר הדירה זינק, ואלו בהן הוא דווקא ירד

בתוך העלייה במחירי שכר הדירה ההיצע המקומי משחק תפקיד משמעותי | מאיר שחידש חוזה לאחרונה: "מעלים לי את שכר הדירה במאות שקלים, אבל אם הייתי שוכר חדש זה היה יותר גרוע"

דירה להשכרה (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90)
דירה להשכרה (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90)
דוד טברסקי

על פי נתונים שפורסמו שפורסמו בסוף השבוע האחרון על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחירי שכר הדירה ממשיכים לטפס: שכר הדירה החודשי זינק ב-9.8% בדירות בהן הוחלף שוכר, וב-3.9% בדירות בהן השוכר חידש את החוזה שלו. בסך הכל בשנה האחרונה עלה שכר הדירה הממוצע ביותר מ-5%.

שוכרים רבים משלימים עם המצב כי מבינים שאין חלופות טובות יותר באזור מגוריהם. חלק נשארים בדירה רק כדי שהמחיר לא יעלה משמעותית. שיחות עם שוכרים ובעלי דירות מעלים כי לעתים רבות משכירים הם גם שוכרים, מה שמקשה עליהם שלא להעלות את שכר הדירה של הדיירים שלהם, לאחר ששכר הדירה בדירה שבה הם מתגוררים עולה, וכך גם החזרי המשכנתא בשל עליית הריבית.

מגמת עלייה, אך לא בכל הערים

על פי נתוני אתר יד 2, שניתח אלפי מודעות ב-21 ערים גדולות בישראל, בערים גבעתיים, קריית מוצקין וקריית ביאליק – מחירי השכירות לדירות של חמישה חדרים ומעלה זינקו בין 8% ל-13% , עלייה של 300 עד 1,000 ש"ח בחודש. בבת ים, פתח תקווה, הרצליה, חולון, נתניה וקריית מוצקין, המחיר הממוצע במודעות עלה בין 4% ל-7%, שהם כ-300 ש"ח לדירה.

על פי המודעות של יד 2, שסקרו את השינויים במודעות בין הרבעון השני של 2022 לזה של 2023 – דירות שלושה חדרים בכל הארץ רשמו עלייה ממוצעת של 1.2%, דירות של 4 חדרים 0.4% ודירות חמישה חדרים עלו ב-2.4%. לפי האנליסטים של יד 2, השוני בין המקומות נובע ממצב ההיצע בעיר והמגמה אינה אחידה. בהסתכלות על מדד המחירים של דירות חמישה חדרים, קרית אונו, רמת גן וראשון לציון רשמו דווקא ירידה במחירים, ב-4% עד 8% – ירידה של 700 עד 300 שקלים. דירות 3 חדרים ברחובות, קרית ביאליק וחדרה רשמו גם הן ירידה של כ 3% – כ-100 ש"ח ירידה בכל אחת מהן.

איילת ניצן, סמנכ"לית השיווק של יד2 (צילום: טל רביב)
איילת ניצן, סמנכ"לית השיווק של יד2 (צילום: טל רביב)

האנליטסים של יד 2 טוענים שהשוני בין הערים נעוץ בסוגיית ההיצע, בעוד במקומות בהם לשוכרים יש יותר יכולת מיקוח מול המשכירים, הם מצליחים להוריד את המחיר. "ברמת גן יש היצע גדול יותר של דירות ונרשמו בה ירידות מחיר של 5% במחירי השכירות בדירות 5 חדרים, ולעומתה גבעתיים הסמוכה שבה ההיצע קטן יותר, והמחירים בה זינקו 13%" מסבירה איילת ניצן, סמנכ"לית השיווק של האתר. לדבריה, בערים שמחירי השכירות בהן ממילא גבוהים, כמו ראשון לציון, קריית ביאליק ורחובות – המשכירים נאלצים להוריד מחיר כדי לא להשאיר את הדירות ריקות. כלומר, למרות שעל הדף נרשמה ירידה אין הדבר בהכרח מעיד על מגמה כללית של ירידת מחירים.

"אם הייתי שוכר חדש, היו מעלים את המחיר יותר"

מאיר ותמר, ששוכרים דירות 3 חדרים ברחובות, בה שכירות ממוצעת לדירה עומדת על 4,050 ש"ח (וכאמור רשמה ירידה של 4%), סיפרו ל'דבר' שבעלי הבתים שלהם מתכוונים להעלות את המחירים לדירה בכמה מאות שקלים בחתימת החוזה הבאה. "בעל הבית אמר לי שאם הייתי שוכר חדש – היו מעלים לי את המחיר משמעותית יותר" אומר מאיר, שממשיך להתגורר בדירה אותה שוכר תחת חוזה שיסתיים עוד שנה. בעלת הבית של תמר אמרה לה שהיא מעדכנת את שכר הדירה ב-5% – עלייה שוות ערך לעלייה בדמי השכירות של הבית בו בעלת הדירה מתגוררת בשכירות.

הדר חיים, ששוכרת דירת 3 חדרים בדרום תל אביב, שרשמה עליית מחירים בין 3% ל 5% בשנה האחרונה, מספרת שמחירי השכירות שלה עלו רק בכמה מאות שקלים בודדים בשלושת השנים האחרונות, אך גם זה בגלל ההיכרות הטובה שלה עם בעלת הבית. "הביקוש עצום. שקלתי לעבור למקום אחר בדרום העיר לדירות דומות אבל המחירים שהמשכירים מבקשים שם גבוהים בין 500 ל-1,000 שקל על אותה הדירה", היא מספרת. "בגלל זה אני מנסה לעשות הכול כדי להישאר על החוזה שלי, למרות שהדירה פחות מתאימה לי".

מיטל, תושבת אשקלון, שוכרת עם שותפים דירת חמישה חודשים בשכונות החדשות של העיר, טוענת שהמחירים בעיר כמעט לא השתנו. "צריך לשמור על פרופורציות", היא אומרת. "מדי פעם רואים פה מודעות על מחירים גבוהים אבל זה רק ניסיון של משקיעים למשוך דיירים מבחוץ". לדבריה ההבדל המשמעותי בדירות בעיר, שרשמה קיפאון במחירי השכירות בשנה האחרונה, הוא בין דירות עם או בלי ממ"ד, פערים שמגיעים עד לכ-1000 שקלים בחודש.

"ליבי עם הדיירות, אבל אני לא סוגרת את החודש"

חיפה, שממשיכה להחזיק ברמת מחירי השכירות הנמוכה ביותר מכל הערים הגדולות (בין 3,370 ל 5,700 ש"ח לדירות 3 עד 5 חדרים) רשמה עלייה ממוצעת 3.5% במחירים בשנה האחרונה, כאשר אחוז העלייה במחירי דירות חמש חדרים הוא מהגבוהים בארץ. "שכר הדירה שלנו עלה ב150 ש"ח, זה מעצבן כי הוא כבר גבוה", אומר רון, תושב העיר. "ניסינו לדבר עם הבעלים אבל הוא אמר שהמשכנתא והריבית מחייבות אותו".

רוב השוכרים סיפרו שכשניסו להבין את הסיבה לעלייה, הבעלים ציינו שהם עצמם שוכרים במקום אחר או משלמים משכנתא על דירה קיימת, וכי אצל רובם מדובר בדירה שהילדים שלהם גרים בה. "החזר המשכנתא שלנו עלה ב-300 שקלים, השכר דירה עלה ב-350 אז נאלצנו להעלות את שכר הדירה של השוכרות", מספרת נדיה, תושבת ירושלים ששוכרת בה דירה ובמקביל משכירה דירה בחיפה, עליה היא עדיין משלמת משכנתא. "הדיירות שלנו מהממות וליבי איתן – אבל אני לא מצליחה לסגור את החודש".

דורית סדן, מנכ"לית משותפת , חברת שיווק הנדל"ן 'נווה העיר' (צילום: רמי זרנגר)
דורית סדן, מנכ"לית משותפת , חברת שיווק הנדל"ן 'נווה העיר' (צילום: רמי זרנגר)

"בעלי הדירות שמשכירים ספגו עלייה ניכרת בתשומות שלהם – המשכנתא שלהם גם התייקרה והם צריכים להעלות מחירים כדי לאזן" אומרת דורית סדן, מנכ"לית חברת שיווק הנדל"ן נווה העיר. על פי הניתוח שלה, רוכשים פוטנציאלים רבים קיבלו בשנה האחרונה החלטה שלא לרכוש דירות למגורים והקפיאו את העליות בשוק, כפי שהיו כוונות בנק ישראל, אך הישיבה על גדר השכירות הגדילה את הביקוש לדירות לשכירות ובכך יצרה תמריץ להעלאת מחירים. "עניין הביקוש וההיצע קיים, אבל הסיבה המשמעותית יותר לעלייה במחירים היא עליית הריבית החדה במשק שמקשה על רכישת דירה ושולחת רבים אל שוק השכירות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!