דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

ביידן במסר לישראל: עצרו עכשיו את החקיקה, היחסים בינינו ייפגעו

בשיחה שקיים עם העיתונאי הבכיר תומאס פרידמן, הבהיר ביידן כי החקיקה בישראל פוגעת בליבת היחסים עם האמריקנים | פרידמן: "לישראלים, מימין, שמאל ומרכז: ג'ו ביידן עשוי להיות הנשיא הדמוקרטי הפרו-ישראלי האחרון. אתם מתעלמים מהדאגות הכנות שלו"

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קרא לנתניהו להפסיק לקדם את הרפורמה במערכת המשפט, כך פרסם הלילה (רביעי) פרשן הניו-יורק טיימס תומאס פרידמן, שהוסיף כי המסר של ביידן לנתניהו היה כי עליו לקבל הסכמה רחבה לפני כל התקדמות נוספת במהלך. גם בשיחתו עם הנשיא הרצוג הבהיר ביידן כי על ישראל לעשות מאמצים כדי להגיע להסכמה בנושא הרפורמה.

תומאס פרידמן, מהכותבים המשפיעים בארצות הברית, המסקר את יחסי ישראל-ארה"ב כבר למעלה מ-30 שנה, זומן למשרדו של ביידן אתמול (שלישי, שעון וושינגטון) אחר הצהריים ונתן לו הצהרה – "חסרת תקדים בנושא זה", ציין פרידמן, "בה הביע את הערכתו לאופן שבו ההפגנות "המתמשכות" בישראל מראות "כמה תוססת הדמוקרטיה של ישראל", כמו גם את רצונו שהקואליציה של נתניהו תפסיק למהר לבצע את השינוי החוקתי, בלי אפילו מראית עין של קונצנזוס לאומי", לפי ביידן, דבר זה יגרום לפגיעה חמורה ביכולתו של בית המשפט העליון בישראל לפקח על החלטות ומינויים של ממשלת ישראל.

"אולי היחסים לעולם לא יצליחו לחזור לקדמותם"

"נתניהו ניסה לבלבל את ידידיה של ישראל באמריקה", כתב פרידמן, "על ידי צמצום החשיבות של השינוי המהותי שממשלתו דוחפת, בכך שהוא מכנה אותה רפורמה שיפוטית ומסגור שלה כשינוי מינורי, אבל הנכונות שהוכיחה ממשלתו לשלם מחיר כה עצום על המתקפה שהוא החל על מערכת המשפט בתחילת השנה, מראה שמה שבאמת עומד על הפרק הוא כל מאזן הכוחות המשפטי-פוליטי בדמוקרטיה הישראלית, שאין לה חוקה".

פרידמן ציין כי חלק מאותם מרכיבים של ה"מחיר" אותו הממשלה מוכנה לשלם, הם איום של טייסי חיל האוויר לא להתייצב לשירות, משיכת כספים המונית של משקיעים וחברות הייטק, ירידה בהיקפי העלייה לישראל בחצי שנה האחרונה וכמובן המחאות ההמוניות המתקיימות זה למעלה מ-7 חודשים.

העיתונאי והסופר היהודי-אמריקני תומאס פרידמן (צילום: REUTERS/Mandel Ngan)"ביידן חושש מאוד ליציבותה ועתידה של ישראל, בעלת בריתה החשובה ביותר במזרח התיכון ומדינה אליה הוא רוחש חיבה בלתי מוסתרת", כתב פרידמן, "המסר שלו לראש ממשלת ישראל ולנשיא הרצוג לא יכול היה להיות ברור יותר: נא לעצור עכשיו. אל תעבירו שום דבר חשוב כל כך בלי הסכמה רחבה", פרידמן הבהיר כי השינוי עשוי לפגוע עמוקות בדמוקרטיה וביחסים עם ארצות הברית, וציין כי "אולי לעולם היא לא תוכל להחזיר אותם לקדמותם".

ביידן: "הדמוקרטיה הישראלית חייבת להישאר בליבת היחסים בינינו"

"זהו ללא ספק תחום שלישראלים יש דעות נחרצות לגביו, כולל בתנועת מחאה מתמשכת שמדגימה עד כמה תוססת הדמוקרטיה הישראלית, שחייבת להישאר הליבה של מערכת היחסים הדו-צדדית שלנו", ציטט פרידמן את ביידן. "למצוא הסכמה על תחומי מדיניות שנויים במחלוקת פירושו לקחת את הזמן שאתה צריך. לשינויים משמעותיים, זה חיוני. אז ההמלצה שלי למנהיגי ישראל היא לא למהר. אני מאמין שהתוצאה הטובה ביותר היא להמשיך ולחפש את ההסכמה הרחבה ביותר האפשרית כאן".

פרידמן ציין את תנועת המחאה הישראלית נגד הרפורמה, וכתב כי  המחאה המוציאה עשרות אלפי ישראלים לרחובות בכל שבוע, שקולה ל-3 או 4 מיליון אמריקנים המפגינים מול גבעת הקפיטול בכל שבוע.

"אבל היא גם מורכבת ממאות יוזמות עממיות מקומיות בכל מגזרי החברה, מה שהופך אותה לתנועה דמוקרטית אמיתית", כתב פרידמן על המחאה. "ההכרה החריגה מאוד של ביידן בקמפיין הזה פירושה שממשלת ארה"ב מבינה שמה שקורה בישראל הוא הרבה מעבר לוויכוח פוליטי בין הממשלה לאופוזיציה".

"ישראל מתקרבת לרגע של אמת"

"זה קרב על נשמתה של האומה", כתב פרידמן, "בקרב הזה נראה שנתניהו מתקדם בנחישות עם תפיסת הכוח שלו כדי לשחרר את עצמו ואת ממשלתו משליטת בית המשפט העליון לפני שהכנסת תיכנס לפגרת הקיץ בסוף החודש". פרידמן מזכיר כי על כף המאזניים עומדות החלטות של בית המשפט העליון, בהן הכשרת ניסיונו של נתניהו למנות לתפקיד שר אדם שהורשע בפלילים 3 פעמים, מה שהקורא הישראלי מכיר כ"חוק דרעי 2".

"לכן ההפגנות שוב מתגברות בעוצמתן", כתב פרידמן, וציטט מהעיתונות הישראלית המונה את התרחבות פעולות המחאה נגד הרפורמה, בהן  "חיילי מילואים בצבא מאיימים להימנע מתפקידם, עובדי שירותי הבריאות מכריזים על 'שביתת אזהרה' של שעתיים ועשרות אלפים יוצאים לרחובות ומשבשים את התנועה ברחבי המדינה. ישראל מתקרבת לרגע של אמת".

"ביידן בהחלט הולך על חבל דק", ציין פרידמן. "הוא מנסה לכבד את זכותה של ישראל לבחור בדרכה שלה מבלי שבת בריתה האמריקנית תתערב בענייניה הפנימיים", כתב, והזכיר כי זהו כבוד שנתניהו הזניח לעתים קרובות כשהתערב בפוליטיקה בארה"ב לאורך השנים. "אך במקביל הנשיא ביידן מבהיר את דאגתו – המשותפת לרבים מבעלי הברית של ישראל בקונגרס ובקהילה היהודית האמריקאית – שזה עשוי להיות רגע גורלי בהיסטוריה של ישראל עבור הלכידות הפנימית שלה, כמו גם עבור יחסיה העתידיים עם אמריקה. ביידן, כידידה של ישראל, הרגיש שהוא לא יכול לשתוק".

"מסר לישראלים: ג'ו ביידן עשוי להיות הנשיא הדמוקרטי הפרו-ישראלי האחרון"

"שלא יהיו לכם אשליות", פנה פרידמן לקוראי הניו-יורק טיימס ברחבי העולם, "ישראלים רבים תומכים בניסיונותיו של נתניהו, אבל סקרים – והגודל היחסי של ההפגנות – מצביעים על כך שרוב ברור מתנגד לו". עוד ציין פרידמן כי "כל הקבינט הקואליציוני של נתניהו איבד את תמיכת הציבור בסקרים האחרונים".

"אבל זה העניין: עוצמתה ועקשנותה של תנועת המחאה בישראל משדרים איתות ברור שלשינוי שנדחף על ידי הממשלה לא סביר שתהיה לעולם לגיטימציה פנימית ולכן גם לגיטימציה חיצונית. הרכבת עזבה את התחנה", כתב פרידמן. "אם נתניהו יצליח להעביר את החקיקה, זה בהכרח יפגע במעמד המקומי והבינלאומי של בית המשפט העליון בישראל, ובהרחבה, של הדמוקרטיה הישראלית".

"כל מנהיג צריך להרהר במשפט שאמר ביידן: "הדמוקרטיה הישראלית התוססת חייבת להישאר הליבה של מערכת היחסים הדו-צדדית שלנו", כתב פרידמן. "כשהוא אמר לי את המשפט הזה, אני יכול להגיד שהוא דיבר מהראש שלו ומהלב שלו. הוא בעצם מתחנן לנתניהו ולתומכיו ומבקש מהם להבין: אם לא נראה שאנחנו חולקים את הערכים הדמוקרטיים הללו, יהיה קשה לקיים את מערכת היחסים המיוחדת שישראל ואמריקה נהנו ממנה ב-75 השנים האחרונות למשך 75 שנים נוספות".

"השיחה שלנו, שארכה שעה ורבע", כתב פרידמן, "הזכירה לי כמה ביידן הוא 'דמוקרט מיושן' (Old-fashioned) בנוגע לישראל, שהישגיה במדע, בטכנולוגיה, באמנות וגם בדמוקרטיה, עדיין זכורים אצלו ומשפיעים עליו".

"הדברים של ביידן מנוגדים לחלוטין, לדעתי, לניסיונות של ציניקנים כמו הסנאטורים הרפובליקנים טד קרוז, רון דסנטיס ויו"ר בית הנבחרים קווין מקארת'י, לתאר את מאמציו למנוע מישראל ליפול מהצוק כאנטי-ישראלים, ובאופן מגוחך יותר – אנטישמיים", כתב פרידמן וסיכם, "מסר לישראלים, מימין, שמאל ומרכז: ג'ו ביידן עשוי להיות הנשיא הדמוקרטי הפרו-ישראלי האחרון. אתם מתעלמים מהדאגות הכנות שלו בנוגע לסכנות האורבות לכם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!