דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
20.5°תל אביב
  • 12.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 24.1°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 19.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

ועדת החוקה אישרה את ביטול עילת הסבירות לקריאה שניה ושלישית

לקול קריאות 'בושה' של חברי האופוזיציה, אישרה הוועדה את תיקון החוק ברוב של 9 נגד 7 | הצעת החוק שאוסרת שימוש בעילת הסבירות לביקורת שיפוטית של החלטות שרי הממשלה תובא לאישור סופי בתחילת שבוע הבא | בצעד חריג, שלושה יועצים פרלמנטרים שהתפרצו לדיון הורחקו מהכנסת עד לסוף כנס הקיץ

ח"כ שמחה רוטמן בוועדת חוקה, בדיון על אישור ביטול עילת הסבירות (צילום יונתן סינדל/פלאש90)
ח"כ שמחה רוטמן בוועדת חוקה, בדיון על אישור ביטול עילת הסבירות (צילום יונתן סינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ועדת החוקה אישרה הערב (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית את החוק האוסר על שימוש בעילת הסבירות לביקורת שיפוטית על החלטות שרי הממשלה. בתום דיון סוער שנערך יותר מיממה, אושר תיקון החוק לקול קריאות 'בושה' מצד האופוזיציה. החוק צפוי לעלות לאישור סופי במליאת הכנסת בדיון שיתחיל ביום ראשון בצהריים ויסתיים ביום שני.

הצעת החוק אוסרת על דיון משפטי סביב מידת הסבירות של החלטות הממשלה, שרי הממשלה וראש הממשלה. למרות שעות של דיונים והתנגדויות רבות, לא נעשה כל שינוי מהותי בנוסח החוק. אם ירצו לשנותו לפני אישורו הסופי, תצטרך הקואליציה להחזיר אותו לדיון בוועדה ולהצבעה בשבוע הבא, ולדחות את הדיון במליאה.

יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ נשא הערב דברים, ואמר כי הוא מוכן לדון בעילת הסבירות, בתנאי שכל חקיקה עתידית תהיה בהסכמה רחבה. הצעה זו נדחתה על ידי הליכוד.

במהלך הדיון שנמשך יותר מיממה הביאה האופוזיציה מספר שיא של יותר מ-26 אלף הסתייגויות. לקראת ההצבעה הסופית נרשמה תקרית חריגה, שיועצים פרלמנטרים התפרצו לדיון, בטענה שההצבעה לא הייתה תקינה. בעקבות התקרית הורה יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד) להרחיק את היועצים עד לתום כנס הקיץ. במכתב ששלח הערב קצין הכנסת, ניצב יובל חן, לחברי הכנסת גלעד קריב, מירב מיכאלי ונעמה לזימי מעסיקיהם של היועצים המעורבים, קבע קצין הכנסת כי מטרת ההתפרעות שתוכננה מראש הייתה להביא לשיבוש ואף להפסקת ההצבעות וכי מדובר באירוע חמור חסר כל תקדים שאין לעבור עליו לסדר היום.

היו"ר ח"כ שמחה רוטמן: "אני מאוד מקווה שההתנהלות שהייתה פה במהלך ההצבעות לא תהפוך להיות הרגל בכנסת ושנדע איך לנהל מחלוקות בלי שבירת כלים".

"נעניתי באופן כמעט גורף לכל בקשה בנושא ההצבעות, גם אם חשבתי שהיא מוגזמת והולכת יותר מדי לקראתכם לאור ההפרעות החמורות של חברי האופוזיציה, והניסיונות לשבש הצבעה דמוקרטית", הוסיף רוטמן. "הייתה פה התנהגות מחפירה של חברי האופוזיציה שביזו וצעקו על עובדי כנסת".

ועדת הכנסת, בראשות ח"כ אופיר כץ, אישרה הבוקר הפעלת סדרי דיון מיוחדים, ומליאת הכנסת ביום ראשון תיפתח באופן חריג בשעה 10:00 כדי להצביע על החוק לביטול עילת הסבירות. יו"ר הקואליציה, ח"כ כץ: "דיוני ההצבעות לוו בהפרעות בלתי פוסקות בדיבורים וצעקות שנועדו לבלבל את צוות הוועדה. היה בולט ושקוף שניסיתם להראות פגם בהליך, מה שהוכח כלא נכון. יצרתם פייק פגם. אתם חבורת בכיינים והחוק יעבור".

היועמ"שית לכנסת, עו"ד שגית אפיק: "ביומיים האחרונים, התקיימו הצבעות על 27,600 הסתייגויות שברובן המכריע לא היו מהותיות. התקיימו כ-1380 הצבעות על הסתייגויות ועוד כ-1300הצבעות על רביזיות, לאחר שעיינו בסרטונים ראינו שקשה מאוד לשחזר בדיעבד את תוצאות ההצבעה ולראות אם היו טעויות כאלה ואחרות כי זווית הצילום לא תמיד מאפשרת לראות את כלל הנוכחים בוועדה, חלק אמרו הצבעה בקול, חלק הרימו יד באופן שלא תמיד ברור. מנהל הוועדה עמד על דעתו שהתוצאות שנספרו על ידו היו מדויקות ונעשו באופן מיטבי בנסיבות האלה. לצדו היה נציג נוסף של הוועדה, גם אני כשהייתי כאן וח"כ השכל הפנתה את תשומת ליבי, לא ראיתי תקלה שהיה בה כדי לשנות את תוצאות ההצבעה".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד): "אין פה שום הטלת דופי במנהל הוועדה. אבל אני חושב אחרת. יו"ר הוועדה נכנס לקצב אש שאי אפשר היה לעמוד בו. בחרתם בניגוד לדעתנו בתהליך, התפתחו פה קטטות במרכאות מול יו"ר הוועדה כשאנחנו לא מצליחים להקשיב והוא מתרגז על יועצים משפטיים שמפריעים לו. אם לתהליך הזה יש ערך אי אפשר להגיד שאין לטעויות האלה משמעות. בוודאי אנשים טועים אבל הקצב היה בלתי סביר והתהליך היה פגום מתחילתו. ב-11 הדקות שנדגמו, יש 16 מקרים בהם היה פגם עמוק בהליך, והטעויות יורדות לשורש עבודת ועדת כנסת".

ח"כ גלעד קריב (העבודה): "אנחנו מתריעים שבועות וחודשים על דרך ניהול הוועדה הזו. הייתה לנו ציפייה שכשאנחנו שולחים לכם דוגמאות מ-10 דקות עם שורת כשלים, התשובה שנקבל תהיה שהולכים לבדוק את העניין. יש לנו הרבה כבוד לייעוץ המשפטי אבל יש לנו תחושה קשה מאוד. ההצבעות התנהלו באופן פסול ולא מוכנים שתזלזלו, היה כאן ניהול מכוון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!