דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

שביתת הרופאים: "ברגע שיכניסו שיקולים זרים, המערכת תיפגע"

אלפי רופאים השתתפו בשביתת ההסתדרות הרפואית במחאה על הרפורמה המשפטית | עשרות הפגינו בכניסה לבית החולים איכילוב בתל אביב: "אנחנו פה בשביל האזרחים החלשים" | שר הבריאות משה ארבל: "אסור להכניס את מערכת הבריאות הציבורית למחלוקות הפוליטיות"

ד"ר רון צ'ליק (משמאל) וד"ר אהרון בילק, בהפגנת רופאים בבית החולים איכילוב בתל אביב במהלך שביתה של ההסתדרות הרפואית נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: דפנה איזברוך)
ד"ר רון צ'ליק (משמאל) וד"ר אהרון בילק, בהפגנת רופאים בבית החולים איכילוב בתל אביב במהלך שביתה של ההסתדרות הרפואית נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: דפנה איזברוך)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

אלפי רופאים שבתו הבוקר (רביעי) במחאה על הרפורמה המשפטית. השביתה שארכה שעתיים כללה ביטול פעילות אלקטיבית לא דחופה בקופות החולים ובבתי החולים. בחלק מבתי החולים נערכו הפגנות רופאים.

יו"ר ההסתדרות הרפואית ציון חגי כתב אתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו: "החרגת הדרג הפוליטי מעילת הסבירות פירושה חוסר בקרה על החלטות בלתי סבירות ולמינויים בלתי סבירים בעליל. המשמעות היא שמערכת הבריאות עלולה לצעוד עשרות שנים אחורה". בנאום בפני הנהגת ההסתדרות הרפואית הוסיף חגי שסיבות נוספ]ות לשביתה הן הצעות חוק של חברי כנסת מהקואליציה לפגיעה בזכות השביתה, ופירוק לשכת עורכי הדין עליה אמר חגי ש"יתחילו בלשכה ויעברו להסתדרות הרפואית".

שר הבריאות משה ארבל ביקר את השביתה בכנס מנהלים של משרד הבריאות: "חשוב וראוי לאפשר העברת ביקורת על הממשלה, ואני גאה לחיות במדינה דמוקרטית שבה מחאה היא זכות יסוד. לצד זאת, אסור להכניס את מערכת הבריאות הציבורית לתוך המחלוקות הפוליטיות. את המחאה צריך לקיים ברחבה או ברחוב, אבל לא בתוך כותלי בית החולים ולא על חשבון בריאות המטופלים".

עשרות רופאים מבית החולים איכילוב בתל אביב הפגינו הבוקר על רחוב ויצמן שסמוך לכניסה לבית החולים, ולזמן קצר המוחים חסמו את התנועה בכביש. במהלך ההפגנה צעקו הרופאים "אנחנו פה גם בשבילך". במחלקות בית החולים הרופאים קיבלו את המטופלים, אך הקצב היה איטי יותר.

"אנחנו שובתים לפי ההנחיות של ההסתדרות הרפואית, אבל גם מתוך תחושה עמוקה שהמהפכה המשפטית פוגעת קשות בכלל החברה, ובפרט במערכת הבריאות והאקדמיה", אומר ל'דבר' ד"ר רון צ'ליק, מנהל השיקום הגריאטרי בבית החולים. "יש גם עניין שהעולם הרפואי בישראל ייחודי בממשק שלו עם כל המגזרים, ופועל איתם בעשייה משותפת למטרה אלטרואיסטית. ברגע שיכניסו שיקולים זרים, הנס הזה של המערכת ייפגע."

הפגנת רופאים בבית החולים איכילוב בתל אביב במהלך שביתה של ההסתדרות הרפואית נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: דפנה איזברוך)
הפגנת רופאים בבית החולים איכילוב בתל אביב במהלך שביתה של ההסתדרות הרפואית נגד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: דפנה איזברוך)
(צילום: דפנה איזברוך)
(צילום: דפנה איזברוך)

לדברי ד"ר צ'ליק, "כרגע מדברים על עילת הסבירות, אבל זה לא רק זה. יש הרבה ממשק בין מערכת המשפט לבין מערכת הבריאות. הממשלה תוכל לנסות להתערב בהרבה תחומים בעולם הבריאות, שהיום בית המשפט מונע ממנה להתערב בהם, כמו טיפולי המרה או הפלות. ללא בית משפט חזק המערכת הפוליטית תוכל להתערב במערכת הבריאות, למשל בטיפול נפרד לאנשים ממגזרים שונים. יוכלו גם להכניס שיקולים לא מקצועיים למינויים במערכת הבריאות. וגם אם הפוליטיקאים של עכשיו לא יעשו את זה, אז פוליטיקאים בעתיד יוכלו".

ד"ר אהרון בילק, רופא גריאטריה, לא אדיש לפגיעה במטופלים עקב השביתה. "הפגיעה במטופלים מטרידה, אבל אי אפשר לשבות בלי לפגוע במטופלים", הוא אומר, "לכולנו קשה לשבות. אבל אנחנו חושבים שזה ימנע פגיעה גדולה הרבה יותר בעתיד".

(צילום: דפנה איזברוך)
(צילום: דפנה איזברוך)

ד"ר עופר חבקוק, קרדיולוג וממובילי המחאה בקרב רופאי איכילוב: "אנחנו פה בשביל האזרחים החלשים. כתוב בחוק ביטוח בריאות ממלכתי שהאזרחים יקבלו טיפול סביר, בזמן סביר, במרחק סביר מהבית."

ד"ר חבקוק אומר שהוא מוטרד מההתבטאויות של יו"ר ועדת הבריאות אריאל בוסו (ש"ס), וסגנית שר האוצר מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) שיפגעו בהסתדרות הרפואית בעקבות השביתה. לדבריו, "זה ניסיון אלים להשתיק אותנו, ולא נוותר על הזכויות שלנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!