דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

משרד הבריאות הורה לבית החולים אסותא רמת החייל לצמצם את פעילות יחידת הפרייה החוץ גופית

ההחלטה הגיעה לאחר שימוע שערך המשרד ליחידה לאחר אירוע בו ילד שנולד לאחר הפריה חוץ גופית לא תואם גנטית לאבא | עוד הוחלט כי על בית החולים למנות גורם מלווה חיצוני בכיר מתחום בטיחות הטיפול | באסותא רמת החייל מתבצעים כ-14,000 מחזורי טיפול, לעומת כ-2000 מחזורים בשיבא | אסותא רמת החייל: "החלטה בלתי-מידתית ומפלה"

בית חולים אסותא בתל אביב (צילום: Юкатан/ ויקימדיה)
בית חולים אסותא בתל אביב (צילום: Юкатан/ ויקימדיה)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות הורה היום (חמישי) ליחידת ההפרייה באסותא רמת החייל על צמצום הפעילות המתבצעת ביחידה להפריה החוץ גופית בבית החולים, זאת בסיום השימוע שערך המשרד ליחידה. עוד הוחלט כי על בית החולים למנות גורם מלווה חיצוני בכיר מתחום בטיחות הטיפול.

בחודש מאי פורסם כי ביחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים התקבל מידע על מקרה שבו עולה חשש כי ילד שנולד לאחר הפריה חוץ גופית לא תואם גנטית לאבא, וכי בית החולים לא דיווח על האירוע למשרד הבריאות.

ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות שניהלה את השימועים וכן את הבירור המעמיק בנושא זה, בחנה את מכלול הנתונים בהם ליקוי ניהולי בתחום בטיחות הטיפול, ובכלל זה ניהולם ותחקורם של אירועים חריגים במרכז הרפואי אסותא רמת החייל, שני אירועים משמעותיים זהים בהפרש של חודשים בודדים וההתייחסות לאירועים אלה על ידי בית החולים, וכן בשל אופן הטיפול במידע שהתקבל בעניין האירוע השלישי. ד״ר מזרחי שוכנעה כי כשלים אלה קשורים לתרבות ארגונית לקויה בתחום בטיחות הטיפול, וכן לעומסי עבודה גבוהים ביחידה להפריה החוץ גופית, אשר ללא ספק תרמו לפגיעה במטופלים.

בהתאם לכך, ועל פי פקודת בריאות העם, הוחלט כי:

  1. על מנהלת בית החולים או הנהלת רשת אסותא למנות גורם מלווה חיצוני בכיר מתחום בטיחות הטיפול, במטרה להביא לשינוי התרבות הארגונית הבעייתית בנושא בטיחות הטיפול ולסייע לבית החולים בעדכון נהלים והטמעתם, והשראת תרבות בטיחות ודיווח וניהול אירועים חריגים בבית החולים.
  2. צמצום הפעילות המתבצעת ביחידיה להפריה החוץ גופית בבית החולים באופן הבא:
  • אין לבצע מעבר ל-25 פעולות (שאיבות ביציות והחזרות עוברים) ביום עבודה.
  • תופסק לאלתר קליטת מטופלים ומטופלות חדשים ביחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים.
  •  יש לסיים את העבודה ביחידה להפריה חוץ גופית (כולל במעבדה) עד שעה 23:00.

כל זאת – עד להודעה חדשה, על מנת לוודא שהיקף הפעילות מתאים לסטנדרט המתחייב, ושהיחידה מתנהלת בצורה שאינה מסכנת את בריאות הציבור או פוגעת בבריאות הציבור ובזכויות המטופלים.

בשנת 2021 היו 60,962 מחזורי טיפול בהפריה חוץ גופית, עליה של 46% מ-2015. אחוז הלידות החיות בישראל שהתחילו בטיפולי IVF עלה בתקופה הזאת מ-3% ל-6% מכל הלידות. יותר מ-60% מהמחזורים בוצעו ביחידות פוריות פרטיות, על אף שבישראל יש 22 יחידות פוריות ציבוריות (ברוב בתי החולים הממשלתיים והציבוריים) ורק 4 יחידות פרטיות: אסותא רמת החייל, אסותא ראשון לציון, הרצליה מדיקל סנטר, ובית חולים אלישע. בחודש שעבר ציינה ד"ר מזרחי כי באסותא רמת החייל מתבצעים כ-14,000 מחזורי טיפול, לעומת כ-2000 מחזורים בשיבא

לפי צוות הבדיקה של משרד הבריאות רוב שירותי ה-IVF מרוכזים בשני מוסדות פרטיים באזור המרכז, מה שמייצר חוסר שוויון בזמינות השירותים בשאר הארץ. הצוות מצא כי תנאי שוק טיפולי הפוריות מעודדים מטופלות לבחור ביחידות הפרטיות – בעיקר היכולת לבחור רופא מטפל ביחידות הפרטיות. ביחידות הפוריות הציבוריות, מטופלת פוגשת בכל בדיקה רופא אחר, מתוך צוות רופאי היחידה. מטופלת ביחידה פרטית יכולה להתייעץ בטלפון עם הרופא המטפל שלה, בעוד ביחידות הציבורית יש שירותי ייעוץ עם אחות אך לא עם רופא מטפל.

במקביל להמלצות על בית החולים ברמת החייל, משרד הבריאות פועל לשינוי באופן של כל יחידות ההפרייה החוץ גופית הפרטיות, בהמלצות שפורסמו לפני חודש נכתב כי: בחירת רופא מטפל לטיפולי הפריה חוץ גופית (IVF) גם ביחידות הציבוריות ללא תוספת עלות, הפעלת היחידות אחר הצהריים, הסדר התשלום לטיפול על ילד שלישי, הקצעת תקציב לשם שיפור היחידות הציבוריות – כך המליץ צוות של משרד הבריאות לבחינת מערך ההפריה החוץ גופית, במטרה לעודד מטופלות לבחור ביחידות הציבוריות. הצוות גם המליץ להגביל את ההחזר של תוכניות השב"ן עבור טיפולים פרטיים, לחייב רופאים שמטפלים בפרטי לעבוד במשרד חלקית ולא כ"פרילנס" ביחידות IVF, וחידוד נהלי בטיחות, על מנת להעלות את סטנדרט הפעילות ביחידות הפרטיות. בין היתר, הומלץ להגביל כל יחידה ללא יותר מ8000 מחזורי טיפול בשנה.

מאסותא רמת החייל נמסר: "מדובר בהחלטה בלתי-מידתית ומפלה, אשר תפגע קשות וללא הצדקה בציבור המטופלות. אסותא ביצעה בשנה האחרונה תהליכי שיפור ניכרים, תוך הטמעת טכנולוגיות חדשות ושיפור תהליכי ניהול סיכונים ונהלי דיווח, כך שהיום באסותא קיימת מעבדה מיטבית בקנה מידה בינ״ל. באסותא דורשים ממשרד הבריאות לבצע לאלתר בקרה חוזרת ביחידה כדי לאמת את השיפורים שנעשו ולהביא לשינוי ההחלטה, משום שאין שום הגיון בפגיעה מיותרת ומפלה בציבור המטופלות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!