דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
20.8°תל אביב
  • 16.0°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בדיקת 'דבר' / 'מובילים שינוי' ברוח קהלת? מיהו ארגון 'מורים מובילים שינוי', שפועל להחלשת ארגוני המורים

הארגון שמקדם תפישת עולם ימנית-כלכלית בהעסקת מורים קיבל עם הקמתו רוח גבית מחוקרים ועובדים בפורום קהלת, וכיום חבר בקואליציית ארגונים בהובלת הפורום | בארגון מעדיפים לשמור על עמימות לגבי מקורות המימון: "מקבלים תרומות ממורים, הורים, אנשים פרטיים ושלל גופים וארגונים" | ומיהם הח"כים ואנשי הציבור שישתתפו בכנס ההשקה החגיגי שלו

Former Finance Minister Avigdor Lieberman (third from the right) with Tal Luria (second from the right) and members of the organization Teachers Leading Change in June 2022. (Archive photo: Avigdor Lieberman's Twitter account)
Former Finance Minister Avigdor Lieberman (third from the right) with Tal Luria (second from the right) and members of the organization Teachers Leading Change in June 2022. (Archive photo: Avigdor Lieberman's Twitter account)
אסף צבי

בעיצומו של מאבק הסתדרות המורים להעלאת שכר המורים בקיץ שעבר פרסם שר האוצר דאז, אביגדור ליברמן, על פגישה שערך עם קבוצת מורים כדי לשמוע את אשר על ליבם. "נפגשתי עם חמישה מורים אמיצים, מוכשרים ויוזמים כדי לשמוע מה באמת חשוב למורים בישראל", כתב ליברמן בחשבון הטוויטר שלו, "התשובה שקיבלתי היא פשוטה וחד משמעית – צריך להשקיע בצמצום פערי השכר ובמורים איכותיים."

לציוץ נלוותה תמונה של ליברמן בליווי חמשת המורים, בלי אזכור שמם, ובלי אזכור ההשתייכות שלהם ל'מורים מובילים שינוי' – התארגנות חדשה יחסית, שחוקרים בפורום קהלת הימני-ליברטריאני נתנו לה רוח גבית עם הקמתה, וכיום משתייכת לקואליציית ארגונים בהובלת אותו פורום קהלת – הקואליציה לאוטונומיה בחינוך. היום (חמישי) היא תקיים לראשונה כנס בכפר סבא, בהשתתפות חברי כנסת ואנשי ציבור, שמסמן רצון להרחיב את פעילות הארגון.

ה'שינוי' שאליו מכוונת הקבוצה תואם מאוד לעמדות שמציג פורום קהלת בשנים האחרונות: שינוי במבנה ההעסקה של המורים, כך שישחק את ההסכמים הקיבוציים ה'מיושנים' לדבריהם, תעדוף שכר גבוה למורים צעירים על חשבון מרכיב הוותק בשכרם של מורים ותיקים, בונוסים על הצטיינות ממנהלי בתי הספר, והעסקת מורים בחוזים אישיים בשכר גבוה. כאמצעי לכך, או כמטרה, פעל הארגון להחלשת כוחם של ארגוני המורים.

בתקופה בה התקיים אותו מפגש, האינטרסים של ליברמן ושל מורים מובילים שינוי חפפו. העימות בין הסתדרות המורים לבין משרד האוצר היה בשיאו: בעוד מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן-דוד דרשה העלאת שכר משמעותית לכלל המורים, והעלאה משמעותית נוספת בשכר ההתחלתי, ליברמן דיבר על תוספות זעירות עד אפסיות למורים הוותיקים שבפועל יפגעו במרכיב הוותק, בונוסים על הצטיינות והעסקה בחוזים אישיים. במקביל טענו באוצר שעקב ממשלת המעבר אינם יכולים להתחייב להעלאות שכר גבוהות. בהסתדרות המורים הגיבו בסדרה של שביתות מחאה.

וכך, בעיצומו של אותו עימות עם הארגון היציג של מאות אלפי מורים, שר האוצר בחר להיפגש עם קבוצת מורים 'מהשטח' שתומכת דווקא באג'נדה שהוא רצה לקדם. שירות מצוין למי שמעוניינים בהחלשת כוחם של ארגוני המורים והעובדים בכלל, בהם גם פורום קהלת.

עמותה עצמאית שנהנית מסיוע ורוח גבית נרחבים של קהלת וקרן תקווה

ארגון 'מורים מובילים שינוי' אכן הוקם על ידי מורים מהשטח ורשום כעמותה עצמאית. אך מבדיקת 'דבר' עולה שעם הקמתו הוא קיבל רוח גבית מחוקרים ועובדים של פורום קהלת.

המייסד העיקרי של 'מורים מובילים שינוי' הוא טל לוריא, עד אז מורה בתיכון ובעל בלוג בשם 'יומנו של מורה'. ב-6 בינואר 2022 העלה לוריא פוסטים לרשתות החברתיות בהם הוא מזמין מורים להצטרף ליוזמה משותפת שלו, יחד עם ריקי ממן ואברום תומר, חוקרים בפורום קהלת ואנשי הקואליציה לאוטונומיה בחינוך. הפוסטים מזמינים מורים לוובינר של הקואליציה לאוטונומיה בחינוך, ומציגים את החזון של היוזמה – מודל העסקה "גמיש" (שם קוד לחוזים אישיים), אוטונומיה (מושג רחב, שמשמעותו יכולה לנוע מחיזוק חשוב למורים ומנהלים, ועד הפרטה שעלולה להגביר פערים), ותוספת שכר ביחס למורים חדשים ולא לוותיקים. באותו יום מעלים ממן ותומר פוסטים זהים.

בפוסטים נכתב שלוריא, ממן ותומר "מגבשים בימים אלו תכנית פעולה לקראת הסכמי השכר הקרובים". התכנית עצמה לא פורסמה, אך ייתכן שמה שקרה בחודשים שלאחר מכן, הושפע מאותה תכנית שגיבשו יחד לוריא והחוקרים מקהלת.

פוסטים שהעלו מייסד מורים מובילים שינוי, טל לוריא, וריקי ממן, חוקרת בפורום קהלת, ב-6 בינואר 2022, עם הזמנה לוובינר על "תכנית פעולה לקראת הסכמי השכר הקרובים" (צילום מסך)
פוסטים שהעלו מייסד מורים מובילים שינוי, טל לוריא, וריקי ממן, חוקרת בפורום קהלת, ב-6 בינואר 2022, עם הזמנה לוובינר על "תכנית פעולה לקראת הסכמי השכר הקרובים" (צילום מסך)

לאורך המחצית הראשונה של 2022 פעלו בקהלת לקידום מטרותיהם בהסכם השכר החדש. ב-7 במרץ 2022, פורום קהלת הגיש לוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות סמים ואתגרי הצעירים בישראל בכנסת נייר עמדה שמקדם את אותן דרישות, קורא למודל העסקה "גמיש" ולהעלאת שכר למורים צעירים (ובמשתמע, לא לכלל המערכת). -31.3.2022 חוקר פורום קהלת, אברום תומר העלה פוסט לעמוד הפייסבוק שלו שבו הוא חוזר על אותן דרישות.

הקמפיין של קהלת לפגיעה בשכר המורים הוותיקים התרחב גם לעמוד הפייסבוק של הקואליציה לאוטונומיה בחינוך, גוף שפועל לפי הגדרתו "בהובלת פורום קהלת" (ראו פירוט בהמשך). ב-11 וב-12 במאי 2022, עמוד הפייסבוק של הקואליציה העלה שלושה פוסטים שמתנגדים ל"שכר מוטה ותק", לאחר שנה שלמה שבה לא הייתה פעילות בעמוד. טל לוריא משתף את הקמפיין בעמוד הפייסבוק שלו, יומנו של מורה. גם חרות ישראלי, המוצגת באתר של מורים מובילים שינוי כרכזת מורים צעירים, משתפת את אותו קמפיין.

ב-22 במאי 2022, כשהקמפיין של קהלת בעיצומו, וחמישה חודשים לאחר הוובינר המשותף של לוריא עם החוקרים מקהלת, 'מורים מובילים שינוי' מכריזים על הקמת הארגון, וזוכים לכתבות בתקשורת. ההודעה של הארגון לעיתונות לא הזכירה קשר לפורום קהלת או לקואליציה לאוטונומיה בחינוך.

במאי 2022, זמן קצר מאוד לאחר הקמתם, 'מורים מובילים שינוי' מפרסמים את אחד הפוסטים הראשונים שלהם בעמוד הפייסבוק של העמותה, שבו הם מציגים את עצמם, מדגישים את היותם ארגון וולונטרי והתנדבותי, וקוראים למורים להצטרף ליוזמה:

"מורים מובילים שינוי היא קבוצת מורים שהתארגנה באופן עצמאי והתנדבותי על מנת להשפיע על שני הסכמי השכר הקרובים בין הממשלה וארגוני המורים. איננו ארגון עובדים יציג, אלא התארגנות וולונטרית של מורים מהשטח שרוצים להשפיע וחשים שארגוני המורים לא מייצגים את צרכי המורים בצורה מיטבית […] קמנו כדי להדגיש את האינטרס המשותף של ההורים והמורים לשפר את המערכת על חשבון תודעת המאבק שמטפחים ארגוני המורים".

בין התגובות לפוסט ניתן למצוא עובדים של פורום קהלת, שקידמו את הקריאה להצטרפות מחשבונותיהם האישיים בפייסבוק. אחת התגובות הראשונות לפוסט היא תגובתה של מיכל זליקוביץ שמעון, ראש מדור קשרי ממשל בפורום קהלת.

מיכל זליקוביץ שמעון, ראש מדור קשרי ממשל בפורום קהלת, בתגובה לפוסט על הקמת מורים מובילים שינוי מאי 2022 (צילום מסך)
מיכל זליקוביץ שמעון, ראש מדור קשרי ממשל בפורום קהלת, בתגובה לפוסט על הקמת מורים מובילים שינוי מאי 2022 (צילום מסך)

בימים שלאחר מכן שיתפו את הפוסט של 'מורים מובילים שינוי' ליאת נטוביץ'-קושינסקי, אז סגנית עורך של כתב עת  'השילוח' מבית קרן תקוה וכיום מנהלת מחלקת סביבה ואנרגיה בפורום קהלת; אברום תומר, חוקר בפורום קהלת וחבר בקואליציה לאוטונומיה בחינוך; והלל גרשוני, חוקר בפורום קהלת. אנשי קהלת מאחלים למורים מובילים שינוי בהצלחה, וקוראים למורים להצטרף לארגון.

פוסטים של עובדי פורום קהלת שמאחלים למורים מובילים שינוי בהצלחה וקוראים למורים להצטרף לארגון, לאחר ההודעה על הקמתו במאי 2022
פוסטים של עובדי פורום קהלת שמאחלים למורים מובילים שינוי בהצלחה וקוראים למורים להצטרף לארגון, לאחר ההודעה על הקמתו במאי 2022

בקהלת, ובארגוני ימין ליברטריאני נוספים, התלהבו מאוד מהיוזמה וקידמו אותה כמעט בכל במה אפשרית שבאחריותם. טל לוריא, מייסד העמותה, הופיע בשנה האחרונה מעל במות רבות הקשורות לגופים אלו. ביוני 2021, השתתף בכנס של "האינטרס שלנו", עמותה הפועלת בשיתוף עם פורום קהלת ומקדמת מדיניות כלכלית ימנית. ביולי 2021, השתתף בכנס הקואליציה לאוטונומיה בחינוך של פורום קהלת. ביוני 2022 השתתף יחד עם ריקי ממן, חוקרת בפורום קהלת, בכנס החירות של התנועה הליברלית החדשה הנערך בשיתוף עם פורום קהלת.

חברות בקואליציה בהובלת קהלת, ועמימות לגבי המימון

במורים מובילים שינוי מדגישים את היותם עמותה עצמאית. הדו"ח הכספי האחרון של העמותה שהוגש לרשם הוא לשנת 2022, ובו מוצגות אפס הכנסות ואפס הוצאות. אך השנה, 2023, כבר היו הוצאות. בתגובה לשאלת 'דבר' אמרו במורים מובילים שינוי ש"הארגון מקבל תרומות מהמוני מורים, הורים, אנשים פרטיים ושלל גופים וארגונים שמאמינים במטרות ובדרך שלנו", מבלי לפרט מיהם אותם ארגונים שתרמו לפורום והאם פורום קהלת נמצא ביניהם. בפורום קהלת לא הגיבו לפניית דבר בנושא.

לצד זאת, הארגון חבר בקואליציה לאוטונומיה בחינוך, התארגנות שמובלת על ידי פורום קהלת, שמאגדת שורה של ארגונים שדוגלים ב"אוטונומיה ניהולית – פדגוגית, תקציבית ותעסוקתית" למוסדות חינוך, וב"חופש בחירה להורים" לגבי חינוך ילדיהם, שמשמעותה בין היתר קידום בתי ספר פרטיים, והרחבת האוטונומיה למנהלי בתי ספר, בתכנים הפדגוגיים וגם באופן העסקת המורים. מנכ"לית הקואליציה עד לא מזמן היתה עו"ד אביטל בן שלמה, שמונתה למשנה למנכ"ל משרד החינוך, התפקיד הבכיר ביותר שעובד פורום קהלת הגיע אליו עד כה.

מתוך אתר הקואליציה לאוטונומיה בחינוך. "בהובלת פורום קהלת". גם האתר נבנה על ידי פורום קהלת (צילום מסך)
מתוך אתר הקואליציה לאוטונומיה בחינוך. "בהובלת פורום קהלת". גם האתר נבנה על ידי פורום קהלת (צילום מסך)

לקואליציה יש עמוד פייסבוק, היא עורכת כנסים ומפרסמת ניירות עמדה, וכך היא מהווה מעין גוף מעטפת לפעילות הארגונים שבה. באופן הזה, פורום קהלת נותן מעין מטריית חסות ציבורית ורעיונית לגופים שמקדמים את אג'נדות הפורום. כאמור, במורים מובילים שינוי שמרו על עמימות באשר לסוגיית המימון או הסיוע האחר שקיבלו מפורום קהלת.

המאבק בארגוני המורים: "יפה בן דוד ורן ארז יוחלפו כשהם ייכנסו לכלא או ימותו"

'מורים מובילים שינוי' דוגלים בעקרונות הבאים: חוזים אישיים למורים, אוטונומיה למנהלים בפיטורי מורים ותגמולם, וזכות בחירה להורים. תעודת הרישום של העמותה מצהירה על מטרותיה שהן ספציפיות באופן יוצא דופן: מתן אפשרות העסקה באמצעות חוזה אישי שיתחשב בביקוש ובהיצע, באיכות ובמצוינות; הקצאת תקציב עבור גמול הצטיינות אישי בבתי הספר שיינתן על ידי המנהל; צמצום פערי השכר; מתן תוספת שכר משמעותית עבור תפקידים נוספים.

אך מייסדי הארגון מציגים גם מטרה נוספת, גם היא תואמת מאוד לאג'נדה של פורום קהלת: החלשת ארגוני המורים. המייסד טל לוריא ופעיל נוסף בארגון, רני בולר, אמרו בפודקאסט 'שנקל' של עידן ארץ (לשעבר חוקר בקהלת) בו התראיינו שמטרת הארגון היא "לשבור את המונופול שיש לארגוני המורים על העסקת מורים בארץ".

לוריא וחברי הארגון השתמשו בבמות רבות כדי להביע את ביקורתם על ארגוני המורים. מי שיקשיב לתיאורים שלהם, עלול לחשוב שלא מדובר באיגודים מקצועיים שראשיהם נבחרים באופן דמוקרטי על ידי מאות אלפי מורים, אלא בארגוני פשיעה.

כך למשל, בסרטון טיקטוק שהעלה לוריא מיום 8.2.2023, נראה לוריא בהרצאה בכנס "האינטרס שלנו" ושם הוא טוען שארגוני המורים חולשים על "תקציבי עתק של עשרות ומאות מיליוני שקלים" ושיש להם מטרה אחת בלבד והיא לא לקדם את זכויות המורים, אלא לדאוג "למאות משרות לאנשי שלומם". לוריא מוסיף כי "כשמגיעים מורים אחרים (כמוני) ורוצים לשנות את המדיניות ולבקר את ארגוני המורים, המורים האלה מאוימים, ונסחטים באמצעים לא לגיטימיים כגון ניגודי עניינים, הטיית בחירות ולכן הם מוותרים".

בסרטון אחר מחשבון הטיקטוק של לוריא מיום 6.1.2023, ששמו "המורים בישראל נשלטים בדיקטטורה", עולה כיתוב ברקע על יפה בן דוד ורן ארז שלפיו הם יוחלפו רק כשהם "יכנסו לכלא או ימותו".

סרטון מחשבון הטיקטוק של לוריא מיום 6.1.2023, ששמו "המורים בישראל נשלטים בדיקטטורה", עולה כיתוב ברקע על יפה בן דוד ורן ארז שלפיו הם יוחלפו רק כשהם "יכנסו לכלא או ימותו" (צילום מסך)
סרטון מחשבון הטיקטוק של לוריא מיום 6.1.2023, ששמו "המורים בישראל נשלטים בדיקטטורה", עולה כיתוב ברקע על יפה בן דוד ורן ארז שלפיו הם יוחלפו רק כשהם "יכנסו לכלא או ימותו" (צילום מסך)

ביוני 2022, אחד ממייסדי העמותה, דני בולר, פרסם טור דעה חריף נגד יפה בן דוד וארגוני המורים שכותרתו: "ארגוני המורים הם חלק מהבעיה, לא מהפתרון", ובו פרש את עקרונות 'מורים מובילים שינוי'. "בעיניים שלה" אומר בולר על יפה בן דויד, "תפקיד מערכת החינוך הוא לספק ג׳ובים טובים למי ששרד בה מספיק זמן. היא רק שוכחת לספר על סכומי העתק שארגוני המורים מקבלים מדי שנה, שוכחת לספר מה השכר של בכירי ההסתדרות, שוכחת לספר שהמורים לא יודעים מה היא עושה עם הכסף שלהם, כי היא מובילה ארגון שמתנגד לשקיפות בכל תוקף."

הטונים של מורים מובילים שינוי מחריפים מהר מאוד בזמן שביתה. כך למשל, בפברואר האחרון, כשארגון המורים הכריז על שביתה, כתבו בארגון: "אם לא הייתה הצדקה לשביתה של ארגון המורים לפני הכרזת השביתה של מרכז השלטון המקומי, אין הצדקה גם אחריה. שביתות לא עושים ככה על הדרך, לא תוספים טרמפ על אחרים בדרך לפגיעה בתלמידים ובמורים. נזכיר שדרישותיו של רן ארז לא מקדמות גמישות העסקה, פוגעות בחינוך ובמעמד המורה, אינן יעילות, לא עוסקות באיכות המורים ויותר מכל – מתקבלות ללא שקיפות."

בציוץ נוסף מעודד הארגון את ציבור המורים לשבור שביתה ולא להיות סולידריים עם עמיתיהם ועם האיגוד: "מורים, זכרו: אף אחד לא יכול להכריח אתכם לשבות, גם לא הארגון היציג שלכם".

באותו החודש הם כתבו על המו"מ בין ארגון המורים למשרד האוצר: "למה רן ארז מבקש העלאה אחוזית לכל המורים, ולא העלאה אחידה לכל המורים? [..] אולי כי כך הוא התרגל. אולי כי זה מצטלם יותר טוב. אולי כי יש בעלי אינטרסים בארגון שזה מה שטוב עבורם באופן אישי."

רוח גבית גם בכנסת

מורים מובילים שינוי לא נפגשו רק עם שר האוצר. הארגון זכה גם לרוח גבית מחברי כנסת. בקיץ שעבר הוזמנו חבריו לכנס בנושא "גמישות בהעסקת מורים" בהשתתפות חברי הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית), משה טור פז (יש עתיד), שרן השכל (המחנה הממלכתי, בזמן הכנס היתה חברה בתקווה חדשה) ואביר קארה (ימינה) ויובל שטייניץ (הליכוד).

חברי הארגון נפגשו גם עם סמנכ"ל החינוך במרכז השלטון המקומי מיכל מנקס, ועם ראש מנהל הסכמי עבודה ושכר במרכז, חגית מגן. על הפגישה הם כתבו "פרשנו בפניהן את העקרונות המנחים שלנו להטבת מערכת החינוך תוך שיפור מעמד ותנאי המורים… דיברנו על הפחתת חסמים במערכת והגדלת הגמישות בבתי הספר – למורים ולמנהלים".

כנס השקה בהשתתפות חברי כנסת ואנשי ציבור

היום (חמישי) יקיים הארגון כנס בכפר סבא, אותו הוא מגדיר כ"כנס השקה", בהשתתפות חברת הכנסת שרן השכל, יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף, ושר החינוך לשעבר שי פירון. ח"כ משה טור פז היה אמור להשתתף בכנס אך מסיבות טכניות לא יגיע אליו בסופו של דבר. לדברי מורים מובילים שינוי, "כנס ההשקה שלנו, עוסק במטרות שלנו ובאופן שבו אפשר לשפר את מערכת החינוך עבור עתיד טוב יותר למדינת ישראל". בארגון לא פירטו מהם מקורות המימון של הכנס.

הזמנה לכנס ההשקה של מורים מובילים שינוי, יולי 2023 (צילום מסך)
הזמנה לכנס ההשקה של מורים מובילים שינוי, יולי 2023 (צילום מסך)

מה הניע את חברי הכנסת ואישי הציבור להגיע לכנס של מורים מובילים שינוי? ח"כ השכל אמרה שביקורת על ארגוני המורים שמגיעה מתוך מערכת החינוך עצמה היא חשובה. ח"כ טור פז אמר שהוא משתדל להגיע לכל כנס בנושא חינוך אליו הוא מוזמן, אך כאמור, בעבר היה ממארגני כנס בהשתתפות הארגון שקרא לגמישות בהעסקה, ואף הגיש הצעת חוק להחלשת ארגוני המורים היציגים. שר החינוך לשעבר שי פירון, שישתתף בכנס, אומר ל'דבר' שלא הכיר את הארגון כשהוזמן לכנס, ולדבריו, "אינני מזדהה עם חלק מהנושאים ולחלק אני מתנגד; לשם כך אגיע כדי להשמיע עמדה מקצועית – חינוכית" (התגובה המלאה בסוף הכתבה).

מורים מובילים שינוי: "הארגון מנוהל כחוק, ומקבל תרומות ממורים, הורים, אנשים פרטיים ושלל גופים וארגונים"

במורים מובילים שינוי לא השיבו לפניית דבר בנוגע לקשר בינם לבין פורום קהלת, ולשאלה האם קיבלו מהם תמיכה כלכלית, ייעוץ או סיוע אחר. מהארגון נמסר: "מורים מובילים שינוי הוא ארגון של מורים ומורות מהשטח, ששם לעצמו למטרה לשפר ולקדם את מערכת החינוך בישראל, מתוך ראייה רחבה של צרכי המערכת והתלמידים ועל בסיס תפיסה ליברלית. אנחנו מעוניינים לשפר את מערכת החינוך הציבורית באמצעות קידום אוטונומיה מלאה למנהלים וחופש ייצוג למורים. אנחנו מעוניינים לקדם את מערכת החינוך בישראל באמצעות הטמעת מאפיינים של שוק חופשי ותחרות.

"מורים מובילים שינוי הוא ארגון שיש לו מטרות בשדה החינוך, ולשמחתנו – ואנו מאוד גאים בזה – יש אצלינו מגוון של דעות פוליטיות, כולל פעילים משני צדי הקשת הפוליטית. הארגון מנוהל כחוק באמצעות חברי וועד מנהל ומוציא הודעות באופן רשמי לתקשורת ולרשתות החברתיות. מייסד ומנכ"ל הארגון פועל כאיש פרטי וכל גוף תקשורת מוזמן לראיין אותו באופן אישי. אנחנו, עוסקים במהות ובחינוך. הארגון מקבל תרומות מהמוני מורים, הורים, אנשים פרטיים ושלל גופים וארגונים שמאמינים במטרות ובדרך שלנו". אך כאמור, בארגון לא פירטו מיהם אותם גופים וארגונים.

"בנוגע להסכמי השכר וארגוני המורים: ארגון מורים מובילים שינוי קם כדי לשחרר את העסקת המורים מכבליהן של ארגוני המורים. יפה בן דוד ורן ארז דרדרו את מעמד המורים לשפל הנוכחי בכך שדרשו להתנות את השכר בוותק, ולנטרל כל השפעה של מאמץ ויכולת. בכך, הרחיקו צעירים איכותיים מהמערכת ופגעו בתמריצים של אלו שכבר נכנסו להתאמץ ולהצטיין. אנחנו בעד תנאים טובים למורים טובים – כך מקצוע החינוך יהפוך לאטרקטיבי ומצב החינוך בארץ ישתפר לאחר עשורים של דשדוש וקיבעון.

בנוסף, אנחנו קוראים לחופש ייצוג למורים, כך שכל אחד יוכל להקים ארגון מורים מתחרה, כדי שהמורים ישתחררו מהארגונים הקיימים ששואבים לגיטימציה מ"הגנה" על המורים וכך חסרי כל מוטיבציה לייצר מציאות שבה המורים עצמאיים ולא זקוקים להם."

בפורום קהלת לא השיבו לשאלת 'דבר' על אופי הקשר והסיוע למורים מובילים שינוי.

תגובות אנשי הציבור שצפויים להשתתף בכנס ההשקה של מורים מובילים שינוי

ח"כ שרן השכל (המחנה הממלכתי) שתשתתף בכנס: "הארגונים המאוגדים הוכיחו פעם אחר פעם כי אינם פועלים לטובת המורים, אלא לטובת המקורבים. בתקופה זו בה יש שחיקה דרמטית במעמד המורה ושכר המורים אינו מספק, כאשר סטודנטים איכותיים שמעוניינים בשליחות חינוכית חוששים להכנס למקצוע ההוראה, הגיע הזמן שארגוני העובדים יעשו חשבון נפש ויסיקו מסקנות.

"עובדי ההוראה מקדישים את חייהם לחינוך ועושים עבודת קודש יום יום, על מנת לתגמל אותם בצורה ראויה יש צורך בשינוי עמוק במערכת. ביקורת על וועדי המורים, במיוחד מתוך אלו המגיעים מתוך מערכת החינוך, היא לגיטימית ומהווה זרז לשינוי לטובה של המערכת, לטובת המורים ולטובת לילדי ישראל שראויים למערכת חינוך איכותית יותר. חיזוק מעמד המורה, תגמול ראוי, והצבת יעדים לגיוס מורים איכותיים, הוא העתיד של מערכת החינוך הישראלית."

מטעמו של ח"כ משה טור-פז (יש עתיד), שהיה אמור להשתתף בכנס, אומר ל'דבר': "חבר הכנסת טור-פז משתדל להגיע לכל כנס העוסק בחינוך אליו הוא מוזמן. חה"כ מקדם תהליכים משמעותיים בהקשר של שילוב אזרחים חרדים בחברה, קידום כפרי הנוער ופנימיות הרווחה, שיפור החינוך המיוחד ועוד. עקב התחייבות אחרת חבר הכנסת לא ישתתף השבוע בכנס מורים מובילים לשינוי. חה"כ טור-פז מעודד מעורבות הורים ומורים בהחלטות הנוגעות למערכת החינוך בישראל ובימים אלו שותף ביוזמה המחזקת את מעמד מחנכי הכיתה. חה"כ טור-פז ימשיך לפעול בתחומי החינוך, הן בכנסת והן בשטח".

שר החינוך לשעבר שי פירון: "א. אינני מכיר את הגוף עד להיום, נתבקשתי להופיע וראיתי שיש שם אנשים כמו קינלי טור פז,  מיכל טביביאן, אייל דורון; ב. הבוקר שוחחתי עם המארגן. אינני מזדהה עם חלק מהנושאים ולחלק אני מתנגד; ג. לשם כך אגיע כדי להשמיע עמדה מקצועית – חינוכית; ד. ככלל – למעט מקרים קיצוניים – עמדתי האישית היא להימנע ככל האפשר מחרמות כל עוד מאפשרים לי לומר את מה שאני רוצה כמו שאני רוצה. בעת הזאת, החכמה היא לנהל הדברות ושיח ולא להחרים. זה לא נראה לי ראוי. צריך להתווכח, לא להסכים, לנסות לשכנע. החרמות לא נראות לי דרך ראויה. מכל הצדדים. לא כך?

"וככלל – עד היום לא ידעתי כלום על הארגון. אני מקבל מאות פניות מארגוני חינוך ומשתדל להיענות לכולם. מציע לכולנו לא להיכנס למדיניות של חרמות, למדיניות של דמוניזציה. המחרים של היום יכול להפוך להיות המוחרם של מחר."

מירום שיף, יו״ר הנהגת ההורים הארצית: ״יש משבר עצום במערכת החינוך. אנחנו כהנהגת הורים ארצית צריכים להיות בכל מקום שבו ניתן להשפיע ולתקן את המצב במערכת החינוך״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!