דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

משרד החקלאות: ההשתתפות בביטוח אסונות טבע ונזקים לחקלאים תוגדל לעד 80%

המהלך קודם כדי לעודד את החקלאים לרכוש פוליסות ביטוח ולהבטיח המשך ייצור המזון מקומי גם באירועי מזג אוויר קיצוני ומזיקים בלתי צפויים | שר החקלאות דיכטר: ״שומרים על התוצרת המקומית ועל עבודת החקלאים״

שר החקלאות אבי דיכטר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שר החקלאות אבי דיכטר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
מאיה רונן

משרד החקלאות יגדיל את השתתפותו במימון ביטוח לחקלאים כנגד נזקי טבע, אסונות טבע לחקלאים, מחלות ומזיקים. השתתפות המשרד השנה תהיה בהיקף תקדימי של 247 מיליון שקלים, תוספת של כ-38 מיליון שקלים מהשנה שעברה, כאשר ב-2024 צפוי התציב לגדול ב-30 מיליון נוספים.

המדינה תשתתף במימון הפרמיה לחקלאי, בשיעור של עד 80% מסכום הפרמיה לביטוח מפני סיכוני הטבע בחקלאות בשנת 2023. 

שר החקלאות, ח״כ אבי דיכטר: "אנו מכירים בחשיבות ההגנה על המגזר החקלאי שלנו מפני נזקי טבע בלתי צפויים, שיכולים להיות בעלי השפעה משמעותית על התוצרת החקלאית ועל עבודת החקלאים עצמם. בעזרת תקצוב פרמיות הביטוח, נוכל לספק להם רשת ביטחון כך שיוכלו להמשיך בעבודתם החיונית ללא חשש מפגיעה כלכלית לא רצויה. יחד נוכל לבנות תעשייה חקלאית בת קיימא, משגשגת ועמידה בפני איתני הטבע".

המהלך קודם כדי לעודד את החקלאים לרכוש פוליסות ביטוח ולהבטיח המשך ייצור המזון מקומי. לדברי ד"ר מועמר חאג'-יחיא, מנהל תחום ביטוח חקלאי במשרד החקלאות: "התוכנית תתמוך בחקלאי ותעודד אותו לרכוש ביטוח לגידוליו. ברמת החקלאי, פוליסת ביטוח יכולה להיות ההבדל בין להיות או לחדול, וברמת המדינה בין ייצור מזון וביטחון מזון לאוכלוסייה להעדרו". 

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעות קיצוניות של אירועי מזג אוויר קיצוניים המובילים לנזקים בגידולים חקלאיים, לרבות גלי חום ואירועי טמפרטורות קיצוניים, תפוצה של מזיקים ומחלות בקרב יבולים חקלאיים וכן אירועי קרה. לצורך צמצום הנזקים הכלכליים, משרדי החקלאות והאוצר יסבסדו פרמיות ביטוח במסגרת נזקי טבע בענף הצומח ובענפי בעלי החיים. זאת, כדי להבטיח את בטחון המזון בישראל ואת ייצור המזון המקומי. ההחלטה האסטרטגית לסבסד את הפרמיות בצורה משמעותית כל כך נובעת מהבנה שזו תמיכה יעילה, שמתכתבת עם הסכמי הסחר הבין-לאומי. 

משרד החקלאות משתתף בביטוח יבולים חקלאי משני סוגים: ביטוח נגד נזקי טבע פיזיקליים מוגדרים כגון: קרה, הצפות, נזקי ברד וכו'. זהו הביטוח הבסיסי, בו המדינה משתתפת בסכום כולל של 76 מיליון שקלים, עד 35% מהפרמיה. כעת, המדינה מגדילה את השתתפותה במימון ביטוח רב סיכוני (ביטוח קטסטרופה) שהוא משלים לביטוח נזקי טבע. ביטוח זה מיועד לנזק שנגרם מאירוע אקלימי חריג שלא מכוסה בביטוח הבסיסי נגד נזקי טבע.  

כך לדוגמה, חקלאי שיבוליו נפגעו באירוע קרה, יקבל פיצוי על נזקי טבע. תופעה שנהיית שכיחה יותר כתוצאה משינויי האקלים באזורנו, היא צניחה של הטמפרטורה הלילית שאינה מוגדרת כקרה, אך נמשכת מספר לילות. במצב זה הייבול נפגע, נגרם נזק פיזיולוגי, אבל התנאים אינם עומדים בפרמטרים המוגדרים בביטוח נזקי טבע הרגיל. הביטוח הרב סיכוני שנותן מענה על נזקים מסוג זה, יהיה כעת זמין ליותר חקלאים. 

התוכנית נועדה לצמצם את הנזק הכלכלי שנגרם לחקלאים עקב שינויי האקלים. היא מסתמכת על תחזיות בהיקף הפוליסות לשנת 2023 שנמסרו למשרד החקלאות על ידי חברות הביטוח. הנתונים משקפים רמת אחריות (כיסוי) של יותר מ-20 מיליארד שקלים בשנה.  

יש לציין שהתמיכה המדוברת לא נכללת בסכום התמיכות הישירות 760 מיליון שקלים שעליהן עדיין אין הסכמה בין האוצר לבין משרד החקלאות וארגוני החקלאים. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!