דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

סקסיזם, גזענות והטרדות: עדויות קשות של עובדי מקדונלד'ס בבריטניה

תחקיר של רשת BBC הבריטית מעלה תמונה קשה עבור עובדים, ובעיקר עובדות צעירות בענקית המזון המהיר בבריטניה | למעלה מ-100 תלונות נאספו על הטרדות, ניצול יחסי מרות, גזענות והומופוביה כדבר שבשגרה | מרבית העדויות מגיעות מערי ויישובי הפריפריה הבריטית, ובחלק מהמקרים כלל לא טופלו

עובדים ועובדות בסניף מקדונלד'ס ברדינג, אנגליה (צילום: שאטרסטוק)
עובדים ועובדות בסניף מקדונלד'ס ברדינג, אנגליה (צילום: שאטרסטוק)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

למעלה מ-100 עובדי רשת המזון המהיר מקדונלד'ס בבריטניה, התלוננו לאחרונה על הטרדות ותקיפות מיניות, גזענות ובריונות במקום העבודה שלהם, כך עולה מתחקיר שפורסם ברשת BBC הבריטית, שהחלה לחקור את הנושא לאחר שהתגלה כי מקדונלד'ס חתמה באופן חריג על הסכם למניעת הטרדה מינית עם הוועדה לשוויון וזכויות אדם בממלכה.

במשך חמישה חודשים כתבי ה-BBC פנו לצעירים ומבוגרים שעובדים בסניפי החברה, או שעבדו בה עד לאחרונה. והעלו כי מתוך יותר מ-100 תלונות שדווחו להם, 31 נוגעים לתקיפה מינית, 78 להטרדה מינית, 18 תלונות על גזענות ו-6 על הומופוביה.

מקדונלד'ס היא אחד המעסיקים הגדולים במגזר הפרטי בבריטניה. ענקית המזון המהיר מעסיקה למעלה מ-170 אלף עובדים ב-1,450 מסעדות בממלכה, כאשר כמו בישראל, מרבית העובדים הם צעירים בני 16 עד 25, ועבור רבים מהם זה המפגש הראשון עם עולם העבודה מבפנים. כרבע מעובדי החברה הם מעל גיל 25.

למרות מספר העובדים הגדול שעובד תחת מקדונלד'ס בבריטניה, עבור הזכות להגיש מק רויאל תאגיד הענק משתמש במערכת זכיינות, לפיה רק מפעילים מעטים מורשים לנהל את הסניפים ולהעסיק את הצוותים.

"בכל משמרת הייתה לפחות הערה סקסיסטית אחת"

חלק מהעדויות קשות, בהן זו של עובדת לשעבר, בת 17, מהעיר פלימות' שבדרום-מזרח אנגליה, סיפרה שמנהל בכיר במסעדה בה עבדה בעיר, חנק אותה ותפס בישבנה, וכי מנהל משמרת אחר שלח לה תמונה מינית בוטה.

עובד בן 16 העיד כי מנהל במחוז המפשייר דרומית ללונדון, הציע לו לבצע מעשים מיניים בתמורה למכשיר אידוי טבק. עובדות בנות 16 העידו כי מנהל הטריד אותן בשיטתיות כשהיו עובדות חדשות, בניסיון ללחוץ עליהן לקיים איתו יחסי מין.

מספר עובדות ועובדים נוספים באנגליה ובסקוטלנד העידו כי ספגו הערות אנטישמיות וגזעניות באופן שיטתי, בין אם היו יהודים, מוצאם היה הודי או פקיסטני או שצבע עורם כהה.  דווח על צוות מנהלים ועובדים בוויילס, שהתבדחו ואף הימרו בכסף על מי מהם יצליח לשכב קודם עם עובדת חדשה, ובסניף בצפון אירלנד הייתה התפרצות של זיבה לאחר שקיום יחסי מין, כולל הפרת יחסי מרות, היו שגרתיים בסניף.

"יש ציפייה שכשאת עובדת במקדונלד'ס – יטרידו אותך", אמרה אמילי בת ה-20, שעזבה את הסניף שעבדה בו בעיר החוף ברייטון, לאחר שאחד העובדים, גבר כבן 60, נהג ללטף את שערה בצורה מינית למרות שהרגישה עם זה לא בנוח.

"יש ביטוי במקדונלד'ס שנקרא "ציצים על הקופה", שאומר שהבנות נמצאות מקדימה בדלפק, והבנים במטבח", אמרה לוסי בת ה-22 שעבדה בסניף בעיר נוריץ' שבצפון-מערב אנגליה.

הטרדות ותקיפות מיניות ללא מענה מהחברה

עובדים העידו כי לעתים קרובות מנהלים לא טיפלו בתלונות על הטרדות כנדרש. בהן זו של צ'ינייר, בת ה-17 במחוז צ'שייר שבצפון אנגליה, שהעידה כי ספגה הערות גזעניות והטרדות מיניות מעובד המבוגר ממנה ב-20 שנה, שהציע להראות לה את איבר מינו ואמר שהוא רוצה "לעשות איתה ילד שחור-לבן".

צ'ינייר סיפרה על המקרים לעובדת מבוגרת שהייתה אחראית על רווחת הצוות, אך זו אמרה לה להתעלם מהתנהגותו ולחזור לעבודה. לאחר חודשים של הטרדות, היא גילתה כי אביה החורג הגיש תלונה לזכיין, למטה החברה ולמשטרה, לאחר שגילה על ההטרדות שעברה.

העובד פוטר לאחר התלונות, וצ'ינייר מאמינה שאם אביה החורג לא היה מגיש תלונות בכזו עוצמה, הדברים לא היו משתנים עבורה.

בת 19 מהעיר בירמינגהאם שליד לונדון, שעבדה בסניף החברה, העידה שעובד הכה אותה בישבנה בצורה שהשאירה סימן ברור, וכי למרות שהדבר נראה במצלמות האבטחה והיא דיווחה על כך מיד למנהל שלה, היא נאלצה להמשיך לעבוד עם אותו עובד, מה שהוביל בסופו של דבר לעזיבתה את החברה.

מספר עובדות ציינו כי כשהתלוננו על מנהלים, המנהלים הועברו לסניף אחר בתוך אותו זיכיון ולא פוטרו. עובדים אחרים אמרו שלא התלוננו מכיוון שחששו לאבד את עבודתם, ולא היו יכולים להרשות זאת לעצמם. עובדים צעירים רבים במקדונלדס מועסקים בתעריך שעתי, כך שגם צמצום המשמרות שלהם יכול לפגוע בפרנסתם.

שלבי הייתה רק בת 16 כשהתחילה לעבוד בסניף מקדולדס במחוז ברקשייר שבפרברים הרחוקים של לונדון. היא מספרת שעובדים היו מנצלים את הצפיפות שבמטבח באופן קבוע כדי לגעת או להתחכך בעובדות צעירות. "הם היו ממששים את הבטן, המותניים, הישבנים של עובדות", היא סיפרה, "בכל משמרת הייתה לפחות הערה סקסיסטית אחת, לפחות פעם אחת שהיו מלטפים אותי בפנים, או גרוע יותר, בירכיים או בישבן".

היא סיפרה כי היה עובד אחד, בשנות החמישים לחייו, שמנהלים הזהירו במיוחד עובדות צעירות כדי שיתרחקו ממנו. באחד הימים בקיץ האחרון היא עמדה ליד הדלפק כשהוא לפתע משך אותה אליו ונצמד אליה עם מפשעתו. "פשוט קפאתי", היא משחזרת, "הרגשתי גועל".

שלבי אומרת שהיא סיפרה להנהלה הבכירה על הנעשה במסעדה, אך דבר לא נעשה בתגובה. במייל ההתפטרות שלה, היא אמרה כי מדובר ב"סביבת עבודה רעילה".

מרשת מקדונלד'ס נמסר ל-BBC: "מה שעברה שלבי נשמע מצער מאוד. אנו חוקרים מדוע נושאים שהיא העלתה לא הועלו הלאה"

"חוויותיה של צ'ינייר הן נוראיות ולא מקובלות ואנחנו מתנצלים עמוקות על מה שהיא עברה. נקטנו בפעולה מהירה ברגע שהנושא הגיע לידיעתנו, והעובד פוטר תוך שלושה ימים. צריך אומץ רב לדבר וברגע שהודענו על המצב הוצעה לאדם המדובר תמיכה פנימית ובלתי תלויה כאחד".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!