דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
22.9°תל אביב
  • 22.3°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 25.0°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בדיקת 'דבר' / 458 דיווחים על אלימות כלפי גננות ומורות ביסודי ובחט"ב בשנה שחלפה: "בקצב הזה לא יישארו מורים"

מבדיקת 'דבר' עולה שבמהלך תשפ"ג פורסמו 21 מקרי אלימות חמורים, רובם הובילו לשביתה של ארגוני המורים | בתיכון באבו גוש הותקף מורה ובוצע ירי לעבר ביתו של מנהל בית הספר, בבית שאן הוצת רכבו של מנהל תיכון | משרד החינוך: "פועלים למניעת אירועי פגיעה באמצעות תהליכים חינוכיים וגבולות"

מורה בכיתה. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: הדס פרוש/פלאש90)
מורה בכיתה. למצולמת אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: הדס פרוש/פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

458 פניות על אלימות כלפי עובדי ההוראה התקבלו בהסתדרות המורים בשנת הלימודים האחרונה, תשפ"ג – כך נודע לדבר. הסתדרות המורים מאגדת את המורים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, וכן בגני הילדים ובחינוך המיוחד, כך שהנתונים אינם מתייחסים לכלל מערכת החינוך, וכמו כן ייתכן שישנם אירועים שלא דווחו להסתדרות המורים.

רק חלק קטן מתקריות אלו פורסמו בתקשורת, וברובן הובילו לצעדים ארגוניים של הסתדרות המורים. לפי בדיקת 'דבר', ב-13 מקרי אלימות חמורים ערכה הסתדרות המורים שביתה מחאה קצרה בתגובה. בארגון המורים לא פורסמו נתונים על מספר התקריות האלימות שדווחו לו, אך לפי בדיקת 'דבר' 6 מקרים הובילו לשביתה של ארגון המורים, מקרה נוסף הוביל לשביתה מטעם מועצת התלמידים ומקרה נוסף לא הוביל לשביתה.

בסך הכול, 21 מקרי אלימות חמורים הובילו לשביתת מחאה של הארגונים. השביתות היו קצרות וארכו בדרך כלל בשעתיים, ובמהלכן קיימו המורים אסיפות מחאה. בשני מקרים השביתות היו נרחבות יותר: הסתדרות המורים השביתה את כלל גני הילדים בקרית מלאכי לאחר שהעירייה ניסתה לפגוע בשביתה שהוכרזה בעקבות תקיפה מילולית של גננת על ידי הורה. ארגון המורים קיים שביתה בת יומיים בבית הספר העל יסודי באבו גוש לאחר שתי תקריות אלימות.

מבין המקרים החמורים, כמחצית מהתוקפים היו הורים

במחצית מ-21 המקרים החמורים שהובילו לשביתה, התוקפים היו הורים. ב-9 המקרים הנוספים, התוקפים היו תלמידים.

אותם מקרים חמורים אירעו ביישובים מבוססים ועניים כאחד: כשליש מהתקיפות (8 מקרים) אירעו באשכולות חברתיים כלכליים 7-10 (שבעה מקרים באשכול 7, ומקרה אחד באשכול 8); כשליש מהתקיפות (7 מקרים) אירעו באשכולות הביניים 4-6 (שני מקרים באשכול 6, ארבעה מקרים באשכול 5 ואחד באשכול 4); וקצת פחות משליש מהתקיפות (6 מקרים) אירעו ביישובים באשכולות הנמוכים (ארבעה מקרים באשכול 3, ושני מקרים באשכול 2).

ירי לעבר הבית והצתת רכב של מנהל באבו גוש; רכבו של מנהל בבית שאן הוצת

בין המקרים החמורים נכללים גם שלושה מקרי תקיפה חמורה שאירעו בתוך חודשיים בבית הספר התיכון באבו גוש במהלך שבועיים. במקרה אחד הותקף מורה לאחר שלא נתן לתלמיד להעתיק במבחן מגן. התלמיד הגיע לבית הספר, ולאחר שנמנעה ממנו הכניסה מסיבות אחרות, קפץ מעל גדר בית הספר והכה את המורה שנזקק לאשפוז בעקבות התקיפה.

שבוע לאחר מכן נהרס רכבו של מנהל בית הספר על ידי אחד ההורים ובוצע ירי לעבר ביתו. חודש לאחר מכן אם ותלמידה תקפו פיזית מורה. בעקבות האירועים הכריז ארגון המורים על שביתה בת יומיים לאחר תקיפת המנהל, ושביתה בת יום אחד לאחר שתי התקריות האחרות.

מקרה חריג נוסף הוא תקיפת מורה על ידי אותו התלמיד בשני מקרים שונים. בתקיפה הראשונה נגרם למורה נזק בעין, ובעקבותיה הושעה התלמיד מבית הספר ונערכה שיחה עם הוריו; בפעם השנייה התלמיד צעק על המורה, משך בחצאית שלה ואיים להרוג אותה.

תקיפה נוספת הובילה להשבתת הלימודים שלא על ידי ארגוני המורים. מועצת התלמידים באורט בית שאן השביתה את הלימודים לאחר ששני תלמידים שרפו את רכבו של מנהל בית הספר לאחר שהורחקו מהטיול השנתי.

במקרה אחר שאירע בספטמבר 2022, נוקבו צמיגי מכוניתה של מנהלת בית הספר עירוני י"ב ביפו ונזרקו עליה ביצים, ככל הנראה על ידי הורים שדרשו להדיח את המנהלת. משרד החינוך הודיע למנהלת שחייה בסכנה, ועליה לשוב לעבודתה רק בליווי מאבטחים. מקרה זה לא הוביל לשביתה של ארגון המורים.

בכיר בהסתדרות המורים: "כל הגורמים צריכים להתכנס יחד ולגבש תכנית ארצית למיגור האלימות במערכת החינוך"

מ"מ מזכ"לית הסתדרות המורים, ד"ר אליעזר וינוגרד אומר ל'דבר': "אנחנו פועלים ביד קשה ובכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת למגר את תופעת האלימות שהתפשטה והחריפה בשנים האחרונות. אנחנו מאוד מודאגים מהמצב. בקצב הזה לא יישארו עובדי הוראה במערכת, ואז יהיה מאוחר מדי לתקן את שנעשה. אנחנו מאמינים שכל הגורמים צריכים להתכנס יחד ולגבש תכנית ארצית למיגור האלימות במערכת החינוך".

בארגון המורים לא התייחסו לנתונים ולא פירטו מהו מספר מקרי האלימות הידועים להם. בינואר האחרון, לאחר רצף תקריות אלימות כלפי מורים בתיכונים באבו גוש ובאילת, פרסם הארגון מכתב הקורא לממש את העונש המירבי הקבוע בחוק לאלימות נגד עובדי הוראה (שמוגדרים כעובדי ציבור), שעומד על חמש שנות מאסר.

משרד החינוך: "פועלים למניעת אירועי פגיעה באמצעות תהליכים חינוכיים וגבולות"

משרד החינוך לא העביר לידי דבר את מספר מקרי האלימות כלפי מורים שדווחו להם. מהמשרד נמסר: "משרד החינוך מקדם מוגנות צוותי חינוך ופועל למניעת אירועי פגיעה באמצעות תהליכים חינוכיים וגבולות. כחלק מהתפיסה הורחבו סמכויות מנהלי בתי הספר ומנהלי המחוזות, והוגדרו מענים במצבים של פגיעה תוך מתן מענים משפטיים, ליווי ותמיכה. אירועים של פגיעה בעובדי הוראה מדווחים למפקחי המוסד החינוכי לצורך ליווי, הדרכה ותמיכה ומטופלים על ידם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!