דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בית הדין לעבודה עצר את השביתה, הרופאים יחזרו מיידית לעבודה

בפסק דינה, ציינה השופטת גילצר כץ כי החששות שהוצגו על ידי הר"י הם חששות עתידיים ותיאורטיים בלבד | יו"ר הסתדרות הרופאים: "ביטול עילת הסבירות מהווה סכנה אמיתית ומוחשית למערכת הבריאות, ואין מדובר בחשש תיאורטי" | שר הבריאות: "מברך את בית המשפט על ההחלטה הראויה למנוע את ההשבתה של מערכת הבריאות"

שר הבריאות משה ארבל (במרכז) ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים דודו דגן בדיון בבית הדין לעבודה על עצירת שביתת הרופאים (צילום: ניצן צבי כהן)
שר הבריאות משה ארבל (במרכז) ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים דודו דגן בדיון בבית הדין לעבודה על עצירת שביתת הרופאים (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

השופטת אריאלה גילצר כץ עצרה היום (שלישי) את שביתת הרופאים שהוכרזה אמש בעקבות העברת החוק לצמצום עילת הסבירות. הפסיקה מגיעה לאחר דיון בבית הדין האזורי לעבודה בבת ים בעתירה שהגיש שר הבריאות משה ארבל.

בפסק דינה, ציינה השופטת גילצר כץ כי החששות שהוצגו על ידי הר"י הם חששות עתידיים ובשלב זה תיאורטיים בלבד, ולפיכך לדבריה, אינם מצדיקים בשלב זה שביתה כלכלית שעשויה להיות ממושכת. באשר לשביתת מחאה בהתראה קצרה, כתבה גילצר כץ כי היא סבורה ששביתת מחאה בת שעתיים היא לגיטימית לא מעבר לכך – בעוד השביתה בפועל נמשכה במשך 7 שעות. לפיכך הורתה לרופאים השובתים לשוב מיידית לעבודה ולצמצם ככל האפשר את הפגיעה במטופלים.

"מערכת הבריאות במדינת ישראל נמצאת בטלטלה בששת החודשים האחרונים" אמר יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ציון חגי. "הרופאים צועקים כי הם מרגישים שמערכת הבריאות הולכת להיפגע קשות. גם הרופאים וגם החולים. ההסתדרות הרפואית אינה ככל ארגון עובדים אחר. אנחנו לא דואגים רק לשכר הרופאים אלא גם למערכת הבריאות בכללותה, להכשרת הרופאים והמתמחים. מהללים אותנו בעולם. להרוס זה קל, לבנות זה קשה".

לדבריו, ההסתדרות הרפואית פועלת לבלום יוזמות של רופאים המבקשים להתפטר. "הבנו שאין ברירה אלא לצאת לשביתה. רופאים עומדים לבקש חל"ת מיידי או להתפטר ופשוט לא להגיע לעבודה, ולי כיו"ר ההסתדרות הרפואית יש אחריות על מערכת הבריאות. הבנתי שאם לא נעשה צעד דרסטי יש סיכוי גדול שמערכת הבריאות תוותר ללא מספיק רופאים. האפשרות הזו מטרידה אותי כי אני נאמן לחולים כמו כל רופא אחר במדינת ישראל".

עו"ד ארנה לין המייצגת את ההסתדרות הרפואית הבהירה כיח השביתה ננקטה לאחר שבמשך חודשים רבים פנה חגי לראש הממשלה ולשר הבריאות והתריע מפני השלכות החקיקה, אך נותר בלא מענה. לדבריה, החשש הוא כי במצב החוקי החדש יכולים השרים לקחת סמכות של פקידים במשרדם ולקבל החלטות שאינן סבירות בלא יכולת של בית המשפט לפקח עליהם – לרבות בסוגיית מינויים לתפקידים בהם נדרשים כיום רופאים.

"עכשיו שר הבריאות יחליט שלא צריך רופאים לתפקידים הללו. שלא צריך למשל רופאים לניהול בתי החולים – אפשר כלכלנים. לא תהיה לרופאים ולציבור שום הגנה בהיבט הזה, כי הממשלה תוכל להפעיל את סמכויותיה בכל צורה שתרצה", אמרה לין, והוסיפה כי גם הקריטריונים לקביעת סל התרופות נקבעו בין היתר לאור הפיקוח של בג"צ בנושא. "החוק מאפשר לשר הבריאות לקחת את הסמכות לקבוע למשל האם קורונה היא מחלה מדבקת או לא".

עו"ד לין הבהירה שהשביתה היא מידתית וציינה כי כל בתי החולים בירושלים, כמו גם חדרי המיון והרפואה הדחופה והאונקולוגית הוחרגו, לצד הקמת וועדות חריגים הן ברמה הארצית והן ברמה המקומית בבתי החולים. "הנחנו לקבל כל מטופל שהגיע לטיפול כיוון שלא הספיקו להודיע לו שהתור שלו מבוטל".

בדיון, הציג ראש חטיבת בתי החולים הממשלתיים במשרד הבריאות ד"ר דודו דגן הערכה לפיה בבתי החולים הממשלתיים לבדם (המהווים כמחצית מבתי החולים) מושפעים מהשביתה כ-20 אלף מטופלים.

"משרד הבריאות בראשותי וההסתדרות הרפואית הם לא אויבים. אנחנו שותפים. אני רואה בהסתדרות הרפואית מרכיב חשוב מאוד בקידום בריאות הציבור במדינת ישראל", אמר שר הבריאות משה ארבל, והציע להסתדרות הרפואית לעצור את השביתה בהסכמה, אך הצעתו נדחתה."אני רוצה להפיג את החששות של כולם. בית המשפט ידע ויידע תמיד לתת סעד מהתעמרות של הממשלה. אני סמוך ובטוח שכך יהיה".

לאחר הדיון אמר ארבל: "הגענו לבית הדין כדי להציג לבית המשפט את טענותינו נגד השביתה שלדעתי היא פוליטית ופראית ופוגעת בכלל אזרחי ישראל, תומכי ומתנגדי הרפורמה כאחד. תפקידי לדאוג שכלל אזרחי מדינת ישראל יקבלו שירותי בריאות. הצאתי להסתדרות הרפואית לשוב לעבודה ולצערי נענתי בשלילה. אני מקווה שבית הדין יורה להם לשוב לעבודה בהקדם".

בכתב הבקשה, שגובש במהלך דיון לילי, על דעת המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, המשנה לפרקליט המדינה, ומנהלת המחלקה למשפט העבודה, טענה המדינה כי השבתת מחאה בת 24 שעות בכלל מערכת הבריאות, כשהשביתה פורצת תוך פחות מ-24 אינה מתיישבת עם כללי המידתיות של שביתות מחאה, כפי שנקבעו בעבר בפסיקה, ובפרט לאור הנזק שעשוי להיגרם לציבור המטופלים בגינה.

שר הבריאות משה ארבל: "אני מברך את בית המשפט על ההחלטה הראויה למנוע את ההשבתה של מערכת הבריאות. שוב הוכח שזכויות אדם של כל האזרחים, אלו שתומכים ברפורמה ואלו המתנגדים לה, עומדות גם לנגד עיני השופטים. על כולנו לפעול יחד לבריאות אזרחי המדינה כולם ללא הבדל דת גזע מין לאום ועמדה פוליטית כל שהיא".

"אנו מכבדים את החלטה בית הדין לעבודה אך איננו מסכימים עם ההחלטה.
לאור זאת הורנו לרופאות ולרופאים לשוב לעבודתם, לאחר שביתה שנמשכה לאורך רוב יום העבודה. לפנינו מאבק ארוך וההכרזה שלנו השבוע על סכסוך עבודה תאפשר לנו יותר כלים להמשך, לרבות האפשרות לפתוח בשביתה כללית, להבדיל משביתת מחאה עליה עמד ביה"ד".

לדברי פרופ' חגי, אכן, כפי שקבע ביה"ד, ההודעה על השביתה נמסרה רק אתמול ב-20:00, וזאת יום לאחר הכרזה על סכסוך עבודה. עם זאת, הרי מובן מאליו כי הדבר נובע מן העובדה שהכנסת העבירה את החוק לביטול עילת הסבירות רק בשעות הצהריים המאוחרות, ומכאן לוח הזמנים הדחוק.

"ביטול עילת הסבירות מהווה סכנה אמיתית ומוחשית למערכת הבריאות ולצוותי הרפואה, ואין מדובר בחשש תיאורטי. בכוונתנו למצות את מלוא ההליכים והצעדים שעומדים לרשותנו כדי להיאבק ברוע הגזירה״ מסר פרופ' חגי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!