דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

אחרי הביקורת: ביהדות התורה התנערו מהצעת חוק-יסוד "לימוד תורה"

יהדות התורה הגישה הצעת חוק פרטית לאחר שבהסכם הקואליציוני לא קודמה הצעה ממשלתית להסדרת מתווה הגיוס | בליכוד תקפו והבהירו כי ההצעה לא תקודם במתכונתה הנוכחית | ביהדות התורה התנערו מההצעה: "ההצעה הוכנה בזמנו כחלק מפתרון כולל, המועד הוא מקרי"

משה גפני וחברי סיעת יהדות התורה בכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
משה גפני וחברי סיעת יהדות התורה בכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ההצעה – וההתקפלות: קבוצת חברי כנסת מסיעת יהדות התורה הגישו הצעת חוק שנועדה להשוות את זכויותיהם של לומדי תורה לאלו של חיילי צה"ל ומשרתי השירות הלאומי-אזרחי, אך לאחר ביקורת מסיעות הקואליציה, הודו כי הנושא יגובש על ידי כלל סיעות הקואליציה. הצעת חוק זהה הוגשה על ידי קבוצת חברי כנסת מסיעת ש"ס לפני כשבוע.

ההצעה, שהוגשה אתמול בחסות העיסוק בעילת הסבירות, עוררה הבוקר (שלישי) ביקורת ציבורית נרחבת. בקרב בכירי הליכוד התרעמו על תזמון הצעת החוק, פחות מיממה לאחר שהעברת החוק לביטול עילת הסבירות עורר גל של מהומות ואלימות ברחבי הארץ. הליכוד מסר בתגובה להצעה כי "הצעת חוק יסוד לימוד תורה לא עומדת על הפרק והיא לא תקודם".

משה גפני (יהדות התורה), שחתום על הצעת החוק הגיב במהלך דיון ועדת הכספים כי  "העיתוי מיותר לחלוטין, הנושא לא פורסם דרכנו, אנחנו בוחנים הוצאת הודעה בנושא. אני סבור שדווקא העיתוי הוא לדבר, לא להמשיך הלאה".

"כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני ימצא פתרון מוסכם על כלל סיעות הקואליציה בנושא הגיוס", נמסר מסיעת יהדות התורה. "הצה"ח הוכנה בזמנו על ידינו כחלק מהפתרון הכולל. מועד ההנחה על שולחן הכנסת הוא מקרי וכל הנושא יגובש בהסכמות בין מפלגות הקואליציה. אנו מצרים על כל מי שמנסה לתלות בהצעה מה שאין בה".

ההסכם הקואליציוני עם מפלגת יהדות התורה קובע כי הממשלה תקדם חוק יסוד שיסדיר את מעמדם של לומדי התורה ("חוק הגיוס") עוד קודם להעברת התקציב. חברי הכנסת משה רוט, יעקב אשר, אליהו ברוכי, משה גפני, יעקב טסלר, יצחק פינדרוס וישראל אייכלר, טוענים כי לאור העיכובים בקידום החוק הם הגישו הצעת חוק פרטית שתקבע את מעמדו של ערך לימוד התורה ומעמדם של בני הישיבות והתלמידים הרשומים בהן, אך למעשה הם מבקשים להראות לבית המשפט העליון שהכנסת תומכת בהשוואת התנאים, ולא רק הממשלה.

"מדינת ישראל, כמדינת היהודים, צריכה לעשות הכל לשמור על האוצר הלאומי עתיק היומין זה. על המדינה ומוסדותיה לעשות הכל שח"ו (חס וחלילה – ד) לא תשכח תורה מישראל", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "מוצע לעגן כראוי בחוק-יסוד את החשיבות הרבה והערך הגדול שרואה המדינה בלימוד תורה, ואת רצונה לעודד לימוד תורה".

הצעת החוק מוסיפה הצעה לתגמול בנוסף ליצירת שוויון בין לימוד תורה לשירות בצה"ל. "מוצע כי חוק-היסוד יקבע שאלו שיקבלו על עצמם להתמסר ללימוד התורה, לתקופה משמעותית, יחשבו כמי שמשרתים, שירות משמעותי, את מדינת ישראל והעם היהודי, וכי תהיה לכך השלכה על זכויותיהם וחובותיהם".

הצעת החוק נועדה לתת מענה לפסיקת בג"ץ בנושא גיוס בני ישיבות מ-2017, אז הורה בג"ץ לממשלה לחוקק חוק שיאפשר שוויון בין כלל הצעירים שחלה עליהם חובת שירות ביטחון. לדברי חברי הכנסת שהציעו את חוק לימוד התורה, מטרתו היא להכיר בלומדי תורה כמי ששירתו שירות משמעותי על כל המשתמע מכך.

"בהסכם הקואליציוני סוכם, כי הצעת חוק זו תהיה הצעה ממשלתית, אך הדבר לא נעשה בלוח הזמנים שסוכם, אמר ח"כ משה רוט, "לכן החלטנו להגיש את החוק כהצעה פרטית מטעם כל הסיעה כדי שנוכל לקדם את החוק מיד בתחילת מושב החורף"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!