דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

טוויטר הפכה ל-X: מיתוג מחדש או צלילה לתהום?

אילון מאסק נפטר מהציפור הכחולה ושינה את שם הרשת החברתית כחלק מהשאיפה שלו ליצור "אפליקציה של הכל" | לפי מבקרים, הסיכוי שהמיתוג הזה יביא לשם הוא אפסי, ובינתיים הוא מוותר על מותג עם לוגו אייקוני ומוניטין בינלאומי

אילון מאסק (צילום ארכיון: AP Photo/Susan Walsh)
אילון מאסק (צילום ארכיון: AP Photo/Susan Walsh)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אילון מאסק שינה אתמול (שני) את השם של טוויטר ל-'X', כחלק משאיפה ותיקה שלו ליצור את "האפליקציה של הכל" חחת השם X.

תנאי הפתיחה של טוויטר להפוך ל"אפליקציית על" נראים כיום קלושים. לאובדן המותג "טוויטר", בשילוב עם הידרדרות השיח בפלטפורמה מאז רכש אותה מאסק בשנה שעברה, עלולה להיות השפעה של המשך שקיעה.

השינוי של טוויטר ל'X' הוא השלב הבא בעיצוב פלטפורמת המיקרו-בלוגינג בהתאם לרצון בעליה הפרטי, אילון מאסק.

כבר באוקטובר שעבר הודיע מאסק בטוויטר שמטרת הרכישה היא להפוך את טוויטר ל"אפליקציה של הכל". ללא הגדרה חד משמעית, האפליקציה הכי קרובה לכך כיום היא Wechat הסינית, שכוללת רשת חברתית, ארנק דיגיטלי, קניות ברשת ומשלוחים.

לטוויטר היו בשיא רק 400 מליון משתמשים, שנהנים משפע של אפליקציות טובות אחרות לשימושים אלו, שפותחו במדינות המערב, בהם פועלים רגולטורים שתפקידם למנוע מונופוליזציה.

אפילו מטא, החברה שהחלה כפייסבוק, וכיום חולשת על הרשת הפייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם והמתחרה החדשה לטוויטר – ת'רדס, נכשלה כישלון מר כשניסתה להשיק מטבע עולמי בשם "ליברה" כבסיס לתוספת פיננסית לשורת האפליקציות שלה, מה שעורר חששות וזעם ממחוקקים בארצות הברית.

טוויטר, או 'X', אולי תורשה להשיק שירות תשלומים בתוך הרשת החברתית, אך ספק אם תזכה לאפקט רשת של אימוץ מאסיבי גלובלי.

מסך הכניסה החדש של טוויטר, עם מיתוג X (צילום: Richard B. Levine/Reuters)
מסך הכניסה החדש של טוויטר, עם מיתוג X (צילום: Richard B. Levine/Reuters)

מאסק פיטר כ-80% אחוז מכוח העבודה עם כניסתו לחברה, והוביל לצניחת ההכנסות מפרסום בכ-50%. מאסק העניק 'חנינה' למספר רב של חשבונות פופולריים שנחסמו בעבר, על מנת לשמור על איכות השיח בפלטפורמה. לפיטורים היה מחיר משמעותי מבחינת היכולת לנטר את התוכן בטוויטר, מה שמגביר את תופעות השיח הרעיל, הבוטים והספאם המסחרי, מבלי שהחברה מסוגלת או מעוניינת לאכוף את כלליה בקפדנות.

שורת החלטות של מאסק עד כה כבר החלישו את טוויטר

ההחלטה של מאסק להשיק שירות מנויים עם יכולות פרימיום של "תיוג כחול", במקום שירות מקביל שהיה חינמי בעבר ונועד אך ורק לאימות גלוי של זהות החשבון, הוביל לגל התחזויות של אנשים שרכשו "תיוג כחול" תוך שהם מתחזים לחשבונות של ידוענים ומותגים בעל שם דומה.

כחלק מהליך הרכישה ב-44 מיליארד דולר, מאסק העמיס על טוויטר החברה 13 מיליארד דולר בהלוואות, בדיוק כששערי הריבית החלו לעלות. כבר בנובמבר האחרון בנקים ניסו להיפטר מהלוואות אלו תמורת הנחות ענק של 40%, מה שמשקף הערכה שהסיכוי שטוויטר תוכל להחזיר את הכסף הוא אפסי.

ההיסטוריה הארוכה של מאסק עם 'X'

X CORP הוא הישות המשפטית דרכה רכש אילון מאסק את טוויטר בשנה שעברה. השם הופיע בהדרגה על גבי האתר, וכיום ה'לוגו הזמני', להגדרת מאסק, של X מחליף את הלוגו המוכר של הציפור של טוויטר. החילוף מייצר, לכל הפחות, בעיה לשונית. המילה 'ציוץ' חדרה לשיח באנגלית ובעברית עם אפשרות נוחה להטיה (ציוץ, לצייץ, צייצה. Tweet, To Tweet, Tweeted) מה שלא אפשרי עם X.

לפי מאסק השם Tweet היה הולם רק בהתחלה, כשהאפליקציה אפשרה אך ורק לכתוב הודעות טקסט קצרות של 140 תווים, אך לא כיום, כשאפשר לשתף סרטונים של שעות. מכיוון שהוא שואף להוסיף לאפליקציה יכולות ניהול פיננסי, 'השם אינו הולם יותר'. ההסבר הזה אינו משכנע, ביחס למספר רב של התבטאויות קודמות של מאסק לגבי החלום שלו במשך יותר מ-2 עשורים ליצור את 'X', בלי קשר למצב דברים נתון בטוויטר.

בשנות ה-90 הקים מאסק את האתר הפיננסי X.COM שהתאחד עם חברת קונפיניטי של פיטר ת'יל ומקס לבצ'ין, שהפכה לבסוף ל-PayPal. מאסק, שהיה המנכ"ל, נזרק מהחברה ות'יל עבר לנהל אותה. ת'יל הדעיך את הרעיונות של מאסק לגבי 'X', שלא נשאו פרי, ואפשר לחברה להתמקד במוצר היותר פופולרי שלה – PayPal, שהפך גם לשם החברה כולה.

PayPal נמכרה ב2002 ל-eBay, ומשם המשיכה לצמוח. ב-2017 מאסק רכש ממנה את הדומיין X.COM תמורת סכום לא ידוע. הביוגרף של מאסק, וולטר איזקסון, נחשף לסקרי דעת קהל שנערכו מטעם מאסק לגבי השם, בהם נמצא הוא נוטה לקונוטציה לא נוחה, של "אתר בעל תכנים מיניים מפורשים". מאסק מחזיק גם בחברת SPACE X, והקים לאחרונה חברת AI בשם XAI, כחלק ממהלך רחב של מיתוג סביב 'X'.

לפי מבקר הטכנולוגיה הקנדי פאריס מרקס, לטוויטר אין סיכוי להפוך ל"אפליקצייה של הכל" בעזרת המיתוג X, אלא רק להמשיך את תהליך השקיעה של הפלטפורמה הקיימת. לדעתו "מאסק סירב להפיק לקח מהפעמים הקודמות בהם ניסה להפוך את 'X' למציאות, וכעת הוא חוזר על טעויות העבר, כשהוא מוקף ביועצים שלא יעיזו לאמר לו שהוא טועה". גם בראשית שנות ה-2000, כש-PayPal  היה שירות תשלומים בעל משיכה, מאסק ניסה למנף אותו ליוזרים חדשים לשירותים פיננסיים נוספים ב-X.COM, ללא הצלחה משמעותית. מרקס רואה במהלך הנוכחי, חלק מסדרה עקבית של מהלכים כושלים, שממשיכים את תהליך השקיעה של הרשת החברתית טוויטר.

הסמל של X זמני, כי זכויות היוצרים שלו בלתי ניתנות לרישום

 לפני יומיים הודיע מאסק כי הוא מחפש לוגו חדש לשם החדש 'X', וזכה לשלל הצעות בתגובות. מה שמצא חן בעיני מאסק, הוא ציוץ של אחד ממעריציו, איש העסקים בתחום ההלבשה, סוייר מאריט. לסמל יש לכאורה מעצב, בשם אלכס טורוויל, שהודה שהעיצוב למעשה לקוח מפונט ציבורי בשם "מונוטייפ"' לתו שמספרו הסידורי מזוהה Unicode (character X U+1D54F) וכל אחד יכול להקלידו במחשב כתו, מבלי להיזקק לתמונה.

מבקרים סבורים שהסיבה שמדובר ב'לוגו זמני' היא העובדה שהוא למעשה גניבה ללא אישור. מאסק מדגיש שהלוגו יעבור השבחה בעתיד, קרי, שינוי גרפי מספיק משמעותי כדי להבדיל בינו לבין התו שבשימוש כעת, שיאפשר לרשום אותו כסמל מסחרי חוקי. מאסק לא הסביר מדוע העלה לרשת את הלוגו הזמני, לפני תהליך העיצוב הגרפי שיאפשר לסמל החדש להפוך לחוקי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!