דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות ניוזלטר יולי 2023

מנהיגים ומנהיגות במקומות העבודה

מעל 200 מנהיגי ועדים ואיגודים בהסתדרות עובדי המדינה נפגשו ליום עיון תחת הכותרת "הנהגות הסתדרות עובדי המדינה" | יום העיון בא לתת כלים מקצועיים, לעדכן ולאפשר היכרות בין הנציגים ועם האיגוד, וכמובן גם מפגש חברתי ומהנה כולל סרט בסינמה סיטי בסיומו.

אופיר אלקלעי ביום עיון מנהיגות לוועדי עובדים. צילום קובי קואנקס
אופיר אלקלעי ביום עיון מנהיגות לוועדי עובדים. צילום קובי קואנקס

 

 

הכניסה הקרירה לסינמה סיטי באחד הימים החמים החודש לא הסתירה את ההתרגשות הגבוהה באוויר, לא רק בשל המפגש עם עמיתים ותיקים ואנשי מקצוע, אלא בעיקר מתוך תחושת האחריות המשותפת, הרצון ללמוד אחד מהשני ומהמרצים שהגיעו ליום העיון.

את ההתכנסות פתח יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, עו"ד אופיר אלקלעי, שדיבר ללא דפים אלא ישירות במילים שיוצאות מהלב. " אני מאוד אוהב היסטוריה, ואני מבין שיכול להיות שקצת נחלשנו כעם מכל מיני בחינות", פתח אלקלעי. "אנחנו נוהים אחרי עגל הזהב, הקניות והנהנתנות, ובמובן מסוים נהיינו קצת עם ככל העמים, קצת שכחנו איפה אנחנו חיים, כי אנחנו חיים בוילה בג'ונגל".

"פעם הייתה פה מדינה ששרדה 80 שנה בלבד, והדבר העיקרי שפירק את המדינה הזו היה הפירוק הפנימי", אמר אלקלעי, "חצי השנה האחרונה עלולה חלילה להוכיח את מה שנסראללה אומר כשהוא מנסה להלך אימים על מדינת ישראל, הוא אומר שהחברה הישראלית היא כמו קורי עכביש, רק נוגעים בה והדברים מתפרקים, וככה הם ינצחו אותנו. אנחנו לא יכולים לקבל את הקרע הזה בעם, לא סרבנות ולא שום דבר דומה. אני לא יודע מי מכם פעיל במפלגות או בארגונים פוליטיים, אבל יש לכם יכולת להשפיע כדי להשאיר את המדינה והחברה מאוחדות. אנחנו יכולים להשפיע לטובה כדי לחזק את החברה והמדינה, ובטח שלא לכרות את הענף שעליו אנחנו יושבים".

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה התייחס להסכם המסגרת שסוכם יום קודם לכן בין ההסתדרות למשרד האוצר ושפך מעט אור לגביו. "חשוב לומר שבמציאות הנוכחית זה הסכם בלתי רגיל", אמר יו"ר הסתדרות עובדי המדינה. "זו ממשלה ששר האוצר שלה לא אוהב ארגוני עובדים, אבל הצלחנו להביא שורה של תוספות".

אל הכנס הגיע גם שר הפנים והבריאות, משה ארבל. רק לאחרונה הסתיים מבצע "מרתון דרכון" המהפכני, שהתקיים בהובלתו ובהובלת ההסתדרות, במסגרתו הונפק מספר חסר תקדים של 425 אלף דרכונים תוך חודש, "בכובעי כשר הפנים סיימנו לאחרונה את מרתון דרכון, הזכרתי את שמות העובדים המצטיינים על במת הכנסת וזה נתן רוח גבית", אמר השר ארבל, "המבצע נוצר בעקבות המחסור למאות אלפי אזרחים, אריה דרעי זיהה בזמנו את גודל המשבר, היה לי חשוב לשחרר את הנושא לא רק נקודתית כמו שעשינו במבצע אלא גם לעתיד. שיתוף הפעולה של המשרד עם העובדים ועם ההסתדרות היה פורה ומוצלח בזכות שיתוף הפעולה ההדוק. כולם ראו לנגד עיניהם את המשבר ואת טובת האזרחים".

אחריו עלה ד"ר אייל דורון, חוקר ומפתח חשיבה יצירתית, להרצאה מרתקת בה העניק כלים מעשיים המאפשרים יצירה של סביבת עבודה שלא תהיה מאויימת על ידי השינויים הטכנולוגיים המסחררים המתחוללים בתקופה הזו. "אתם זוכרים את ההבדל שבין העולם שלפני האינטרנט או הסמארטפונים לבין זה שאחרי?" שאל אופיר אלקלעי את הקהל לפני תחילת ההרצאה. "זה סדר הגודל של המהפכה שמתחוללת כרגע עם נושא הבינה המלאכותית, Ai (Artificial intelligence)".

יום עיון למנהיגות עובדים. צילום קובי קואנקס
יום עיון למנהיגות עובדים. צילום קובי קואנקס

כל הפרטים: סמנכ"ל כלכלה ואסטרטגיה בהסתדרות מסביר את הסכם המסגרת

בהמשך היום הגיע אדם בלומנברג שהסביר לעומק את אופי התוספות השונות שצפויות להיכנס, ואת השינויים השונים בהרכבי שעות העבודה שיטיבו עם העובדים בטווח הקצר והארוך. בלומנברג הציג טבלאות מעודכנות ונתונים על הנושא, ולבקשת הנהגות הוועדים והאיגודים, התחייב כי בהקדם האפשרי ולאחר שיסוכמו פרטים נוספים עם האוצר, משרדו יוצא תקציר נגיש ומסודר לטובת הסברים ומענה על שאלות כלל העובדים בהסתדרות עובדי המדינה.

בלומנברג ענה על שאלות רבות נוספות וליווה את ההסברים במצגת, פירט על נושא תוספות שכר והמענק של 6,000 שקלים שהחל להיכנס בחודש מרץ, ועדכן על תוספת שקלית של 400 שקלים, העלאה קרובה של שכר המינימום בכאלף שקלים, וקיצור שבוע העבודה בהדרגה ל-40 שעות.

נציגי ועדים רבים נשארו עם בלומנברג גם בזמן היציאה להפסקת הצהריים, לבירור סוגיות נוספות הנוגעות לעובדים שבאחריותם.

על השכר ועל המעבר: בכירי האוצר עונים לשאלות הסתדרות עובדי המדינה

החלק העיוני של היום הסתיים בפאנל מרתק, בו אירח יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אופיר אלקלעי את הממונה על השכר באוצר, אפי מלכין, ואת מנהל חטיבת נכסים ולוגיסטיקה באגף החשב הכללי באוצר, רו"ח דקל כהן. השניים ענו לשאלותיו של אלקלעי ובהמשך גם על שאלות מהקהל.

אלקלעי פתח בשאלה הטורדת עובדים רבים שדווקא לא ישבו באולם, בנושא ההעסקה הישירה של עובדים וקליטה שלהם לתוך משרדי הממשלה. "יש רצון להעסקה ישירה", אמר מלכין. "כל עוד למעסיק יש מוטיבציה הוא ימצא את הפרצות להביא להעסקה ישירה. אם נעשה מהלכים יותר רוחביים נצליח להתקדם יותר".

יום עיון מנהיגות הסתדרות עובדי המדינה. צילום: אור גואטה
יום עיון מנהיגות הסתדרות עובדי המדינה. צילום: אור גואטה

אלקלעי דיבר בתחילת היום על נושא המעברים של משרדי ממשלה, ועל כך שמשרדים רבים יעברו לירושלים ומשרדים נוספים יוקמו בקריות ממשלה בעיריות. "אנחנו נייצר מצב שבו המעברים יהיו טובים יותר", אמר אלקלעי, "נוצר מצב שבו מנהלים מעבירים את המשרד ובכלל לא משתפים את העובדים שעליהם זה ישפיע. אנחנו ניצור צוותים משותפים של ההנהלות, הבינוי הממשלתי והעובדים, כך שהמעברים יקרו במשותף".

דקל כהן הוסיף "אנחנו מובילים שני ערכים – אחד הוא יצירת קריות ממשלה, והשני הוא יחידות שהן חצי-יחידות ממשלה כדי שנוכל לקרב אותן למשרדי הממשלה. אנחנו עושים את זה בתפיסה רב-שנתית, כדי ליצור קריות ממשלה בערים לפי הדרגתיות מסוימת. התפיסה הזו מייצרת יתרונות וגם אתגרים, למשל חניות או תחברוה ציבורית, כדי שגם לעובד וגם לאזרח יהיה כמה שיותר טוב להגיע לקריות ולהתנהל בתוכן. אני חושב שהתפיסה צריכה להיות היברידית, לייצר תפיסת ישיבה היברידית, כי המשרדים הם משאב מאוד יקר ויתקיים מעבר היברידי".

ביחס לחוזים האישיים אמר אלקלעי כי התחושה הכללית היא לא טובה. "אם זה רק לגבי העובד הייחודי שלא נכנס לשום דירוג דרגה, אז בסדר, אבל זה לא מה שקורה. זו מדיניות שהיא לא נכונה ולא הגונה כי יש עובדים שהיו צריכים להיכנס בדירוג דרגה אבל הם נכנסים בחוזה אישי". אפי מלכיןן התייחס ואמר "אני רואה משרדים שלמים ויחידות שלמות שכמעט ואין בהם חוזים אישיים. יש מקרים ייחודיים שיש בהם את הצורך הזה, אין פה יד מכוונת. אנחנו לא רואים ערך מיוחד בהעסקה בחוזים אישיים. זה לא מגיע מהמקום של להחליש את העבודה המאורגנת, אלא ממקום ספציפי שהיה צריך להיות חוזה אישי, אבל אני מסכים איתך שצריך לפתור את העניין הזה".

הפאנל נמשך לשאלות פרטניות מהקהל בנושאי חניות, דרגות שכר וטבלאות שכר. מספר נציגים עיכבו את מלכין ואת כהן ביציאתם מהאולם ושאלו שאלות נוספות.

" גם עיון, גם הכשרה וגם חוויה"

"הייתה לי מאוד חשובה ההבנה של המתווה של ההסכם היטב, לקבל הסברים נרחבים יותר כדי לתת כלים טובים יותר לעובדים, תשובות מוסמכות ומקצועיות יותר", אומרת אורלי עקריש, מזכירת איגוד מקצועי בהסתדרות עובדי המדינה בירושלים. "ההסכם נהדר וצריך להנגיש אותו לעובדים, בכל מקום עבודה צריך שיגיע נציג מטעם ההסתדרות ויענה על שאלות. כן ירבו כנסים כאלה. מרגישה שקיבלתי המון".

"היה מדהים, למדתי המון, גם עיון, גם הכשרה וגם חוויה" אומר עמנואל שרון, יו"ר ועד עובדי המדפיס הממשלתי בירושלים. "הכרתי אנשים מהסביבה, זה נתן המון. הכל היה בטוב טעם, אופיר ניהל את היום הזה בצורה מדהימה, בכל רגע חיכית למה שיהיה בחלק הבא", אמר שרון והתרכז בנושא המנהיגות. "לא ראיתי דבר כזה, הייתי בהמון הרצאות אבל היום היה שונה. ראית מה זה אומר באמת מנהיגות וגם איך לבנות את זה בעצמך ובתוך ועד העובדים. מעורר השראה".

לסיום היום ולאחר ארוחת הצהריים העשירה נהנו המשתתפים מסרט וסיכמו יום פורה ומוצלח.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!