דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

קרן המטבע מעדכנת תחזיות: הצמיחה תגיע ל-3% ב-2023, האינפלציה תרד ל-5.2% עד סוף השנה הבאה

אחת הסיבות לתחזית הפסימית, אם כי משופרת, היא ששיעור הריבית הריאלי, בשקלול האינפלציה, צפוי להישאר גבוה לתקופה ארוכה | ספרד, ברזיל ופולין הן המדינות שזכו לשיפור המשמעותי ביותר בצמיחה, עם שינויי צמיחה של כ-1% כל אחת

בניין קרן המטבע העולמית. משקל הוצאות המדינה מהתוצר בישראל צפוי לרדת לשפל היסטורי (צילום: Jer123 / Shutterstock.com)
בניין קרן המטבע הבין-לאומית (צילום: Jer123 / Shutterstock.com)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

ארגון קרן המטבע הבין-לאומית שיפר את תחזית הצמיחה העולמית שלו ל-3% בשנת 2023; על אף השיפור מדובר בשיעור נמוך במונחים היסטוריים. האינפלציה העולמית צפויה להגיע לשיעור של 6.8% בשנת 2023 ולרדת ל-5.2% ב-2024. השיפור נובע מצמיחה מהירה מהצפוי במחצית הראשונה של השנה, בעיקר תודות למגזר השירותים. מנגד, שאר המגזרים, ובכללם התעשייה, הראו האטה. 

הצמיחה האיטית בשיעור של 3% צפויה להימשך גם לשנת 2024. אחת הסיבות לתחזית הפסימית, אם כי משופרת, היא ששיעור הריבית הריאלי, בשקלול האינפלציה, צפוי להישאר גבוה לתקופה ארוכה. שיעור הריבית הוא גורם המפתח לעלות אשראי. שיעור האינפלציה המוריד את ערך הכסף מוריד גם את שיעור הריבית הריאלי גם אם השיעור הנומינלי, המספר הנקוב, עולה. אולם לאחר סדרת העלאות ריבית ברחבי העולם ובעקבות הבלימה המסתמנת של עליות המחירים, נראה שהשיעור הריאלי יישאר גבוה למשך זמן רב. 

ספרד, ברזיל ופולין הן המדינות שזכו לשיפור המשמעותי ביותר בצמיחה, עם שינוי של 1, 1.2 ו-0.9 נקודות האחוז, בהתאמה. הכלכלה הספרדית צפויה לצמוח ב-2.5% בשנת 2023 לעומת צמיחה כוללת של 0.9% בגוש האירו. גם בריטניה זכתה לשיפור משמעותי של 0.7 נקודות האחוז אך התחזית לגביה נותרה רעה ועומדת על 0.4%. 

ארה"ב צפויה לצמוח ב-2.1%, שיפור קל. הכלכלה הצרפתית צפויה לצמוח ב-0.8% והגרמנית, הכלכלה הגדולה בגוש האירו, צפויה להצטמצם ב-0.3%, לאחר ירידה של 0.2 נקודות האחוז בתחזית. יפן צפויה להמשיך את קצב הצמיחה המזדחל שלה עם 1.4% ב-2023 ו-1% ב-2024.  

תחזית הצמיחה לסין נותרה על 5.2%, אולם כותבי הדו"ח הזהירו שדבר זה עלול להשתנות נוכח סימנים מדאיגים מהכלכלה הגדולה במזרח, הקשורים בתחום הנדל"ן. פגיעה בכלכלה הסינית תסכן את הצמיחה הגלובלית. 

בקרב שאר הכלכלות המתפתחות, ברזיל נהנית משיפור של 1.2% וצפויה לצמוח ב-2.1% ב-2023. גם מקסיקו נהנתה משיפור משמעותי וחזויה לצמוח ב-2.6%. טורקיה צפויה לצמוח ב-3% והודו ב-6.1%. ארגנטינה וערב הסעודית סבלו דווקא מפגיעה בתחזית. הכלכלה הארגנטינאית חווה משבר נוכח שיעורי אינפלציה וריבית גבוהים, וצפויה להצטמצם ב-2.5%. ערב הסעודית תצמח ב-1.9% לאחר שהתחזית באפריל צפתה לה צמיחה של 3.1%. 

לפי הדו"ח, הביצועים בפועל יכולים להיות טובים מהתחזית במקרה ששיעור האינפלציה ימשיך בירידה שלו אך בקצב מהיר מהצפוי. עוד אפשרות חיובית מגיעה משימוש בכספים שנחסכו על ידי משקי בית במהלך משבר הקורונה, עקב יכולת מוגבלת לצרוך. בעקבות התייצבות המחירים חוקרי הקרן מציעים שהשימוש בחסכונות עלול לגבור ולעלות את רמת הביקושים 

חוקרי הקרן גם מזהירים מתפניות שליליות שבראשן הימשכות האינפלציה חרף ההאטות האחרונות. בנוסף לאינפלציה, הרעה בתחזית יכולה להגיע מירידה בשווקי ההון, נוכח העלאות הריבית האגרסיביות מהצפוי, והאטה בסין כתוצאה מהבעיות בשוק הנדל"ן. בעיה נוספת יכולה להגיע ממשברי החוב בקרב הכלכלות המתפתחות, תוצאה של גירעונות תקציביים במהלך משבר הקורונה והעלאות הריבית עקב עליות המחירים. 

הסכנה האחרונה המצוינת היא העמקת המתחים הגאו-פוליטיים. היפרדות הכלכלה העולמית לגושים נוכח החרפת מתחים כמו המלחמה באוקראינה ואחרים מהווה סכנה משמעותית להתפתחות הכלכלית העולמית.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!