דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
22.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 25.1°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.1°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 23.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

משרד החקלאות: מכסת העובדים הזרים בענפי החי תגדל בהתאם לגודל המשק

זאת בניגוד למודל הישן שמאפשר הקצאת עובד זר אחד ברפת בלבד | המודל צפוי הגדיל כוח עבודה ולשפר את יעילות הייצור המקומי | השר דיכטר: "זו אבן דרך משמעותית למען עתיד ביטחון המזון שלנו"

רפת בעמק יזרעאל (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
רפת בעמק יזרעאל (צילום: נתי שוחט/פלאש 90)
מאיה רונן

משרד החקלאות הודיע היום (רביעי) על עדכון מספרי העובדים הזרים שניתן להעסיק בענפי החקלאות מן החי. ברוב ענפי החי יוכפל הרף העליון של הקצאת העובדים הזרים המירבית המותרת בענף.

בהתאם למודל החדש, תחושב מכסת העובדים הזרים בענפי החי בהתאם לגודל ולסוג הרפת, בניגוד לשיטה שנהוגה כיום שמאפשרת הקצאת עובד זר אחד בלבד לכל רפת. עדכון המודל ייחזק את המשקים החקלאיים בעוד ידיים עובדות וצפוי להביא לשיפור יעילות הייצור החקלאי המקומי, במטרה להבטיח את ביטחון המזון הלאומי. במשרד החקלאות צופים שהמודל העדכני יעודד רפתנים להגדיל את משקיהם, וייתן מענה על דרישות נוספות והכרחיות הנוגעות לכשרות ולתגבור עובדיהם בסופי השבוע.

בהתאם למתווה החדש, הקצאת מכסת העובדים הזרים לרפתות לחלב תחושב בהתאם לגודל הרפת ולכמות החלב המיוצרת בה, ללא תלות בסוג הרפת או במספר השותפים בה. כך למשל, רפתות שמעסיקות כיום עובד אחד יוכלו להעסיק עד 3 עובדים זרים שיסייעו במשק, בהתאם לכמות החלב השנתית המיוצרת בה.

ענפים נוספים של חקלאות מן החי יהנו מההחלטה, ביניהם דירי צאן, לולי פטם ומדגה. בענפים אלה תוגדל מכסת העובדים הזרים בהתאם. כך למשל, ענף שהיה מוגבל להעסקה של עובד אחד, תגדל הקצאתו ל-3 עובדים; ענף שהיה מוגבל להעסקה של 3 עובדים, תגדל הקצאתו ל-5 עובדים; ענף שהיה מוגבל להעסקה של 5 עובדים, תגדל הקצאתו ל-7 עובדים.

עדכון המודל הוא תשתית לקראת צעדים נוספים בתחום זה במטרה להגביר את יעילות הייצור החקלאי. בימים אלה, מתגבשת החלטת ממשלה להגדלת מכסת העובדים הזרים לחקלאות בעוד 9,000 עובדים. המהלך המדובר מתקיים בהשך להחלטה שאושרה לפני כשנתיים, במסגרתה הוגדלה מכסת העובדים הזרים בחקלאות בכ-6,000 ואינה מחליפה הקצאה לענפים אחרים.

שר החקלאות ופיתוח הכפר ח"כ אבי דיכטר: "מודל ההקצאה המעודכן לעובדים הזרים בענפי החי הוא אבן דרך משמעותית למען עתיד ביטחון המזון שלנו – משימה לאומית שאני, כשר החקלאות של מדינת ישראל, מוביל מרגע כניסתי לתפקיד. המהלך יסייע לחקלאים בעוד ידיים עובדות, ויתרום לשיפור גורמי הייצור ולתוצרת חקלאית איכותית ומוגדלת. מודל ההקצאה החדש אינו בא על חשבון ההקצאה לתחומי החקלאות האחרים (פירות וירקות בעיקר)".

"הגדלה משמעותית של מספר העובדים הזרים צפויה לקרות בתקופה הקרובה. זהו מהלך שאנו מקדמים בשיתוף משרדי הממשלה הרלוונטיים, לאחר שנידון בוועדת שרים ליוקר המחיה בראשות רה"מ. נמצא בשלבים מתקדמים מאוד של אישור התוכנית, שתובא להחלטת ממשלה. נמשיך לפעול כל העת למען החקלאות הישראלית, בזכות טכנולוגיות חדשניות, מהלכים מתקדמים והצעדת הענף למקום טוב יותר, תוך שמירה על הצרכים הלאומיים שלנו. אני מודה למנכ"ל משרדי אורן לביא, על הובלת המהלך ולכל הגורמים המקצועיים במשרד שפועלים כל העת למען החקלאות בישראל"

מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא: "המשימה המרכזית שעומדת לנגד עיניי היא יצירת רציפות תפקודית בשגרה ובחירום, לשם הבטחת המזון לאזרחי מדינת ישראל. עדכון מודל ההקצאה הוא צעד ראשון מבין שורה של צעדים שמטרתם ליצור ודאות לחקלאי ישראל הדואגים לאספקת מקורות מזון למען ביטחון המזון הלאומי של המדינה. עדכון המודל נדרש בהתאם לדרישות שעלו מהשטח מרגע כניסתי למשרד".

"חקלאי ישראל זקוקים לכלל גורמי הייצור המבטיחים את קיומה של החקלאות בשגרה ובחירום. הגדלת הרף העליון של מכסת ההקצאה של העובדים הזרים בענפי החי, תשפר את היעילות והאינטנסיביות של התוצרת החקלאית ותסייע להגדלת התוצרת המקומית שמקורה בחי. מדובר במהלך משמעותי עבור החקלאים, ובפרט עבור הרפתנים, שעבורם הסרת ההגבלה היא משמעותית ביותר. מודה לשר על האמון ושיתוף הפעולה."

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״מדובר בבשורה עבור ציבור החקלאים אשר משוועים לידיים עובדות נוספות מזה שנים רבות עליה, מהלך אשר יחזק את הביטחון התזונתי עבור ציבור הצרכנים בישראל. עם זאת, יש להמשיך את המהלך על ידי הקטנת העלויות המושתות על החקלאים עבור העובדים הזרים כדי שהמחיר בקצה יירד עבור הצרכן הישראלי. אני מודה לשר החקלאות, אבי דיכטר, למנכ״ל המשרד, אורן לביא על העבודה המשותפת איתנו להצלחת המהלך עבור החקלאי ישראל ועתיד החקלאות הישראלית״.

מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר בירך על המהלך: "אני מודה לשר החקלאות ומנכ"ל המשרד על כך שלא הסתפקו בהבטחות ריקות והסכימו לשנות תפיסות שהשתרשו לאורך שנים. הצעד הזה יחזק את ענף החלב ויסייע לו לעבור את התקופה המורכבת של חוסר וודאות שנגרמה כתוצאה מפעולות המדינה להעדפת הייבוא על פני הייצור המקומי. אנו במועצת החלב בשיתוף ארגון יצרני החלב, נמשיך לפעול על מנת לחזק את ענף החלב הישראלי ולשמר אותו כמוביל והטוב בעולם".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!