דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת ארמניה אזרבייג'אן

בלי מזון, בלי תרופות, בלי חשמל: אזרבייג'אן ממיטה על ארצאך אסון הומניטרי

ילד בביתו ברפובליקת ארצאך הנצורה (צילום: מרכז המידע של ארצאך)
ילד בביתו ברפובליקת ארצאך הנצורה. אזרבייג'אן משבשת את אספקת החשמל והדלקים מארמניה (צילום: מרכז המידע של ארצאך)

במובלעת הארמנית ארצאך חיים 120 אלף תושבים, שארמניה אחראית ל-90% מהאספקה שהגיעה אליהם | בניגוד להסכמות בין המדינות, אזרבייג'אן חסמה את הנתיב שהועברו בו עד כה מוצרי היסוד לתושבים הנצורים | נשיא המובלעת: "אם לא יוגש לתושבים סיוע בינלאומי מיידי, ארצאך תהפוך למחנה ריכוז אחד גדול"

ירון וייס

המובלעת הארמנית ארצאך בחבל נגורנו קרבאך נמצאת תחת מצור ממושך שעלול לגרום ל-120 אלף תושביה רעב המוני. ממשלת ארמניה שלחה אתמול (רביעי) 19 משאיות עם 400 טון של סיוע הומניטרי, כולל מזון, תרופות, ומוצרים חיוניים אחרים כמו קמח, שמן בישול ומזון לתינוקות. לפי גורמים בארצאך, הכמות מספיקה לצריכה של יום אחד בלבד, ולכן עד המצור, שיירה כזו נעה מארמניה לארצאך על בסיס יומי.

לקראת הערב נחסמה תנועת השיירה על ידי צבא אזרבייג'אן במחסום שהציבה על גשר הקארי. שלטונות אזרבייג'אן פרסמו הצהרה שלפיה "מדובר בפרובוקציה נוספת נגד הריבונות האזרית". הכוחות הרוסיים מנסים לתווך בין הצדדים כדי לאפשר את תנועת השיירה אל עבר סטפנקרט, בירת החבל. עדיין לא הושג פתרון.

מפת נגורנו קרבאך אחרי מלחמת 2021 (מקור: ויקיפדיה, עיבוד: אידאה)
מפת נגורנו קרבאך אחרי מלחמת 2021 (מקור: ויקיפדיה, עיבוד: אידאה)

העיתונאי והבלוגר המקומי מארוט וניאן מספר בדמעות על הזוועה. "ורה נרימניאן מהכפר אר'בקאלאנץ' בצפון נגורנו קרבאך, אם חד-הורית לגיטה בת ה-6 וליאו בן ה-3, יצאה מביתה בשעת בוקר מוקדמת אל העיירה הסמוכה מרטקרט, מרחק הליכה של 5 קילומטרים, כדי לנסות להשיג שמן בישול, סוכר ומצרכי מזון בסיסיים. היא העדיפה להשאיר את ילדיה הפעוטים ישנים לבדם בבית כדי לחסוך מהם הליכה ממושכת בחום הכבד.

"מאוחר יותר הקיצו הילדים משנתם וגילו שאימם חסרה. הם צעדו לבדם בחום הכבד אל מרטקרט כדי לחפש אותה. שם נכנסו למכונית חונה כדי לנוח מההליכה הממושכת. לאחר חיפושים ממושכים, גופותיהם נמצאו למחרת בתוך הרכב. מסתבר שהם ננעלו ברכב ומתו מחום והתייבשות".

הבלוגר והעיתונאי מארוט וניאן, ליד שלט של הצלב האדום שמזהיר מפני נפלים שעלולים להתפוצץ, שרידים למלחמות הרבות שהתרחשו באזור (צילום: ירון וייס)
הבלוגר והעיתונאי מארוט וניאן, ליד שלט של הצלב האדום שמזהיר מפני נפלים שעלולים להתפוצץ, שרידים למלחמות הרבות שהתרחשו באזור (צילום: ירון וייס)

וניאן מספר על שכנתו, אישה בגיל העמידה, שדפקה על דלתו כשהיא ממררת בבכי והצביעה על אבטיח שהחזיקה, פריט המזון האחרון שנותר בביתה, שהיא מתגוררת בו עם ילדיה ונכדיה.

עקב המחסור בדלק, מאפיות שנמצאות ברובן בפאתי סטפנקרט מתקשות לשנע לחם אל החנויות בעיר. מדי בוקר נערים צעירים שהתנדבו למשימה נושאים על גבם שקים מלאים בלחם מן המאפיות אל החנויות במרכז העיר, כדי למנוע רעב בעיר הבירה.

משרד הבריאות המקומי הודיע על עלייה מדאיגה בתמותה. תושבים רבים נפטרו לאחרונה מתת-תזונה. רבים לא זוכים לטיפול רפואי כלל, מאחר שאין באפשרותם להגיע לבתי החולים עקב המחסור בדלק והפסקת תנועת כלי הרכב. נוסף על כך, נרשמה עלייה מדאיגה באובדן היריון. חולים רבים שמאושפזים בבתי החולים נפטרו בזמן שהמתינו להעברתם לטיפול בארמניה.

אסון אקולוגי ועשרות אלפי רעבים

הסכסוך המתמשך בין ארמניה לאזרבייג'אן על השליטה בחבל הארץ, הביא לכך שמאז דצמבר האחרון חסמה אזרבייג'אן את כביש הגישה היחיד שמוביל אל המובלעת באמצעות פעילים שנשלחו מבאקו. צעד זה הפר את ההסכמים שנחתמו בנובמבר 2020 בין ארמניה, אזרבייג'אן ורוסיה, שמסדירים מעבר של אנשים וסחורות בכביש גישה היחיד שמוביל אל החבל.

במקביל לחסימת הכביש, משבשת אזרבייג'אן את אספקת החשמל והדלקים מארמניה השכנה. קו המתח הגבוה היחיד שמגיע מארמניה נותק על ידי האזרים ונמנע מעבר של דלקים. כתוצאה מכך, ירדה בחצי תצרוכת האנרגיה בחבל.

משק האנרגיה המקומי נאלץ להסתמך על מערכות ייצור מקומיות. בחודשי החורף הקרים נאלצו תושבי ארצאך להיות ספונים בבתיהם במשך ימים ארוכים ללא הסקה, כשהטמפרטורות היו מתחת לאפס.

ילדים בסטפנקרט מתחממים סביב תנור הסקה לאחר שאספקת הגז הופסקה. הטמפרטורות מתחת לאפס, ואין אמצעים אחרים להתחמם בחורף (צילום: מרכז המידע של ארצאך)
ילדים בסטפנקרט מתחממים סביב תנור הסקה לאחר שאספקת הגז הופסקה. הטמפרטורות מתחת לאפס, ואין אמצעים אחרים להתחמם בחורף (צילום: מרכז המידע של ארצאך)

ההסתמכות על מקורות אנרגיה מקומיים גרמה לניצול יתר של תחנות כוח הידרואלקטריות (שמופעלות באמצעות מים) שגרמו תוך כמה חודשים לייבוש כמעט מלא של מקווה המים הגדול ביותר בחבל, אגם סארסאנג. מדובר באסון אקולוגי בקנה מידה גדול בעל השפעה על החי, הצומח, המשק החקלאי, הקרקעות ועוד.

למרות המצור, התאפשרה עד לאחרונה תנועת כלי רכב של הצלב האדום שעסקו בעיקר בפינוי חולים קשים לארמניה. נוסף על כך, התאפשרה תנועה מצומצמת מאוד של משאיות אספקה בחסות כוחות צבא רוסיה, שתפקידם לחצוץ בין הארמנים לאזרים. האספקה המצומצמת הכילה רק כמות מזערית ביחס לאספקה שנכנסה לחבל לפני הטלת המצור, גרמה לעליית מחירי המזון בעשרות ומאות אחוזים, ומנעה מתושבים רבים את האפשרות לתזונה ראויה ומשביעה.

צבא אזרבייג'אן הקים באפריל האחרון מחסום צבאי על גשר מעל נחל הקארי שחוצץ בין המדינות, ונשלט עד אז על ידי כוחות הצבא הרוסי. ביוני חלה הידרדרות נוספת, כשהצבא האזרי חסם הרמטית את כביש הגישה היחיד גם לכלי הרכב של הצלב האדום ומשאיות האספקה הרוסיות.

המחסום האזרי בגבול עם ארמניה (צילום: מרכז המידע של ארצאך)
המחסום האזרי בגבול עם ארמניה (צילום: מרכז המידע של ארצאך)

ממשלת רוסיה, שמסובכת בלחימה באוקראינה, הורתה לחייליה באזור להימנע מחיכוך עם החיילים האזרים. כתוצאה מכך, הכוחות הרוסיים עומדים מנגד ולא אוכפים את ההסכם בין המדינות, שמסדיר את תנועת האנשים והסחורות אל המובלעת וממנה.

המצור נמשך למרות הלחץ הבינלאומי, שכלל פסיקה של בית הדין האירופי לזכויות אדם בדצמבר, צווים שנתן בית הדין הבינלאומי בהאג, החלטות והצהרות של הפרלמנט האירופי, מועצת אירופה וארגוני זכויות אדם כמו אמנסטי אינטרנשיונל ועוד.

המחסור במזון מחמיר, במיוחד בהתחשב בכך שלפני המצור, כ-90% מכלל המזון שנצרך יובא מארמניה. בשל הזמינות הפוחתת של דלק ומשאבים חיוניים אחרים, כמעט כל העבודה החקלאית הופסקה, רק חלק מקציר החיטה מבוצע בקשיים עצומים.

מחסור חמור במזון ובתרופות בסטפנקרט, בירת ארצאך (צילומים: מרכז המידע של ארצאך)
מחסור חמור במזון ובתרופות בסטפנקרט, בירת ארצאך (צילומים: מרכז המידע של ארצאך)

בימים האחרונים, כתוצאה מהמחסור החמור בדלק, נאסרה תנועת כלי רכב בבירת המובלעת סטפנקרט שמתגוררים בה כ-60 אלף תושבים. בהיעדר דלק לכלי רכב, לא ניתן לשנע את התוצרת החקלאית מהאזורים הכפריים של המובלעת אל הבירה.

החקלאים שמעבדים את השדות חשופים לירי צלפים מהצד האזרי וסובלים מהטרדות. כתוצאה מכך, כ-10,000 דונם של אדמות חקלאיות הצמודות לעמדות הצבא האזרי לא מעובדות כלל.

המצור והשיבושים באספקת החשמל והגז הביאו לעלייה באבטלה שהאמירה ל-60%. המחסור במזון חיוני וויטמינים דירדר עשרות אלפים לתת תזונה, בהם כ-2,000 נשים בהריון, כ-30 אלף ילדים, יותר מ-20 אלף מבוגרים ו-9,000 אנשים עם מוגבלות.
נוסף על 120 אלף התושבים הנצורים, כ-30 אלף תושבי ארצאך שנמצאים כעת מחוץ לגבולות החבל (בעיקר בארמניה השכנה) מנועים מלשוב לביתם. אלפים הופרדו ממשפחותיהם, כולל קבוצה של ילדים ובני נוער שנסעו לטיול לארמניה מטעם בית ספרם לפני הטלת המצור, וכעת לא יכולים לשוב לבתיהם.

בינתיים באזרבייג'אן: כנס בינלאומי על חופש העיתונות

בניגוד חריף למתרחש בחבל, קיימה בסוף השבוע האחרון הסוכנות לפיתוח מדיה של אזרבייג'אן כינוס של פורום תקשורת בינלאומי בעיר שושי תחת הכותרת "מדיה חדשה בעידן המהפכה התעשייתית הרביעית".

שושי נמצאת במרכז ארצאך, על צוק מעל סטפנקרט. צבא אזרבייג'אן השתלט עליה לפני כשלוש שנים. על תושביה הארמנים של העיר נאסר לשוב לבתיהם. כעת משמשת שושי בעיקר כמוצב שליטה ופיקוד של הצבא האזרי. זהו מוקד איום תמידי על בירת החבל.

יותר מ-250 משתתפים מ-50 מדינות, נציגים של 120 ארגוני תקשורת, השתתפו בכינוס. איגוד העיתונאים של ארמניה פרסם הודעת גינוי: "ההשתתפות בכנס מנוגדת לאתיקה המקצועית והאנושית, כי הוא מתקיים במרחק של קילומטרים בודדים ממקום שבו ממשלת אזרבייג'אן, מארגנת האירוע, שוללת זכויות אדם בסיסיות.

"מצער שיותר מ-250 עיתונאים העדיפו את האירוח המפנק של ממשלת אזרבייג'אן בעיר הארמנית הכבושה שושי כשלנגד עיניהם מבוצע טיהור אתני. נראה שעיתונאים אלו מעדיפים לשתוק.

"אנחנו מביעים את תמיהתנו על כך שאתם, עמיתים יקרים, משתתפים בפורום תקשורתי במדינה שנשיאה מדכא את העיתונות החופשית, שאין בה חופש ביטוי כלל, שעיתונאי האופוזיציה שלה ברחו, כלואים בבתי כלא, או נכנעו. בתנאים אלו, אתם עורכים פורום תקשורתי ביום חופש העיתונות העולמי, כשאזרבייג'ן עצמה היא סמל לפגיעה בחופש העיתונות".

במסיבת עיתונאים מקוונת שקיים ביום שני נשיא ארצאך, אראיק ארוטוניאן, הוא הכריז על ארצו כאזור אסון. הוא קרא לקהילה הבינלאומית להושיט סיוע הומניטרי מיידי לתושבי החבל. בנאומו ציין שארצו היא כעת המקום היחיד בעולם שנמצא תחת מצור ובידוד מוחלטים, ללא גישה לסיוע הומניטרי ולנוכחות בינלאומית.

לדבריו, אם לא יוגש לתושבים סיוע בינלאומי מיידי, ארצאך תהפוך למחנה ריכוז אחד גדול, עם כל ההשלכות הקשות שיש לכך. את טענת אזרבייג'אן שסוגיית ארצאך היא עניין פנימי שלה, השווה ארוטוניאן לנימוקיהם של פושעי המלחמה הנאצים במשפטי נירנברג, שתיארו את רציחות ההמונים כעניינים פנימיים של הרייך הגרמני. הוא קרא לקהילה הבינלאומית לא לקבל את עמדת אזרבייג'אן, והצהיר שיש לנקוט פעולה החלטית לפני שיתרחש אסון כבד בממדים של רצח עם.

הכותב הוא מומחה למדינות דרום הקווקז

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!