דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

אגן הים התיכון בוער: עשרות הרוגים ונזקים עצומים בשריפות ענק באירופה ובאפריקה

  • השילוב של גל חום קיצוני עם רוחות חזקות הפך לקטלני והרסני | מאות לוחמי אש מנסים להשתלט על השריפות המשתוללות שכבר גבו קורבנות רבים, כילו שטחים נרחבים ואילצו תושבים להתפנות מבתיהם

השילוב של גל חום קיצוני עם רוחות חזקות הפך לקטלני והרסני | מאות לוחמי אש מנסים להשתלט על השריפות המשתוללות שכבר גבו קורבנות רבים, כילו שטחים נרחבים ואילצו תושבים להתפנות מבתיהם

שריפות קטלניות באירופה ובאפריקה ממשיכות להתפשט, להרוס בתים ולאיים על שמורות טבע, בעקבות גל חום שלישי.

שריפות הקיץ פוגעות במדינות בכל האזור, והביאו את האיחוד האירופי להרחיב את הסיוע ולשלוח שני מטוסי כיבוי ספרדיים לתוניסיה, לאחר שהשריפות באלג'יריה השכנה הביאו למותם של לפחות 34 בני אדם בימים האחרונים.

טורקיה / 43 מעלות באיסטנבול

בעיירת החוף קמר נאבקים לוחמי האש זה היום השלישי בשריפה המתפשטת בשטח מיוער, ובית חולים וכתריסר בתי מגורים פונו כאמצעי זהירות. לפחות 10 מטוסים, 22 מסוקים ומאות כבאים פועלים באזור.

לפי דיווחי הסוכנות הממשלתית אנאדולו, אתמול בלילה פעלו חמישה מסוקי כיבוי עם יכולות ראיית לילה. הרשויות אמרו שאזורי המגורים בקמר, ששייכת למחוז אנטליה שלחוף הים התיכון, אינם תחת סכנה מהאש.

אתמול הופעלו מטוסים ומסוקי כיבוי לצד לוחמי האש כדי להיאבק בשריפה נוספת שפרצה ליד מחוז בייקוז באיסטנבול, שם הגיעו הטמפרטורות ל-43 מעלות צלזיוס. הסיבה לשריפה בצד האסייתי של העיר אינה ברורה, ולא ברור אם אזורי מגורים נמצאים בסכנה.

סוכנות אנאדולו הוסיפה שצוותי כיבוי נאבקים בעוד שתי שריפות, ליד הערים קיניק ואודמיס במחוז איזמיר על קו החוף. לפחות שלושה כפרים ליד קיניק פונו כאמצעי זהירות.

יוון / שטחי החורש המוכרים של רודוס הושמדו  

השבוע פונו תושבים באיים קורפו, אוויה ורודוס, ואלפי תיירים הועברו למקום בטוח במהלך סוף השבוע שעבר.

הרשויות הודיעו שנמצאו שרידים מפוחמים של גופת חקלאי שנעדר בדרום אוויה. השרידים התגלו בעקבות מותם של שני טייסי כיבוי אש יוונים, שנהרגו כשמטוסם התרסק במהלך תמרון הטלת המים בגובה נמוך.

רודוס, יוון. אלפי תיירים פונו מערי הנופש (צילום: AP Photo/Petros Giannakouris)
רודוס, יוון. אלפי תיירים פונו מערי הנופש (צילום: AP Photo/Petros Giannakouris)

גל החום ביוון הביא לטמפרטורות של יותר מ-40 מעלות, נוסף על רוחות חזקות שמקשות על מאמצי הכיבוי. השריפה ברודוס פגעה בשמורת טבע בפנים הארץ.

פיליפוס קרג'ורג'יו, תושב רודוס, סיפר בצער כיצד השריפות השמידו "אזורי חורש טבעי בני שנים. החל מעשבים מיוחדים ועד כל דבר שתוכלו לדמיין, ושרודוס הייתה מפורסמת בזכותם".

בולגריה הודיעה אתמול (רביעי) שהיא שולחת 50 לוחמי אש ו-15 כבאיות לסייע למאמצים בקורפו, בזמן שצוות קטן יותר נמצא בכוננות בעיר הנמל סלוניקי.

אלג'יריה / ביקורת על חוסר היערכות של הממשלה

לאחר שלושה ימים של הרס, הושגה שליטה על מרבית השריפות הגדולות באלג'יריה וחלקן גם כובו, הודות לגיוס עצום של משאבים אוויריים וקרקעיים, וכן בזכות הירידה בטמפרטורות, לדברי הרשויות.

מניין ההרוגים עומד על 34, ובכלל זה 10 חיילים שסייעו בפינוי התושבים. אזור החוף המיוער בצפיפות בג'איה נפגע בצורה הקשה ביותר.

בג'איה, אלג'יריה. משפחה בביתה השרוף (צילום: REUTERS/Ramzi Boudina)
בג'איה, אלג'יריה. משפחה בביתה השרוף (צילום: REUTERS/Ramzi Boudina)

אזרחים טוענים שהממשלה לא נערכה בצורה מספקת לשריפות יער, למרות שתי עונות קודמות של שריפות קטלניות.

השריפות באוגוסט 2022 גבו 37 הרוגים באזור הצפון-מזרחי של מחוז א-טארף. ביולי 2021 נגרם הנזק המשמעותי ביותר בשנים האחרונות, עם לפחות 90 הרוגים בצפון מחוז טיזי-אוזו, 33 מהם חיילים.

איטליה / שריפות בדרום, סערות בצפון

גופותיהם של שני אנשים מבוגרים נמצאו בבית שרוף ליד שדה התעופה של פלרמו באי סיציליה, שנסגר זמנית בגלל השריפות המשתוללות, לפי הדיווחים באיטליה.

רג'ו קלבריה, איטליה. אזרחים מצטרפים למאמצי הכיבוי (צילום: Vincenzo Circosta / Anadolu Agency)
רג'ו קלבריה, איטליה. אזרחים מצטרפים למאמצי הכיבוי (צילום: Vincenzo Circosta / Anadolu Agency)

לוחמי אש נאבקו בשריפות ברחבי דרום איטליה בעקבות גל החום הכבד בסיציליה, סרדיניה וקלבריה, שם פרצו עשרות שריפות שהביאו את הרשויות להורות במקרים רבים על פינוי התושבים.

נוסף על כך, סערות קשות בצפון הארץ הביאו ביום שלישי למותם של שני בני אדם מנפילת עצים.

קרואטיה / "יש חשש שהאש תתחזק שוב"

שריפה פרצה במרחק קילומטרים ספורים מדוברובניק, השוכנת לחוף הים האדריאטי בדרום המדינה ומוקפת חומה עתיקה. מטוסי כיבוי ויותר ממאה כבאים הצליחו לעצור את האש לפני שהגיעה לבתים במהלך הלילה.

העיר מימי הביניים היא אתר מורשת מוגן ויעד התיירות הידוע ביותר של קרואטיה.

"זה היה לילה ארוך, אבל הצלחנו לעצור את השריפה שאיימה על בתי המגורים", אמר מפקד יחידת הכיבוי, סטפן סימוביץ'. "חייבים להמשיך להשגיח, כי הרוח החלה להתגבר ויש חשש שהאש תתחזק שוב".

פורטוגל / 90 בני אדם פונו מבתיהם עם 800 חיות משק

יותר מ-500 לוחמי אש ממשיכים להיאבק בשריפה סמוך לליסבון. האש אילצה פינוי של 90 בני אדם מבתיהם ביחד עם 800 חיות משק.

ליסבון, פורטוגל. פראמדיק שוטף את עיניו של שוטר (צילום: AP Photo/Armando Franca)
ליסבון, פורטוגל. פראמדיק שוטף את עיניו של שוטר (צילום: AP Photo/Armando Franca)

אתמול בבוקר הושגה שליטה על השריפה שפרצה ליד עיירת החוף קסקאיס, 30 ק"מ מערבית לליסבון, בין היתר בסיוע הירידה בטמפרטורות. כבאים נשארו באזור כדי למנוע התלקחויות נוספות בעקבות העלייה החוזרת בטמפרטורות וברוחות במהלך היום. קיים חשש שהשריפה עלולה להתפשט עמוק לתוך פארק הטבע סינטרה-קסקאיס הסמוך. לא דווח על נפגעים.

ספרד / עובד הפעיל גוזם חשמלי, הניצוץ הצית שריפת ענק

גורמים רשמיים אמרו שניצוצות מגוזם צמחייה חשמלי הציתו שריפה באי גראן קנריה, מול חופה הצפון מערבי של אפריקה. השריפה באזור הוולקני לה קלדרה דה לוס מרטלס, פרצה בזמן שעובד הפעיל את הגוזם כדי לנקות את השטח ביחד עם עוד שני עובדים, כך אמר לעיתונאים נשיא האי, אנטוניו מוראלס.

שלושת העובדים ניסו לשווא לכבות את השריפה שפרצה, אולם כשלא עלה בידם הזעיקו את שירותי החירום. הכבאים נעזרו בתשעה מסוקי כיבוי, והנשיא מוראלס אמר שהם מקווים להשתלט על השריפה בהמשך היום. כ-740 דונם משטח ההר עלו באש.

תוניסיה / השריפות גבו קורבנות, אבל הושגה שליטה בהן

שר הפנים של תוניסיה, כאמל פקיח, הודיע אתמול שהשריפות שפרצו במדינה בימים האחרונים נמצאות כעת בשליטה, מה שמבשר על סיום הסכנה המיידית.

ג'נדובה, תוניסיה. אדם ליד רכבו השרוף (צילום: Arbi Mahjoubi/Anadolu Agency via Getty Images)
ג'נדובה, תוניסיה. אדם ליד רכבו השרוף (צילום: Arbi Mahjoubi/Anadolu Agency via Getty Images)

לדבריו, "כמה כיסי אש" באזורים הצפון-מערביים של מאלולה ועין סובח מטופלים כעת על ידי כוחות הכיבוי, אך "כבר אינם מהווים סכנה כלשהי". מוקדם יותר השבוע, מנהל בית ספר בעיירה נפזה שבצפון-מערב המדינה מת בעקבות שאיפת עשן מהלהבות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!