דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האלימות בחברה הערבית

"להשיב את המרחב הציבורי לציבור": קולות מצעדת הנשים בנצרת

מאות נשים ערביות צעדו ביום שישי בדרישה למרחב ציבורי בטוח ובמחאה על הפערים בשירותי הבריאות | פרופ' בשארה בשאראת, מיוזמי הצעדה: "בחברה עם הרבה שירותי רווחה, תהיה פחות אלימות"

צעדת הנשים בנצרת בדרישה למרחב בטוח
צעדת הנשים בנצרת בדרישה למרחב בטוח. פידא שחאדה, יו"ר ארגון אימהות למען החיים וחברת מועצת העיר לוד: "או שנאבקים על המרחבים האלה או שמוותרים על החיים"
יניב שרון

צעדת המחאה ביום שישי האחרון בנצרת קשרה בין שני נושאים בוערים בחברה הערבית: האלימות והפערים בשירותי הבריאות.

"בריאות זו רווחה גופנית, נפשית ורוחנית, לפי ארגון הבריאות העולמי", אומר פרופ' בשארה בשאראת, מיוזמי הצעדה. "בחברה עם הרבה שירותי רווחה, תהיה פחות אלימות".

הצעדה יצאה מנצרת ב-6:00 בבוקר לעבר הר הקפיצה, בדרישה למאבק באלימות ובפערי הבריאות וליצירת מרחב ציבורי בטוח. לדברי בשאראת, בצעדה השתתפו כ-300 נשים וגברים. בסיומה תרגלו המשתתפים מדיטציה מול הנוף הנפרש מהר הקפיצה. "זה נותן תקווה גדולה שניתן לעשות זאת אחרת".

פרופ' בשארה בשאראת בכנס ה-15 לבריאות החברה הערבית. "נשים נפגעות יותר מהיעדר שירותי בריאות ורווחה" (צילום: אלבום פרטי)
פרופ' בשארה בשאראת בכנס ה-15 לבריאות החברה הערבית. "נשים נפגעות יותר מהיעדר שירותי בריאות ורווחה" (צילום: אלבום פרטי)

בשאראת מברך על כך שחלק גדול מהמשתתפים היו נשים. "אני חושב שנשים נפגעות יותר מהיעדר שירותי בריאות ורווחה. אין מספיק מסגרות בפריפריה לנשים מאוימות. חלקן מתלוננות ונרצחות, חלקן שותקות. אנחנו לא מספיק מעודדים ומנגישים את זה".

מארגני הצעדה מקדמים את תכנית למערכת בריאות מיטיבה בפריפריה. "החברה לקידום בריאות בחברה הערבית והפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל דוחפים להשקיע לא רק בטיפול, אלא גם במניעה. הדגש עכשיו הוא בריאות המטפלים. אורח חיים בריא בבית החולים מקדם בריאות כוללת. למשל, מונעים אוכל לא בריא ושתייה מתוקה בקפיטריה. בזמנו הובלתי את הכנסת הלחם מחיטה מלאה לבתי החולים. זה משפיע בעיקר על העובדים בבתי החולים. מהם זה מושלך לשאר האוכלוסיה. החיים שלנו ייראו אחרת. אם לא נתחיל בבית לא נגיע לשכנים. הצוותים הרפואיים צריכים להיות דוגמה ומופת".

"איכות החיים ותוחלת החיים קשורות לביטחון האישי", אומרת פידא שחאדה, יו"ר ארגון אימהות למען החיים, שהשתתפה גם היא בצעדה. "יש חשיבות רבה למזון, לאורח חיים בריא, אבל בלי תחושת ביטחון אישי זה לא יעזור".

פידא שחאדה. "כשהמרחב הציבורי ננטש, נכנסים גורמי הפשיעה והופכים את המרחב ללא בטוח" (צילום: אלבום פרטי)
פידא שחאדה. "כשהמרחב הציבורי ננטש, נכנסים גורמי הפשיעה והופכים את המרחב ללא בטוח" (צילום: אלבום פרטי)

שחאדה, מתכננת ערים בהכשרתה, מדגישה את חשיבותו של המרחב הציבורי. "כדי שחברה תתפתח צריך את המפגש הפיזי, והוא מתרחש במרחב הציבורי. אם לא נפגשים אין קשרים, אין כלכלה ואין תרבות. בלי כל אלה נשארים מאחור. אני מגיעה לכאן בגלל סיפור הפשיעה. 135 נרצחים, זה לא קורה בחלל ריק. הירי גורם למרחב להיות לא בטוח".

"מרחב יכול להיות בטוח גם ללא נוכחות משטרה. צריך לתכנן אותו בצורה כזו. לדוגמה, הדרך להר הקפיצה לא נותנת ביטחון. זה כביש ללא מדרכות ועם מהמורות. מרחב מואר עם תשתיות פיזיות טובות מייצר תחושת שייכות וחיבור".

לדבריה, דינמיקת הנסיגה מהמרחב הציבורי מתעצמת. "כשהמרחב הציבורי ננטש, נכנסים גורמי הפשיעה והופכים את המרחב ללא בטוח. מי שרוצה לפשוע, יחפש מקומות מוזנחים. זה גורם לנסיגה נוספת. צריך להשיב את המרחב הציבורי לציבור – או שנאבקים על המרחבים האלה או שמוותרים על החיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!