דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בעקבות הפרסום ב'דבר': יותקנו מזגנים במרכז הקליטה חניתה

שר העלייה והקליטה אופיר סופר: ״לאחר שהגיעו לפתחי תלונות על חוסר במיזוג אוויר במרכז הקליטה חניתה שבחיפה הורתי למנכ״ל המשרד למצוא פתרון מיידי" | תושב במרכז הקליטה: "אנחנו 6 נפשות בחדר ופשוט חם"

מזגן נייד במרכז הקליטה חניתה (צילום: יהל פרג')
מזגן נייד במרכז הקליטה חניתה (צילום: יהל פרג')
יהל פרג'

משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית יתקינו מזגנים חדשים ב-18 מרכזי הקליטה ברחבי הארץ, זאת בעקבות הפרסום ב'דבר' ובערוץ Ietv_140, על מחסור במזגנים במרכז הקליטה חניתה בחיפה.

לפי הודעת המשרד, "המבצע החל בשל פניות של העולים כי המזגנים הקיימים בדירות – חלקם ניידים, חלקם קבועים – אינם עונים על הצורך של קירור הדירות בתקופת גל החום שפוקד את הארץ". במרכזים בהם יתבצע המהלך, בהשקעה של כ-2 מיליון שקלים שוהים כ-6,800 עולים מאתיופיה, ובהם גם עולים שזה עתה הגיעו לישראל.

״לאחר שהגיעו לפתחי תלונות על חוסר במיזוג אוויר במרכז הקליטה חניתה שבחיפה הורתי למנכ״ל המשרד למצוא פתרון מיידי על מנת להקל על העולים במיוחד בעומסי החום הכבדים של הקיץ", אמר שר העלייה והקליטה אופיר סופר (הציונות הדתית). "אני רואה חשיבות רבה לעשות הכל על מנת להקל על העולים בקליטתם ואני מברך על כך שבתוך זמן קצר נתקין מזגנים בכל מרכזי הקליטה שבהן אין מיזוג אוויר.״

מנכ״לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ מסרה כי "אנו בסוכנות היהודית ממשיכים להיות קשובים כל העת לצרכים המשתנים של העולים על מנת להעניק להם את קליטה נאותה, גם בימים אלו בהם מזג האוויר הקשה ממשיך לתת את אותותיו, יחד עם משרד הקליטה החלטנו על היערכות מהירה על מנת לספק לעולים פתרון הולם"

מרכז הקליטה 'חניתה' בנווה-שאנן שבחיפה מאכלס עולים משנת 2005, אולם רק בעקבות ההפגנה שערכו התושבים ביום שלישי שעבר, והפרסום ב'דבר' ובערוץ Ietv_140 התקבלה החלטה במשרד העלייה והקליטה להתקין במקום מזגנים.

למרות שבמרכזי הקליטה אמורים העולים לשהות זמן קצוב של שנה עד שנתיים, מסיבות שונות ב'חניתה' ישנן מעט משפחות שנמצאות כבר למעלה מ-5 שנים, משנת 2017 ומספר משפחות שחיות שם משנת 2013, בכל השנים האלו ללא מיזוג. בשנת 2020 חולקו לתושבים מזגנים ניידים, אחד לבית, בו חיים לעיתים 6 נפשות, אולם גם מזגנים אלו המתקלקלים תדירות – לא מקלים על החום הישראלי. חלק מהתושבים מעדיפים לאפסן את המזגנים לאור חוסר התפקוד שלהם בגלי החום האחרונים, איפשהו שם בין הבקבוקים למחזור למצות לפסח.

משיחות עם תושבים החיים במרכז הקליטה החום בלתי נסבל, אחד התושבים סיפר כי המעלות בבית מגיעות ל 38-39 במהלך היום. תושב צעיר, שעלה לפני חודשיים, סיפר כי הוריו המבוגרים לא מצליחים לשון כלל בשל החום, "אנחנו 6 נפשות בחדר ופשוט חם, יש הרבה ילדים קטנים, וחם". תושבת אחרת מספרת ש"אנחנו עושים מקלחות כל חצי שעה, החלונות פתוחים, ופשוט יושבים".

77 יחידות דיור יש במרכז הקליטה, ומביקור קצר ניכר כי התחזוקה במקום, בוודאי המעלית, זקוקים לטיפול של אנשי מקצוע. את הנכס מנהלת מבחינת תפעול חברת 'הנכס ברחוב חניתה בע"מ', כספק של הסוכנות היהודית. אולם האחריות כולה שייך למשרד העלייה והקליטה ולסוכנות עצמה, אשר מנעה הבוקר (שני) מעיתונאים להיכנס לשטח מרכז הקליטה, על אף שתושבים ביקשו שניכנס ונצלם את התנאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!