דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
21.6°תל אביב
  • 14.7°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 18.8°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 22.4°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 12.6°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

לקראת הדיון על חוק הנבצרות: יועמ"שית הכנסת בביקורת על היועמ"שית לממשלה

היועצת המשפטית לכנסת, שגית אפיק, ביקשה מבית המשפט להציג את עמדת הכנסת על התנגדות היועמ"שית בהרב-מיארה לחוק במהלך הדיון או אחריו | אפיק מציינת שזו הפעם הראשונה שבה יועמ"שית לממשלה מבקשת לפסול חוק יסוד, וכי קיים פער בין עמדותיה של בהרב מיארה בעתירות שונות

היועצת המשפטית לכנסת, שגית אפיק; היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה (צילומים: פלאש90)
היועצת המשפטית לכנסת, שגית אפיק; היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה (צילומים: פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, ביקרה היום (רביעי) בחריפות את עמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרה-מיארה לפיה יש לפסול את 'חוק הנבצרות', לקראת דיון בעתירה לבג"ץ שייערך מחר (חמישי). לפי עו"ד אפיק, "לא ניתן להפריז בתקדימיות שבעמדת היועצת המשפטית לממשלה", עקב קריאתה לפסול לראשונה חוק יסוד שחוקקה הכנסת.

חוק הנבצרות עבר בחודש מרץ האחרון בקריאה שנייה ושלישית, ונועד להגן על ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני עתירות המבקשות להוציאו לנבצרות לאור המשפט המתנהל בעניינו, כפי שהוגשה בחודש שעבר על ידי התנועה לאיכות השלטון. החוק אומר כי הוצאה לנבצרות תיעשה רק במקרה שבו ראש הממשלה יודיע בעצמו שאיננו מסוגל פיזית או נפשית למלא את תפקידו, או במקרה שבו 75% מחברי הממשלה יבקשו להוציא את ראש הממשלה לנבצרות בניגוד לרצונו, ואז תובא הבקשה להצבעה בכנסת – שם יידרש רוב של 80 ח"כים למהלך.

עמדתה של בהרב-מיארה היא שחוק הנבצרות הוא חוק פרסונלי שנועד לסייע לנתניהו בענייניו האישיים, כשכוונתה היא למשפט המתנהל בעניינו. היא הוסיפה בעמדתה לדיון שיתנהל מחר כי חברי הכנסת עושים שימוש לרעה בקלות שבה ניתן לתקן חוק יסוד כדי "לעשות שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת".

אפיק ציינה כי בית המשפט מעולם לא ביטל חוק יסוד, והיועמ"שית לממשלה מבקשת לעשות זאת לראשונה, וכן כי העובדה שהיועמ"שית מבקשת מבג"ץ לבטל את החוק היא תקדימית. עוד כתבה כי קיים פער בין עמדתה של בהרב-מיארה בעתירה זו לבין העמדה שהגישה בבג"ץ בחודש ינואר 2023.

את הדברים כתבה אפיק במסמך שהגישה לבית המשפט העליון היום, בבקשה לאפשר לכנסת להביע את עמדתה תוך כדי ואף אחרי הדיון, וביקרה את בהרב-מיארה על כך שהגישה את עמדתה בנפרד וללא עמדת הכנסת.

אפיק הבהירה במסמך כי "לעמדת הכנסת דין העתירה להידחות, וזאת כדי לאפשר הגשת כתב תשובה שיתייחס לכל השאלות הרלוונטיות".

ח״כ עודד פורר (ישראל ביתנו), מהעותרים נגד החוק, אמר לקראת הדיון בעתירה: "דינו של חוק הנבצרות להיפסל ויפה שעה אחת קודם. מדובר בחוק פרסונלי שחוקק בהתאם לפרנויה של נתניהו. רק בשבוע שעבר נוכחנו לסיטואציה מגוחכת שנוצרה כתוצאה מחקיקת חוק הנבצרות, כשראש הממשלה שנזקק לטיפול, לא היה יכול לצאת לנבצרות בעקבות החוק שעבר. כך נותרה מדינת ישראל במשך שעות ללא ראש ממשלה חוקי בפועל. אני בטוח שבית המשפט יפסול את החוק ההזוי הזה.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!