דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הרשויות הערביות מקימות מאהל מחאה: "הממשלה פועלת לקיצוץ בתקציבים"

במכתב ששלחו ליועצת המשפטית לממשלה, מעלים נציגי הוועד את המחסור העצום בתקציבים שהועברו בממשלה הקודמת, אך לא בנוכחית | אמיר בשאראת, מנכ"ל הוועד: "סמוטריץ' מסרב להעביר את התקציב, אני רוצה להאמין שזה לא משיקול שקשור לבחירות המקומיות"

אום אל פחם (צילום: יניב שרון)
אום אל פחם (צילום: יניב שרון)
יניב שרון

הוועד הארצי לראשי הרשויות המקומיות הערביות פנה אתמול (רביעי) ליועצת המשפטית לממשלה וקרא לה להתערב ולמנוע שינוי תכניות כלכליות והקפאת תקציבים. לדברי הוועד, ממשלת ישראל פועלת על מנת לקצץ בתקציבי החלטה 550 ולהעביר את הכסף למקומות אחרים, ונמנעת מהלעביר אותו לרשויות הערביות אליהן התחייבה מכוח תכניות החומש השונות, בראשן תכנית תקדם (החלטה 550). עוד מציין הוועד במכתבו כי הכסף לרשויות הדרוזיות הועבר במועד.

"על הכפפת התכניות הכלכליות, שכבר הוסכמו ויצאו לדרך", נכתב במכתב, בוב התייחסו לשתי הממשלות האחרונות, "מרחפת עננה כבדה של קטלוג ציבור שלם, הציבור הערבי, כמוקצה מחמת מיאוס."

אמיר בשאראת, מנכ"ל הוועד הארצי לראשי הרשויות המקומיות הערביות, מסביר כי מדובר בשני תקציבים מרכזיים שמעוכבים. האחד תגבור מענק האיזון הנמצא בתקציב משרד הפנים במסגרת החלטה 550 והשני תקציב פיתוח המוענק לרשויות עניות.

תגבור מענקי האיזון נובע מההבנה כי נוסחת האיזון הנוכחית אינה משרתת את הרשויות הערביות ואת ההחלטה לגשר על הפער עד מציאת נוסחת איזון חדשה. המענק עומד על כ-200 מיליון ש"ח לשנה. בממשלה הקודמת המענק הועבר לרשויות, אך תחת הממשלה הנוכחית הכסף טרם עבר, כאשר לטענת בשאראת, שר האוצר מעכב את העברת הכסף.

תגבור תקציבי הפיתוח מוענק לרשויות עניות. הרשויות הערביות שרובן ללא מקור הכנסה פרט לארנונת מגורים, מתקשות להשקיע בפיתוח היישובים. התקציב לא עבר לרשויות הערביות בטענה כי ארגוני הפשיעה משתלטים על תקציבים אלו. הפתרון שהוצע על-ידי הממשלה הוא יצירת מנגנון על-רשותי שיממש תקציבים אלו. עם זאת, המנגנון המדובר לא הוקם והתקציב לא הועבר.

עו"ד אמיר בשאראת, מנכ"ל הוועד הארצי לראשי הרשויות המקומיות הערביות (צילום: אלבום פרטי)
עו"ד אמיר בשאראת, מנכ"ל הוועד הארצי לראשי הרשויות המקומיות הערביות (צילום: אלבום פרטי)

"שר הפנים משה ארבל, אמר שהתקציב השנה יעבור בכל מקרה, אך הפיקוח על הוצאתו יהיה הדוק יותר", אומר בשאראת. "משרד הפנים אמר לרשויות כי הכסף יועבר השנה ויש להתאים את התקציב לכך". אך משרד האוצר לא העביר את התקציב האמור למשרד הפנים. "לדעתי, זו גזענות גרידא ותחרות מול השרה לשעבר, שקד, שלא העבירה את התקציב. אין נימוק להקפאה התקציב, במיוחד בתקופתה זו של שיפוץ בתי ספר נדרשים המענק התוספתי ומענק הפיתוח". בשאראת טוען כי הרשויות חתמו על חוזים על בסיס הבטחת משרד הפנים להעברת הכסף.

"המנגנון קשה משפטית. תקציבי האיזון הם בשוטף בבסיס התקציב, זה לא מיועד רק לרשויות הערביות אלא לכולן. לא סביר שלחלק מהכסף יש מנגנון ולאחר אין", אומר בשאראת, "סמוטריץ' מסרב להעביר את התקציב. אני רוצה להאמין שלשר האוצר אין שיקול שקשור לבחירות המקומיות. אי אפשר לנצל עכשיו את תקציבי פיתוח לחוזים חדשים, אלא רק לחוזים קיימים. מענק האיזון אמור לשמש את ראשי הרשויות, בתקציב השוטף".

בשאראת מספר כי למכתב קדמו פניות לשרי הממשלה, שלא נענו. ראש ועד ראשי הרשויות, מודר יונס, לקח חלק בוועדת השרים לחברה הערבית, כאורח קבוע. "מתחילת כהונת הממשלה התרענו בפני נתניהו שהפקדת תכניות כלכליות בידי שרים גזעניים היא מסוכנת ולא הגיונית והפקדת מיגור הפשיעה בידי עבריין, זה מתכון להתלקחות. והנה זה קורה" אומר בשאראת.

"ביום ראשון הקרוב נקים אוהל מחאה פתוח מול משרד רה"מ" הוא מספר על הצעדים הבאים. "אנו לא נפתח שנת הלימודים, בצל הפשיעה והקיצוץ לא נצליח לספק שירותים לתושבים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!