דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פאק גון-הייה

בעולם / נשיאת קוריאה הדרומית הודחה על ידי הפרלמנט

האשמות במעשים פליליים של הנשיאה פאק גון-הייה וחברתה הקרובה הוציאו מיליוני אזרחים לרחובות. הבוקר (ו') אישר הפרלמנט את הצעת ההדחה ברוב גדול. כעת צריך לאשר את הצעד בית המשפט לענייני חוקה

נשיאת קוריאה הדרומית, פאק גון-הייה (Korea.net / Korean Culture and Information Service (Jeon Han)
נשיאת קוריאה הדרומית, פאק גון-הייה (Korea.net / Korean Culture and Information Service (Jeon Han)

בית המחוקקים של קוריאה הדרומית החליט הבוקר (שישי)ף להדיח את נשיאת המדינה פאק גון-הייה. נפילתה המהירה והמדהימה של האישה הראשונה לכהן בתפקיד, הגיעה אחרי גל מחאות שהוציא מיליוני אזרחים זועמים לרחובות.

אחרי ההצבעה, הגיעו נציגים רשמיים של הפלמנט לבית הכחול, ארנון הנשיאות הקוריאני, כדי למסור לפאק את המסמכים הרשמיים שמנשלים אותה מכל סמכויותיה וממנים במקומה את את סגנה, ראש הממשלה וואנג קיו-אן. וואנג יכהן כנשיא עד שבית המשפט לענייני חוקה יפסוק אם על הנשיאה לפרוש לצמיתות. לבית המשפט קצובים שישה חודשים עד שיגיע להכרעה. פאק תודח באופן רשמי אם לפחות שישה מתשעת השופטים יתמכו בכך. במקרה כזה, ייערכו בחירות חדשות לנשיאות בתוך שישים יום.

"אני מעוניינת להביע את צערי העמוק בפני האזרחים, על כך שהאומה שלנו חווה את המשבר הזה, שמקורו  ברשלנות שלי, דווקא בתקופה בה הביטחון והכלכלה שלנו עומדים בפני קשיים", אמרה פאק בישיבת קבינט שנערכה אחרי ההצבעה.

בחודש שעבר ניסתה פאק לחמוק מהדחה כשהציעה לפרוש מרצונה אם הפרלמנט יצליח להציג תכנית מסודרת להעברת השלטון, אך האופוזיציה דחתה הצעה זו בטענה כי מדובר בניסיון "למשוך זמן".

יו"ר האספה הלאומית, צ'אנג סייה-קיואן, אמר כי ההצעה להדיח את פאק עברה ברוב של 234 תומכים מול 56 מתנגדים, שבעה קולות פסולים ושני נמנעים. מדובר ברוב גדול הרבה יותר מהרוב הנדרש, שני שליש מ-300 חברי האספה – שכן מפלגת האופוזיציה זכתה לתמיכה רבה גם מחברי מפלגתה של פאק עצמה.

חברי אספה משתי המפלגות היו תחת לחץ לפעול נגד פאק, ביתו של דיקטטור שנערץ עדיין על ידי שמרנים רבים בשל העובדה שחילץ את המדינה מעוני בשנות השישים והשבעים.

שיעור התמיכה הציבורי בנשיאה צנח לארבעה אחוזים בלבד, השיעור הנמוך ביותר מאז הושבה הדמוקרטיה לקוריאה הדרומית בשנות השמונים. על פי סקר דעת קהל, שהתפרסם ביום חמישי האחרון, 74% מהנשאלים תמכו בהדחת פאק.

תהליך העברת השלטון הביא את ראש הממשלה להורות לצבא קוריאה הדרומית להיכנס למצב מוכנות גבוה, ולהתכונן לכל פרובוקציה מצד קוריאה הצפונית. עד לרגע זה לא דווח על כל צעד חשוד מצד הצפון.

הפעם האחרונה בה הודח נשיא על ידי הפרלמנט הייתה ב-2004. אז הואשם הנשיא הליברלי רו מו-היון בהפרות קלות של חוקי הבחירות ואי-כשירות. בית המשפט לענייני חוקה השיב את רו לתפקידו כחודשיים מאוחר יותר, ופסק כי העברות שביצע לא היו חמורות מספיק כדי להצדיק את הדחתו.

הסיכויים להחזרת פאק לתפקיד על ידי בית המשפט נחשבים נמוכים, שען ההאשמות נגדה חמורות הרבה יותר. מספר מומחים משפטיים אמרו לסוכנות הידיעות איי.פי., כי בית המשפט יצטרך יותר מחודשיים על מנת להגיע להחלטה. זאת בשל העובדה שהמקרה של פאק סבוך הרבה יותר מזה של רו, ובגלל שסביר להניח שעורכי דינה ילחצו על בית המשפט שלא לאשר את הדחה עד שיוכחו האישומים נגדה.

ההדחה מהנשיאות היא נפילה משמעותית עבור פאק, שמונתה לנשיאה אחרי ניצחון מכנע על יריבה הליברלי ב-2012. הקדנציה הראשונה של פאק הייתה אמורה להסתיים רק בפברואר 2018.

פאק, שזכתה בעבר לכינוי "מלכת הבחירות" בשל יכולתה להביא ניצחונות למפלגתה, התמודדה בשבועות האחרונים במיליוני אזרחים מוחים שהקיפו את הבית הכחול. המוחים זעמו על מה שהתביעה הקוריאנית הגדירה כקנוניה שרקחו פאק וחברה קרובה במטרה לסחוט כספים מחברות מקומיות ולהעניק לאותה אשת סוד השפעה חסרת תקדים על החלטות ממשלתיות.

בכתב אישום שהוגש לפני כחודש נגד חברתה הוותיקה של הנשיאה, צ'וי סון-סיל, ונגד שני עוזרים לשעבר לנשיאה, טענ נציגי התביעה של קוריאה הדרומית כי הם משוכנעים שנשיא הייתה מעורבת בפעילות הפלילית של הנאשמיםץ צ'וי, ושני הנאשמים הנוספים, הואשמו כי לחצו על חברות גדולות להעביר מיליוני דולרים ולספק טובות הנאה לקרנות ועסקים בשליטת צ'וי וכי אפשרו לה להתערב בענייני המדינה.

עורך דינה של פאק כינה האשמות אלה "חסרות בסיס".

פאק פגשה את צו'וי לראשונה בשנות השבעים, בתקופה בה כיהנה פאק כגברת הראשונה, אחרי שניסיון התנקשות באביה הביא למות אימה. אביה של צ'וי, דמות מפוקפקת בשם צ'וי טאה-מין – היה התקופות שונות נזיר בודהיסטי, מנהיג של כת דתית וכומר נוצרי – הפך למורה הרוחני של פאק.

משפחת צ'וי נחשדת כבר שנים רבות כי צברה את הונה על ידי שימוש בקשריה עם פאק כדי לסחוט חברות וארגונים ממשלתיים. בעלה לשעבר של צ'וי היה גם הוא עוזר אישי ומקורב לנשיאה.

פאק התנצלה פעמים רבות על הזעם הציבורי שהתעורר עקב הסקנדל האחרון, אך הכחישה כי פעלה לא כראוי.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!