דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

וורטאו בלטה חושש לאחיו ואחיותיו שנמצאים תחת אש בגונדר: ״הם ביקשו להתפלל עבורם ומאז הקשר נותק״

מלחמת האזרחים באתיופיה הותירה ישראלים רבים שקרוביהם ממתינים לעלות ארצה בחרדה לשלומם, בהם גם בלטה (48) מלוד, ש-5 מבני משפחתו לכודים בתוך הלחימה במדינה: ״חייבים להציל אותם לפני שיהיה מאוחר״ | משרד החוץ פרסם אזהרת מסע למדינה וקרא לאזרחים ליצור קשר עם השגרירות הישראלית

וורטאו בלטה עם אמו אנגואי אלמנף (צילום: באדיבות המצולמים)
וורטאו בלטה עם אמו אנגואי אלמנף (צילום: באדיבות המצולמים)
יהל פרג'

המצב בגונדר מחמיר בימים האחרונים לאחר שמליציות אתניות מנסות להשתלט על האזור, והממשל הפדרלי האתיופי הכריז על מצב חירום. ארה"ב ובריטניה הודיעו כבר לפני יומיים לאזרחיהן שהמצב דורש הערכות חירום, וישראל הוציאה היום (שישי) אזהרת מסע לתיירים הישראלים באזור. אחר הצהריים הותר לפרסום כי משרד החוץ עומד בקשר עם 55 זכאי חוק השבות הנמצאים עדיין באזור גונדר, ופועל לחילוצם. 

ביום רביעי שוחח ווארטו בלטה (48) תושב לוד בטלפון עם אחותו האמצעית שאשיתה, "שמענו שיש קרב יריות ממש בתוך העיר, והיא אמרה לי שיכול להיות שיהיה נתק טלפוני. היא ביקשה 'תתפללו על שלומנו', ומאז יש נתק מוחלט, אנחנו לא יודעים אם הם בחיים בכלל. אין אינטרנט, אין טלפון. אמא בוכה".

בלטה (48), עובד בבנק מזרחי ומתגורר בלוד עם אשתו ו-6 ילדיו, עלה עם שניים מאחיו ואמו בשנת 2000, כשאביו נותר מאחור עם 5 מילדיהם המשותפים. "אנחנו לא מבינים את משרד הפנים" הוא אומר ל'דבר'. "חלק מהמשפחה פה משנת 2000 לא נותנים לנו תשובה מספקת, כולם מאותה אמא ואותו אבא. אמא תמיד בוכה, היא אוספת בקבוקים כדי לשלוח כסף לילדים שלה שנשארו בגונדר. גם אנחנו נותנים וחוסכים מהילדים שלנו פה, תחשוב 20 שנה". 

לצד התיירים הישראלים וזכאי חוק השבות, נמצאים באזור הקרבות בגונדר אלפי זכאי עלייה מכוח החלטת הממשלה שקבעה כי קרובי משפחה מדרגה ראשונה זכאים לעלות ישראל. לאחר מילוי המכסה של 3,000 עולים, הסתיים התקציב, והממשלה הנוכחית לא תקצבה את המשך העלייה, מה שהותיר אלפים מאחור, חרף עובדה שהם זכאים בדין. 

2 האחים ו-3 האחיות של בלטה חיים בגונדר בסמוך לשגרירות הישראלית, כמו מרבית הממתינים לעלייה. "הם יהודים טהורים 7 דורות אחורה", מעיד בלטה, "כשדיברתי עם אחותי הייתי שומע את היריות. אנחנו חוששים בגלל שהמצב הכלכלי לא טוב, מפחדים שיחטפו אותם. לא יודעים מה עושים, וחוששים לשלומם".

"אני לא מאחל לאף אזרח ולאף בנאדם את המצבים שאנחנו עוברים, מתפלל שיהיו כמה שיותר מהר אזרחי ישראל, שיתאחדו איתנו, שיעשו צבא, יעבדו כמוני. שיהיו אזרחים נורמטיבים. שהממשלה שיעשו מבצע שיצילו את היהודים, הם רשומים לדורי דורות. לפחות אותם יצילו, שלא יהיה מאוחר – שיעשו משהו". 

מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה: ״אלפי יהודים ממתינים ללא מחסה״

"על הממשלה לפעול נוכח הסכנה לאלפי הממתינים במחנה העולים בגונדר", מוסרים במטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה. "בימים אלה מתנהלת לחימה במספר ערים באתיופיה, הדיווחים מדברים על מאות הרוגים בקרבות בין המיליציות לממשל הפדרלי. משרד החוץ אומנם הוציא אזהרה לישראלים אבל במחנה העולים ממתינים אלפי יהודים שאין להם כל מחסה מוגן 

מטה המאבק קורא לממשלת ישראל לפעול מיד במבצע להצלת חיי הממתינים בגונדר ולהביאם הביתה לישראל. 4,226 יהודים הגישו בקשות עלייה, רובם עומדים בקריטריונים שהגדירה ממשלת ישראל לעליה במסגרת מבצע "צור ישראל". 

"בעת הזאת, כשאחינו ואחיותינו נתונים בסכנה, עלינו לעשות כל שנדרש כדי לבוא לעזרתם", אומר יו"ר המטה אורי פרדניק, "כפי שממשלת ישראל מיהרה להעלות עשרות אלפים מאוקראינה ומרוסיה עם תחילת הלחימה שם, טוב תעשה אם תעלה את האלפים הבודדים שבאתיופיה, אשר להם בני משפחה המחכים בסבל בארץ. כל המציל נפש אחתכאילו הציל עולם ומלואו״.

בתוך כך, משרד החוץ קיים היום הערכת מצב בשל מצב החירום שהוכרז במחוז גונדר באתיופיה. במשרד עומדים בקשר עם כ-50 אזרחים ישראלים הנמצאים באזור ועם כ-60 זכאי עליה.

שר החוץ אלי כהן: ״אני קורא לישראלים הנמצאים באזור להישאר במקום בטוח ולעמוד בקשר עם משרד החוץ והשגרירות הישראלית באדיס אבבה. צוות המחלקה לישראלים בחו״ל, חדר המצב במשרד החוץ ושליחי ישראל בשגרירות באתיופיה עומדים בקשר עם הרשויות המקומיות ושגרירויות של מדינות מרכזיית על מנת לבחון מתי ואיך ניתן יהיה לצאת מהאזור״.

עוד הומלץ למטיילים ישראלים השוהים באזור להישאר בבתיהם ולשמור על קשר טלפוני עם שגרירות ישראל וחדר מצב. כמו כן, קרא משרד החוץ לאזרחי ישראל שלא להגיע לאזור זה, למחוזות וולו וג'וג'ם ואמהרה ולערים שכנות במחוז.

בנוסף, ישראלים המתכננים לצאת לאתיופיה בכלל ולאזורים שציינו לעיל בפרט בעת הקרובה, מתבקשים לשקול הגעתם ולהתעדכן באמצעות התקשורת ואתר משרד החוץ טרם היציאה למקום עד להתבהרות המצב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!