דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

המתיחות במערב אפריקה גוברת: שכנותיה של ניז'ר איימו להתערב אם החונטה הצבאית בה לא תשחרר את הנשיא שנחטף

לפי דיווחים, חוטפיו של הנשיא מוחמד בזום נתמכים על ידי צבא שכירי החרב של יבגני פריגוז'ין, שתומך גם במובילי ההפיכות במאלי ובבורקינה פאסו | בעוד אלג'יריה נמנעת מהתערבות, קואליציה שחברות בה בין היתר סנגל וחוף השנהב איימה לשלוח כוחות צבאיים לניז'ר אם בזום לא ישוחרר עד היום (א')

תומכי ההפיכה הצבאית תולים את דגל רוסיה בניאמיי, בירת ניז'ר (צילום: AP Photo/Sam Mednick)
תומכי ההפיכה הצבאית תולים את דגל רוסיה בניאמיי, בירת ניז'ר (צילום: AP Photo/Sam Mednick)
אוריאל לוי

המתיחות במערב אפריקה גוברת, אחרי שפג תוקפו של האולטימטום שהציבו מנהיגי האזור לחונטה הצבאית בניז'ר. במדינה בחבל הסאהל בוצעה הפיכה צבאית בשבוע שעבר. חונטה צבאית, שלפי דיווחים נתמכת על ידי צבא שכירי החרב של יבגני פריגוז'ין, כלאה את הנשיא הנבחר מוחמד בזום בארמונו, ועצרה את חברי הממשלה, בצעד שעורר תגובות זועמות בפריז ובוושינגטון. מנהיגי "הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה" (ECOWAS), שמונה 15 מדינות באזור, נפגשו לפסגת חירום באבוג'ה, בירת ניגריה, ותכננו פלישה צבאית לניז'ר אם החונטה הצבאית לא תשחרר את בזום עד היום.

בתוך כך, הסנאט הניגרי הצביע נגד בקשתו של הנשיא בולה טינובו להתערבות צבאית בניז'ר. הצבעה זו היא הרת גורל, שכן ניגריה היא המדינה הגדולה והחזקה באזור. כמה מדינות אחרות באזור, בהן סנגל וחוף השנהב, הודיעו שהן מוכנות לשלוח כוחות להילחם, לפי דיווחים בסוכנויות הידיעות. לעומתן, מאלי ובורקינה פאסו, שגם בהן בוצעו לאחרונה הפיכות צבאיות, אמרו שיעמדו לצד החונטה בניז'ר. הבוקר גם נשיא אלג'יריה עבד אל-מג'יד תאבון הודיע שהוא מתנגד להתערבות.

בזום הפציר בארצות הברית ובקהילה הבינלאומית כולה לסייע "בהשבת הסדר החוקתי". במאמר דעה שפורסם ביום שישי ב"וושינגטון פוסט" כתב בזום שהוא "בן ערובה". הוא גם הזהיר שהאזור עלול ליפול לידיה של רוסיה. הבוקר תועד ברשתות החברתיות מטוס של כוחותיו של פריגוז'ין, שלפי הדיווחים עשה את דרכו מבמקו, בירת מאלי, שנשלטת בידי חונטה צבאית, לניאמיי, בירת ניז'ר.

ניז'ר היא ספקית אורניום משמעותית לצרפת, אף שהיא אחת המדינות העניות ביותר בעולם. תחת הנהגתו של בזום, הנשיא הראשון של ניז'ר שנבחר בבחירות דמוקרטיות, היא הייתה בעלת ברית מרכזית של המערב במאבק בטרור באזור הסאהל, ובשטחה נמצאים בסיסים של כוחות צרפתיים ואמריקאיים. החונטה הצבאית עצרה את אספקת האורניום והזהב לצרפת. הגנרלים שתפסו את השלטון האשימו את צרפת בתכנון מהלך צבאי שאמור להחזיר לשלטון את בזום. "יש לנו אורניום, זהב ונפט ואנחנו עדיין חיים כמו עבדים", אמר גורם בחונטה הצבאית, "אנחנו לא צריכים את הצרפתים כדי להבטיח את הביטחון של המדינה שלנו".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!