דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ענף ההטלה בדרך לשדרוג, אך עדיין תקוע בחסמים ובחוסר תקצוב

השירותים הווטרינריים האריכו את תקופת המעבר ללולים חדשים ולאכלוס מטילות ללא לולים | המעבר מותנה במציאת פתרון לפסולת הלולים, שלא הועברו עבורו כספים לפי שעה | יו"ר ועדת הכלכלה ביטן ביקר את האוצר: "התקציב צריך להיות מחולק לאנשים, מספיק לגרור רגליים"

לול תרנגולות מטילות (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
לול תרנגולות מטילות (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
מאיה רונן

התקדמות בדרך לשדרוג ענף ההטלה: ועדת הכלכלה דנה אתמול (ראשון) בהסרת חסמים רגולטוריים שמונעים אכלוס לולי הטלה. במקביל עודכן לוח הזמנים למעבר ללולים ללא כלובים, בהתאם לרפורמה בענף ההטלה שיצאה לדרך לפני שנה.

מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ד"ר תמיר גושן, הודיע אתמול (א') על עדכון לוחות הזמנים למעבר לגידול תרנגולות מטילות בלולי מעוף, בחוות גידול מחוץ ליישובים, עד לשנת 2032. זאת, על רקע מדיניות משרד החקלאות להבטחת האספקה של תוצרת חקלאית טרייה ואיכותית מגידול מקומי, ולנוכח שינויים שחלו בענף ההטלה. בהתאם לעדכון שפורסם, יוארכו המועדים הנקובים לעמידת המגדלים בדרישות שלב ב' באיגרת עד שנת 2027.

לדברי גורמים בענף ההטלה מדובר בצעד חשוב, שיאפשר לטפל בחסמים רגולטוריים שמעכבים את הקמתם של הלולים החדשים ומונעים גידול מטילות של ביצי מאכל ברבים מהלולים הקיימים. עוד ציינו הגורמים, שנחוצים תיקונים רבים, עדכונים והתאמות כדי שאפשר יהיה ליישם את דרישות הרפורמה.

"נעשתה עבודה מאומצת של השר, המנכ"ל והצוות המקצועי לשינוי תוואי היישום של האיגרת", אמר סגן שר החקלאות ח"כ משה אבוטבול. "אני יודע שמנהל השירותים הווטרינריים ד"ר גושן והווטרינר המחוזי לא מקבלים את זה בקלות. ראינו עוולות וכעת תם זמנן. דאגנו שהכל יהיה חוקי כדי שהמגדלים יוכלו לצאת לדרך. החקלאים חשובים לנו ואנחנו עושים עבודה לטובתם, לא אתן שיזלזלו במי שעבד לטובת העניין."

סגן השר אבוטבול הודה כי "ישנם מקרי קצה שלא מופיעים באיגרת. תוקם ועדת חריגים למקרים מיוחדים ותעשה שכל בנושא. נפתור את המצוקות ונטפל בכל החסמים והפערים שעוד קיימים".

בדיון שהתקיים היום נדרשה וועדת הכלכלה לטיפול בחסמים רגולטוריים ופערים בדרישות בין משרדי הממשלה השונים, המעכבים ואף מונעים את יישום איגרת השירותים הווטרינריים (איגרת השו"ט) ואת תקנות רווחת תרנגולות מטילות, המחייבות מעבר ללולים נטולי כלובים.

"לאחר הפגרה נקיים ישיבה עם ראשי המועצות האזוריות, המשרדים הרלוונטיים – אוצר, חקלאות, הגנת הסביבה ומינהל התכנון", אמר יו"ר הוועדה דוד ביטן. "אין שום בעיה להגיע להסכמות, לאשר היתרי בנייה מול ערבויות. עשינו את זה כבר עם תוכניות בינוי ערים."

לאתגר סילוק הפסולת אין פתרון לפי שעה

החסם המרכזי נעוץ בבעיה תכנונית רחבה: מגדלי המטילות נדרשים לבנות לולים חדשים בחוות גידול מחוץ לישובים. השירותים הווטרינריים לא מאשרים איכלוס של לולים קיימים (ישנים) עד שיוצג היתר לבניית לול חדש. לפי דרישות המשרד להגנת הסביבה, כדי לקבל היתר לבניית לול נדרש פתרון קצה לסילוק פסולת הלולים. פתרון כזה אינו קיים לפי שעה, והוא באחריות המועצות האזוריות. מכיוון שלמגדלים כמעט שאין שליטה על הקמתו של אתר או מתקן כזה, ניטלה מהם האפשרות לייצר ביצים ולהתפרנס.

לדברי ח"כ ששון גואטה (הליכוד) , המדינה בעצמה יוצרת מלכוד. "מצד אחד המשרד להגנת הסביבה לא מאפשר לבנות לול חדש ומהצד השני השירותים הווטרינריים לא מאפשרים לאכלס את הלולים הקיימים". ח"כ גואטה, בעצמו בעל לולי מטילות חדשים בחוות גידול מוסדרת, ציין שהאתרים הקיימים לסילוק פסולת מלאים ולא יכולים לקבל עוד פסולת. בעוד משרדי הממשלה נכשלים בתיאום בינם לבין עצמם, המגדלים נותרים קירחים מכאן ומכאן: יותר ויותר מגדלים אינם מורשים לאכלס לולים ולייצר ביצים, וחמור מכך, המבוגרים שבהם, בני 60-80, נשארים מחוסרי הכנסה.

ד"ר תמיר גושן הדגיש שהסיבה העיקרית לעדכון אבני הדרך ליישום הרפורמה היא ההבנה שיש דברים שאינם בידי המגדלים. גושן הבהיר שיש למצוא פתרון בשל הסיכון הבריאותי שטמון בגידול מטילות בסמוך לבתי הישובים, וחוסר היכולת למנוע הפצת מחלות, במיוחד נוכח כמות העופות הולכת וגדלה.

בפני הוועדה הוצגו פתרונות מסוגים שונים. לדברי יעל אורן מאגף סביבה חקלאית במשרד להגנת הסביבה, חלק מהלולים מצאו פתרון ביניים לסילוק פסולת באתר מרוחק יותר, אלא שמדובר בפתרון שמייקר את ייצור הביצים. "הנושא עלה מול אנשי התכנון", לדברי אורן. "יש גם פתרונות מקומיים. יחד עם מגדלים ומשרד החקלאות הוצעו פתרונות ומשרד החקלאות גם מממן חלק מההקמה של הפתרונות האלה."

עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל, שמגדלים רבים מתגוררים בשטחה, עדכן שבשבועות הקרובים יתפרסם מכרז להקמת מתקן להפקת ביו-גז מפסולת הלולים. לדבריו "העדכון של איגרת השו"ט נותן ארכה שמאפשרת לטפל בדברים".

ביטן לאוצר: "מספיק עם התחמנות שלכם. מעמידים תקציב אבל לא מחלקים אותו"

סיבה נוספת לעיכוב ביישום דרישות השירותים הווטרינריים נעוצה בגרירת הרגליים של האוצר. לאחר סיכום בין משרד האוצר למשרד החקלאות מחודש יוני 2022, הוקצו למשרד החקלאות תקציבים לטובת פדיון מכסות הטלה מידי מגדלים שיחליטו לפרוש מהענף. בנוסף, בחודשים האחרונים הוקצו תקציבים ופורסמו נהלי תמיכה למענקים לשדרוג לולים נטולי כלובים ונוהל תמיכה בהקמת מתחמי לולים להטלה. תמיכת המשרד תגיע עד 50% מעלות הבנייה.

לדברי יו"ר ועד מושב דלתון מוטי שמקה, נדרשת עבודה מעמיקה שתאפשר פרישה מכובדת למגדלים מדור המייסדים, בני 60-80, שלא יוכלו לעמוד במעבר ללולים החדשים. "חתמו על הסכם ורצים איתו, אבל לא וידאו שכל מי שירצה לפדות את המכסה באמת יוכל לעשות את זה", אמר שמקה, "נמחק את דור המייסדים? אנשים קורסים כי אין להם פרנסה בבית, בינתיים מתקדמים עם הרפורמה ובעוד 8 שנים יפסק התכנון. קודם עצרו להם את הפרנסה ורק אחר כך ידונו איתם על פיצוי או מענק."

"מספיק כבר עם התחמנות שלכם", אמר יו"ר הוועדה ביטן לפקידי משרד האוצר, "מעמידים תקציב אבל לא מחלקים אותו. האם הכסף עבר? האם הגיע למגדלים? צריך להפסיק עם החסמים האלה שמשאירים את הכסף בקופה. התקציב צריך להיות מחולק לאנשים. מספיק לגרור רגליים. קודם שיתנו מה שיש ואחר כך נטפל במרכיבים הנוספים. נתייחס לטענות הנוספות בהמשך. אחרי הפגרה יתקיים דיון נוסף."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!