דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

"נורה": סיפורה של שומרת העטלפים

נורה ליפשיץ, מתוך הסרט "נורה" (צילום: מתן בן מורה)
נורה ליפשיץ, מתוך הסרט "נורה". "בהתחלה לא אהבתי להצטלם. אבל הבנתי שאנחנו חייבים לגייס את הציבור כדי להצליח במלחמה הזאת" (צילום: מתן בן מורה)

חייה של נורה ליפשיץ מוקדשים להצלת עטלפים וחיות אחרות, שעם מאות מהם היא מתגוררת | בסרט התיעודי "נורה", שזכה בפרס הביכורים בפסטיבל דוקאביב, מתוארים חייה בין חיות הבר, על הקשיים שבהם והאהבה חסרת הגבולות ליצורים הקטנים | יוצר הסרט, מתן בן מורה: "סיקרן אותי שהיא מוכנה להפוך את העולם בשביל מה שרוב האנשים תופסים כ'חולדה עם כנפיים'"

מאור הוימן

במושב קטן ליד בית שמש מתגוררת נורה ליפשיץ עם 500 עטלפי פירות, 12 תרנגולי הודו, כבשה, ציפור וכלבה. ליפשיץ, מתנדבת בעמותת עטלף (עזרה וטיפול לעטלפי פירות), ומקדישה את חייה לבעלי חיים. סיפורה הייחודי מתואר בסרט התיעודי "נורה" של מתן בן מורה, שזכה בפרס סרט הביכורים בפסטיבל דוקאביב האחרון.

"הכרתי אותה כשגרה בתל אביב", מספר בן מורה. "נפגשנו בהופעות פאנק שההכנסות מהן הועברו כתרומה להקמת בית המחסה, עוד לפני שעברה לגור בו. היא גרה אז בדירת חדר וחצי בפלורנטין עם 90 עטלפים. רק מלראות את הדירה עם כל צואת העטלפים על הקירות, ועם בובות של אנשים תלויות מהתקרה כדי שיהיה לעטלפים איפה לשבת – הבנתי שיש פה סיפור".

בן מורה וליפשיץ החלו את המסע ב-2018, אבל עוד לפני כן התעוררו דילמות וקשיים. "בזמן לימודי הקולנוע שלי במנשר הצעתי לה לעשות עליה סרט, אבל היא לא נתנה בי אמון, עד שראתה את סרט הגמר שלי והשתכנעה".

מתן בן מורה, יוצר הסרט. "עניין אותי מה מחזיק את נורה כמתקנת עולם, מה מוביל אותה" (צילום: יח"צ)
מתן בן מורה, יוצר הסרט. "עניין אותי מה מחזיק את נורה כמתקנת עולם, מה מוביל אותה" (צילום: יח"צ)

הסרט מתאר את חייה של ליפשיץ, על השמחות והדמעות שבהם, מנקודת מבטו האישית של בן מורה, עם התערבות מינימלית מצדו. "יש לי סגנון שמאפיין את הסרטים שלי", הוא מסביר, "אני מתבונן ולא מתערב יותר מדי. הקירבה שלי לדמויות יוצרת משהו מיוחד". הוא מספר שבגרסאות מוקדמות של הסרט הוא הופיע בו יותר, והיו דיאלוגים שלמים שלו עם ליפשיץ. "בהמשך הבנתי שהדברים עוברים בלי שצריך להגיד אותם, שלא צריך לשמוע את השאלות, אפשר להרגיש אותן. גם אין כמעט מוזיקה בסרט, כי זה עובד בלי זה. העולם הזה מספיק חזק, אני לא צריך להגיד לך איך להרגיש".

מה הופך את נורה לאישה שמחזיקה סרט תיעודי שלם?
"היא מוכנה להפוך את העולם בשביל 'חולדה עם כנפיים', כמו שרוב האנשים תופסים עטלפים. עניין אותי מה מחזיק אותה כמתקנת עולם, מה מוביל אותה. כשגרתי בשפירא היו הרבה קבצנים ומתמודדי נפש שכל הזמן ביקשו עזרה, ובדרך כלל אתה אומר להם 'מצטער, אני לא יכול לעזור לך'. תהיתי מה היה קורה אם הייתי בן אדם אחר, אם הייתי אומר להם 'אני כן יכול לעזור לך', לאן החיים היו לוקחים אותי. ככה היא מתנהגת. בסרט רואים את הטיפול שלה בבעלי חיים, אבל היא גם הדריכה נוער בזנות בעמותה לנוער בסיכון, היא מאוד טוטאלית".

המטאפורה על הרצל התרנגול

"אני מדברת הרבה, מקללת הרבה, ועושה שטויות – ומנסה לעזור לבעלי חיים תוך כדי", אומרת ליפשיץ וצוחקת, "אז כן, נראה לי שהסרט מייצג אותי. מי שמכיר אותי אמר שזה מראה בדיוק אותי, כמו שאני, לטוב ולרע. היה לי חשוב להראות גם את הקשיים, את הבעיות, את הצורך בעזרה".

מתוך הסרט. "אני מדברת הרבה, מקללת הרבה, ועושה שטויות – ומנסה לעזור לבעלי חיים תוך כדי" (צילום: מתן בן מורה)
מתוך הסרט. "אני מדברת הרבה, מקללת הרבה, ועושה שטויות – ומנסה לעזור לבעלי חיים תוך כדי" (צילום: מתן בן מורה)

למה היססת בהתחלה?
"
אני קנאית לפרטיות שלי, ובהתחלה לא אהבתי להצטלם. אבל הבנתי שאנחנו חייבים לגייס את הציבור כדי להצליח במלחמה הזאת. לצערי הרב, רוב האנשים לא מתחברים לבעלי חיים. אם כבר פועלים, זה למען בני אדם. הסכמתי להקריב את הפרטיות שלי כדי שעוד אנשים יצטרפו".

בן מורה וליפשיץ מספרים שהתגובות לסרט אוהדות מאוד. אבל תגובה אחת זכורה לבן מורה במיוחד. "באחת ההקרנות בסינמטק הרצליה, צופה נלהבת אמרה: 'הרצל התרנגול הוא ממש מטאפורה יפה למצב של המדינה, עם הרפורמה והשסעים'. עניתי לה שזה צולם לפני 4 שנים וזה מקרי לחלוטין, מעניין שכל אחד לוקח את זה למקום אישי".

אז כל אחד יכול להיות נורה ליפשיץ?
ליפשיץ: "אם כל בן אדם בעולם יתרום 5 שעות בשבוע למטרה כלשהי שעוזרת לאוכלוסייה מוחלשת – העולם שלנו יהיה הרבה יותר טוב. זה לא חייב להיות עטלפים או כלבים. זה יכול להיות ילדים או זקנים, אבל כל אחד חייב לקחת חלק".

הסרט "נורה" יוקרן בסינמטק תל אביב ביום שני 14 באוגוסט ב-18:30, ואחרי הסרט תתקיים שיחה עם היוצר מתן בן מורה, להזמנת כרטיסים. פרטים על הקרנות נוספות בפרופיל האינסטגרם של הסרט. פרטים נוספים על עמותת עטלף באתר העמותה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!