דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
22.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 25.1°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.1°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 23.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

רוסיה ביטלה את היוזמה להובלה ימית בטוחה, ומדד מחירי המזון העולמי עלה ביולי ב-1.6%

העלייה נובעת מזינוק ב-12.1% במחיר השמן, לאחר שרוסיה סירבה להאריך את ההסכם שמאפשר לאוקראינה לייצא תבואה בים השחור | "זה מעורר דאגות משמעותיות לגבי ביטחון תזונתי עבור חלק גדול מאוכלוסיית העולם"

ספינות תבואה בים השחור לפני פקיעת הסכם החיטה בין רוסיה לאוקראינה (צילום: REUTERS/Umit Bektas/File Photo)
ספינות תבואה בים השחור לפני פקיעת הסכם החיטה בין רוסיה לאוקראינה (צילום: REUTERS/Umit Bektas/File Photo)
מאיה רונן

מחירי סחורות המזון בעולם עלו בחודש יולי, בעיקר בהשפעת החלטת רוסיה שלא להאריך את יוזמת הים השחור להובלה בטוחה של דגנים, וכן בשל הגבלות חדשות על סחר באורז. כך לפי נתונים שפרסם ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) בסוף השבוע.

מהנתונים עולה שמדד מחירי המזון של FAO עלה ביולי ב-1.3%. המדד עוקב אחר השינויים החודשיים במחירים הבינלאומיים של מוצרי מזון שנסחרים בעולם. יחד עם זאת, מציינים ב-FAO, ביולי 2023 עמד המדד על 11.8% מתחת לרמתו ביולי אשתקד.

העלייה נבעה ברובה מזינוק חד במדד העולמי של מחירי השמנים מן הצומח, שעלה ב-12.1% מאז יוני, לאחר שבעה חודשים של ירידות רצופות. ב-FAO מנמקים את הזינוק מחירי שמן החמניות בעולם בהחלטת רוסיה להפסיק את יישום יוזמת הדגנים של הים השחור, ובהתחדשות אי-הוודאות לגבי האפשרות לייצא סחורות מאוקראינה. מחיר שמני דקלים, סויה ולפתית בעולם עלו עקב חששות לפוטנציאל התפוקה במדינות מובילות בייצור.

מחירי החיטה בעולם עלו לראשונה מזה תשעה חודשים. כלכלני הארגון תולים את העלייה של 1.6% ביולי, בחוסר הוודאות לגבי הייצוא מאוקראינה והמשך הבצורת בצפון אמריקה. מדד מחירי האורז עלה ב-2.8% ביולי וב-19.7% במהלך השנה האחרונה והגיע לרמה הנומינלית הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2011. החלטת הודו לאסור על יצוא אורז אינדיקה החל מה-20 ביולי, טיפחה ציפיות לגידול במכירות במקורות אחרים, ודחפה כלפי מעלה את המחירים.

מחירי המזון בעולם עלו ביולי 2023 ב-1.6%. תמונת ארכיון (צילום: אור גואטה)
מחירי המזון בעולם עלו ביולי 2023 ב-1.6%. תמונת ארכיון (צילום: אור גואטה)

כלכלני FAO הזהירו שלחץ מחירי האורז כלפי מעלה "מעורר דאגות משמעותיות לגבי ביטחון תזונתי עבור חלק גדול מאוכלוסיית העולם, במיוחד אלה העניים ביותר, שמקדישים חלק גדול יותר מהכנסותיהם לרכישת מזון". עוד הזהירו מפני השלכות שליליות שעלולות להיות להגבלות הייצוא על הייצור, הצריכה והמחירים ברחבי העולם. לדבריהם, השלכות אלה נוטות להימשך מעבר לתקופת האיסור, ועלולות להחריף את האינפלציה הגבוהה ממילא של מחירי מזון במדינות רבות.

היוזמה שאיפשרה לרוסיה ולאוקראינה מעבר בטוח של תבואה בים השחור גם בזמן המלחמה

בתדרוך שקיים משרד הכלכלן הראשי של ה-FAO לפני שבוע, התריע הארגון מפני ההשלכות הפוטנציאליות של הפסקת יוזמת הים השחור על שווקי המזון הגלובליים והביטחון התזונתי ברחבי העולם.

עמדת הכלכלן הראשי של הארגון היא חד משמעית: "יישום יוזמת הדגנים של הים השחור (BSGI) צריך להימשך, כולל חידוש ערבויות הביטחון הרוסיות לניווט בחלק הצפון-מערבי של הים השחור. יש חשיבות רבה לכך שכל הצדדים ידאגו לחידוש העסקה והיוזמה".

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטיירש: "המטרה שלנו חייבת להמשיך להיות קידום ביטחון המזון העולמי ויציבות מחירי המזון העולמית".

ההסכם להובלה בטוחה של תבואה ומוצרי מזון מנמלי אוקראינה, "יוזמת הדגנים של הים השחור" (BSGI) נחתמה על ידי טורקיה, רוסיה ואוקראינה, בחסות האו"ם, ב-22 ביולי 2022 באיסטנבול. ההסכם איפשר את חידוש היצוא של דגנים, מוצרי מזון אחרים ודשנים דרך מסדרון הומניטרי ימי בטוח, משלושה נמלי מפתח באוקראינה. בנוסף, נחתם מזכר הבנות בין רוסיה למזכירות האו"ם על קידום מוצרי מזון ודשנים רוסיים לשווקי העולם.

רוסיה החליטה שלא לחדש את ההסכם. 50% מהיצוא האוקראיני של זרעי שמן, דגנים, קטניות מתבסס עליו

היוזמה הוארכה ב-120 יום בנובמבר 2022. במרץ 2023 הוארכה שוב ב- 60 ימים בלבד, ושוב במאי 2023. תוקף ההארכה האחרונה של היוזמה פג ב-17 ביולי 2023, ורוסיה החליטה שלא לחדש אותו. עדיין לא ברור מה הסיכוי לחידוש נוסף של ההסכם, למרות ההתייעצויות והמשא ומתן המתמשכים.

רוסיה ואוקראינה הן מהיצואניות החשובות ביותר של סחורות חקלאיות. בין 2017 ל-2021, הן היו אחראיות יחד ל-8.8% מהתפוקה העולמית של שעורה, תירס וחיטה ול-21.9% מכלל היצוא העולמי שלהם.

שיבולים בשדה חיטה. רוסיה ואוקראינה הן מהיצואניות החשובות של תבואה בעולם (צילום: אור גואטה)
שיבולים בשדה חיטה. רוסיה ואוקראינה הן מהיצואניות החשובות של תבואה בעולם (צילום: אור גואטה)

לפני תחילת המלחמה התבצע 90% מייצוא הסחורות החקלאיות של אוקראינה בשילוח ימי דרך הים השחור. חתימת הסכמי איסטנבול בהחלט הביאה להקלה גדולה בקרב השווקים והחקלאים באוקראינה. גם השווקים העולמיים נשמו לרווחה: היוזמה הבטיחה מעבר בטוח בנתיב הימי הדומיננטי, הוציאה מנמלי אוקראינה 32.9 מיליון טונות של דגנים וזרעי חמניות ולפתית לשווקים ותרמה לירידה במחירי הסחורות החקלאיות.

על אף המלחמה, ההסכם הבטיח גישה למזון למספר יעדים קריטיים והבטיח את יציבות השווקים העולמיים. מה-1 ביולי 2022 ועד סוף מאי 2023, 50% מהיצוא האוקראיני של זרעי שמן, דגנים, קטניות ונגזרותיהם הסתמכו על ההסכם. בשילוב עם יצוא 3 מיליון טונות של סחורות חקלאיות דרך נתיבי הסולידריות – נתיבי יבשה ונהרות במזרח אירופה כמו נהר הדנובה, הצליחה אוקראינה להחזיר את היצוא ממנה ל-96% מממדיו לפני המלחמה.

במהלך תקופת ההסכם אוקראינה הצליחה להעביר את התבואות שנקצרו ב-2022 לשווקים, ולפנות מקום באסמים שעלו על גדותיהם מאז פרוץ המלחמה, כל עוד לא הייתה אפשרות לשילוח דרך הים השחור (פברואר עד יולי 2022). מאז פרוץ המלחמה נרתם FAO לסייע ביצירת חלופות זמניות לאחסון ואיסום תבואות, שיאפשרו תגובה מהירה ואסטרטגיית-תמיכה לאחסון תבואה. כעת, עם השעיית ההסכם, נערך הארגון ליישם פתרונות חדשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!