דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סמוטריץ': "אין הצדקה לתקציב נוסף לרשויות הערביות, יש נושאים חשובים יותר"

שר האוצר מבהיר כי הוא דובק בהחלטה להקפיא מאתיים מיליון שקלים שאמורים לעבור לתקציבי הרשויות הערביות | זו הפעם הראשונה בה מאיימת הממשלה לשנות את התקציבים שהושגו במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית

אום אל פחם (צילום: יניב שרון)
אום אל פחם (צילום: יניב שרון)
יניב שרון

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דוחה את הבקשה להפשיר את הכספים לרשויות המקומיות הערביות: במכתב חריף ששלח היום (שני) לשר הפנים משה ארבל, טוען סמוטריץ' שמדובר בכספים פוליטיים של מפלגת רע"מ, שאין הצדקה מקצועית להעברתם, ושיש נושאים חשובים יותר בסדר העדיפויות.

זוהי הפעם הראשונה בה הממשלה הנוכחית מבקשת לשנות את סעיפי תכנית תקדם (החלטה 550) ופוגעת בתקציבי החברה הערבית. במסגרת תכנית זו נקבעו תקציבים תוספתיים לרשויות ערביות, מתוך תפיסה שקיימים פערים משמעותיים במצב התשתיות בינם לבין ישובים יהודים. כדי לשנות את התקציב יידרש ככל הנראה אישור של ועדת הכספים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

השר סמוטריץ' ציין כי "הרשויות הערביות מקבלות את מענק האיזון שנועד לסייע לרשויות חלשות בדיוק כמו כל רשות אחרת במדינת ישראל ועל בסיס קריטריונים שוויוניים. אין ולא היתה שום הצדקה בעולם להעדיף עוד יותר את הרשויות הערביות ולתת רק להן מענק מיוחד שהרשויות החלשות במגזר היהודי לא מקבלות, מלבד דרישה פוליטית של עבאס שביקש לעשות הון פוליטי על תקציב המדינה ולשחד את בוחריו בחברה הערבית.

לדבריו גורמי המקצוע במשרד האוצר מתנגדים למענקים לרשויות, והממשלה הקודמת העבירה אותו בניגוד לעמדתם. "תקציב המדינה הוא משאב מוגבל וקביעת סדרי העדיפויות התקציביים משקפת תפיסת עולם ערכית וחברתית" הוסיף סמוטריץ'. "אנחנו נדרשים לפתור חסר של שלוש מאות ושבעים מיליון ש"ח בתקצוב החינוך המיוחד, אנחנו נדרשים למצוא תקציבים נוספים לביטחון, להאצת המשק ועוד ועוד, ובסדרי העדיפויות שלי כל אלו חשובים יותר מלהמשיך את הכספים הפוליטיים של מפלגת רע"מ". יש לציין כי נכון לעכשיו הגרעון בישראל עדיין נמצא בשפל היסטורי.

סמוטריץ' חזר על הטענה שהכספים יגיעו לארגוני הפשע. בהחלטה 550 הוצע ליצור מנגנון על רשותי שאליו יועבר הכסף והוא יבצע את ההשקעות הדרושות. אך מנגנון כזה טרם הוקם ולפיכך לא הועבר הכסף. השר ארבל דורש את העברת הכסף לרשויות תוך פיקוח הדוק עליהן ועידודן להיעזר במנגנון על רשותי.

שר האוצר האשים את אנשי משרד הפנים בחוסר שיתוף פעולה בניסיון לפתור את הבעיה, ודחה את הטענות לפיהן הרשויות בנו על התקציב הזה לקיומן. "סדרי העדיפויות של הממשלה הלאומית שלנו, שלי כשר האוצר ואני משוכנע שגם שלך כשר הפנים, שונים משל ממשלת השמאל הקודמת ואנחנו לא צריכים להתנצל על כך".

בעקבות הקפאת התקציבים פנה וועד ראשי הרשויות ליועצת המשפטית לממשלה והקים אוהל מחאה בקרית הממשלה בירושלים. בנוסף הודיע הוועד כי לא יפתח את שנת הלימודים בשל חוסר יכולתן של הרשויות לספק שירותים בסיסיים לתושבים.

״הטיפול בפשיעה בחברה הערבית, הוא אינטרס של החברה הישראלית כולה ולא רק של הציבור הערבי" אמר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בתגובה. "‏הוא אינו מסתכם רק באכיפה משטרתית, אלא מצריך השקעה נרחבת ורצינית בכלל התחומים: חינוך, תשתיות, רווחה ועוד. ההחלטה בעלת הניחוח הגזעני של שר האוצר סמוטריץ׳ למנוע 200 מיליון ש״ח, שכבר הובטחו, לרשויות הערביות – היא פגיעה לא רק בהן, אלא בחברה הישראלית כולה. ‏נתניהו חייב להתערב ולא לאפשר לחנוק את הרשויות הערביות המדממות ממילא".

"אנחנו משקיעים מאות מיליונים במזרח ירושלים בלי לאפשר עידוד אלימות"

השר סמוטריץ' דיבר גם על תכנית החומש שלו למזרח ירושלים: "כמי שדוגל בירושלים מאוחדת אני מאמין שאנחנו צריכים להשקיע במזרח העיר, בהכנסת מערכת החינוך הישראלית, בתשתיות ושיפור השירות לאזרח, בתעסוקה ועוד ועוד. ואכן, תכנית החומש למזרח ירושלים שאביא בע"ה לממשלה תהיה גדולה יותר מתכנית החומש הקודמת. אלא מה? בתכנית החומש הקודמת למזרח ירושלים נכלל סעיף שנועד לתמרץ שילוב של ערביי מזרח העיר באוניברסיטאות ומכללות בירושלים ומעניק להם הטבות ועדיפות על סטודנטים אחרים".

"הרציונל בסעיף (שעומד על מאות מליונים) הוא עידוד השכלה ותעסוקה בפיריון גבוה במזרח העיר, ובעיקר עידוד של ערביי מזרח העיר ללמוד באקדמיה הישראלית ולא באוניברסיטאות ערביות כדוגמת ביר זית או אנג'ח, תכליות חשובות ונכונות מצד עצמן", הוסיף השר. "אלא שבמצב הנוכחי, אליה וקוץ בה. בשנים האחרונות התפתחו באוניברסיטאות ובמכללות בישראל תאים איסלמיים קיצוניים שמביעים פעם אחר פעם הזדהות עם אויבי ישראל ופעמים רבות דוחקים את רגלי הסטודנטים האחרים ובתקופות של מתח ביטחוני הופכים את החיים של הסטודנטים היהודים לבלתי נסבלים".

שר הפנים משה ארבל מסר בתגובה לדברי שר האוצר: ״האתגר הגדול הוא דווקא בשנת התקציב הנוכחית. מכיון שבתחילת השנה התקציב הוגדר כמענק מותנה ונכנס לסעיף התקציבי של הרשויות המקומיות בתקציב המאושר שלהם. ועל כן בהיעדרו יווצר גירעון תקציבי. סיום שנת התקציב בגירעון תקציבי יוביל לתוצאה שבשנה הבאה הרשויות תיכנסנה לתכניות הבראה ואז משרד האוצר וקופת המדינה תשלם הרבה יותר מהסכום המדובר. על כולנו לפעול יחד לצמצום פערים בחברה ולאפשר מתן שירותים מוניציפליים ראויים לכל אזרח ואזרח בישראל יהודי וערבי כאחד״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!