דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מהסט של ׳חאנשי׳ למחאת השחקנים בהוליווד: ״עיר שלמה תקרוס אם לא תהיה עליית שכר״

בראיון מיוחד ל'דבר' מספרת השחקנית האמריקאית, מרנינה שון (“חאנשי”) על הקשיים להתפרנס ממשחק בעידן הסטרימינג והבינה המלאכותית, על הדרישה להעלות את השכר ב-11% בגלל האינפלציה והמאבק על אהבת הקהל: ש"לא אכפת לו ממנכ"ל דיסני, לא בשבילו הם הולכים לראות סרטים"

מרנינה שון: "אנשים מכירים שחקנים, הם רגילים להכניס אותנו לבתים והלבבות. לאף אחד לא אכפת ממנכ"ל דיסני, לא בשבילו הם הולכים לראות סרטים" (צילום: Amy Sussman/Getty Images)
מרנינה שון: "אנשים מכירים שחקנים, הם רגילים להכניס אותנו לבתים והלבבות. לאף אחד לא אכפת ממנכ"ל דיסני, לא בשבילו הם הולכים לראות סרטים" (צילום: Amy Sussman/Getty Images)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"השביתה היא נקודת מפנה עבור שחקנים בכל העולם. אם לא נשיג עכשיו הסכם הוגן מול מעסיקי הוליווד, לא יהיה אפשרי להתפרנס בכבוד כשחקן בלי להיות מריל סטריפ". כך אומרת ל’דבר’ השחקנית האמריקאית, מרנינה שון ("חאנשי").

שון (29), מתגוררת בלוס אנג’לס עם בן זוגה ועובדת במגוון תפקידים בתיאטרון ובהוליווד ובנוסף, מלמדת ילדים יהודים לקרוא בתורה לקראת בר המצווה. מאז שאיגוד השחקנים SAG-AFTRA, שבו שון חברה, הכריז על שביתה לפני כשלושה שבועות, היא מבלה את ימיה באכיפת שביתה (picket line) מחוץ לאולפני הסרטים והטלוויזיה של הוליווד. "בחוזים שלנו כתוב שאנחנו חייבים להתייצב לעבודה, אלא אם אנחנו צריכים לחצות את 'קו אכיפת השביתה' בכדי להיכנס למקום העבודה".

מרנינה שון (מימין) בסדרה "חנשי". "מחזיקים שלטים כל היום, עוטפים את המקלות באיזולירבנד כדי לשמור על הידיים שלנו שלא ייפצעו" (צילום: באדיבות ורד אדיר)
מרנינה שון (מימין) בסדרה "חנשי". "מחזיקים שלטים כל היום, עוטפים את המקלות באיזולירבנד כדי לשמור על הידיים שלנו שלא ייפצעו" (צילום: באדיבות ורד אדיר)

מה זה אומר?
"שאסור לנו להפגין בעמידה מול הכניסות לאולפנים (כמו בישראל ד.א) כי אז יוכלו להעיף אותנו. אז אנחנו הולכים במעגלים מסביב לאולפנים. כל עוד אנחנו מחזיקים שלטים אז זה נחשב הפגנה חוקית. אנחנו מחזיקים שלטים כל היום, במשך שעות, עוטפים את המקלות באיזולירבנד כדי לשמור על הידיים שלנו שלא ייפצעו. זה חם ומעייף. הלוואי שיכולנו לחזור לעבודה, אבל יש בזה גם תחושת עוצמה וסולידריות".

מי משתתף בהפגנות האלו?
"אפשר למצוא שם את כולם, מהשחקנים הכי גדולים ועד לאנשים הפשוטים, כל בעלי התפקידים, כולנו נמצאים יחד ומדברים על תנאי העבודה שלנו".

במהלך ההפגנות שנמשכות שעות רבות, השחקנים מעלים קטעים לרשתות החברתיות. לשון יצא להשתתף במחזמר קומי בהפגנה: "A Picket Line", פרודיה על המחזמר המוכר "A Chorus Line", עם שורות אקטואליות כמו הלוואי שנחתום על הסכם, אבל ההצעה הנוכחית גרועה. "זאת הרגשה של קתרזיס לעמוד ברחוב ולצחוק על השביתה בפומבי".

"87% מהשחקנים לא מגיעים אפילו לרף השכר"

איגוד השחקנים, שמייצג כ-160 אלף שחקנים, הכריז על השביתה באמצע יולי אחרי פיצוץ המשא ומתן הקיבוצי מול איגוד מפיקי הסרטים והטלוויזיה. בכך הם הצטרפו לתסריטאים ששובתים כבר מתחילת חודש מאי.

שלושת הנושאים עליהם השחקנים והמעסיקים לא הגיעו להסכמה הם דרישת השחקנים להעלאה של 11% בבסיס השכר בגלל שיעור האינפלציה הגבוה; קבלת תמלוגים עבור הופעה בסדרות וסרטים באתרי סטרימינג לפי מספר צופים, כמו התמלוגים שמקבלים עבור שידורים חוזרים של פרקי סדרה בערוצי הטלוויזיה; והסכמה מראש על שימוש בצילומים של שחקנים בהפקות שמשתמשות בבינה מלאכותית.

"אנחנו לא מבקשים עליה בשכר", מסבירה שון. "אלא לחזור לרמת ההכנסה שהייתה לנו לפני האינפלציה. אם השכר שלנו לא עולה בקצב האינפלציה אז הוא למעשה מקוצץ". היא מסבירה ששירותי הסטרימינג שינו את תעשיית הקולנוע והטלוויזיה בארצות הברית, "כמו שהאפליקציות שינו את שירותי המוניות. באמריקה כולם מתנהלים דרך 'אובר' ונהגי המוניות מרוויחים פחות".

שון וחבריה מסתכלים על תעשיית המוזיקה שעברה טלטלה בעקבות כניסת שירותי  הסטרימינג. "המוזיקאים מקבלים גרושים, גם אלו שיש להם מיליוני מאזינים. פעם, שחקן בתפקיד משנה בסדרת טלוויזיה, היה מרוויח שכר בסיס ותמלוגים (26 אלף דולרים בשנה) בשביל להיחשב 'עובד במשרה מלאה', עבודה שהייתה מזכה אותו בביטוח בריאות דרך האיגוד. היום 87% מהשחקנים באיגוד לא מגיעים אפילו לרף השכר המינימלי בשביל להיחשב כעובדים במשרה מלאה, גם לא מי שעובד בהפקות גדולות".

מרנינה שון בהפגנה בהוליווד. "הסטרימינג היא כבר תעשייה גדולה שהבעלים שלה מרוויחים מיליוני דולרים בשנה" (צילום: אלבום פרטי)
מרנינה שון בהפגנה בהוליווד. "הסטרימינג היא כבר תעשייה גדולה שהבעלים שלה מרוויחים מיליוני דולרים בשנה" (צילום: אלבום פרטי)

הסיבה לכך היא מעבר של רוב הפקות הטלוויזיה לשירותי הסטרימינג, שלא מחויבים לשלם תמלוגים על שידורים חוזרים. "אנשים חושבים ששחקנים הם עשירים, אבל אני אישית מעולם לא הרווחתי מספיק כדי לקבל ביטוח בריאות דרך האיגוד. הסטרימינג הוא כבר לא ניסוי חדשני, זאת כבר תעשייה גדולה שהבעלים שלה מרוויחים מיליוני דולרים בשנה, ואנחנו, העובדים שמייצרים את התוכן, דורשים לקבל חלק מהכסף הזה".

לפי דו"ח של חברת נטפליקס, היא לבדה שילמה בשנה שעברה 166 מיליון דולרים בשכר ובונוסים לבכירים בחברה. חברת דירוג האשראי מודיס' מעריכה שמענה על דרישותיהם של איגודי השחקנים, התסריטאים, והבמאים תעלה לכל חברות ההפקה של הוליווד יחד 450 עד 600 מיליון דולרים בשנה.

נטפליקס כבר מכשירה את הצופים לצרוך תוכן "נחות"

הכניסה המהירה של הבינה המלאכותית לתעשיית הקולנוע מפחידה את שון שלדבריה השימוש בה נעשה היום ללא הסכמת השחקנים. "אנחנו דורשים שיבקשו את אישורנו והסכמתנו להשתמש בדמויות שלנו בהפקות הללו. ביקשנו את זה מהמעסיקים והם סירבו".

לדבריה נטפליקס כבר התחילה להכשיר את הצופים לצרוך תוכן "נחות" שמיוצר בבינה מלאכותית, רק כדי לחסוך בהוצאות. "לא קשה לדמיין את השימוש בבינה מלאכותית במקום בשחקנים אמיתיים. זה רק יעשיר אותם עוד יותר, תחשבו על רשתות המזון, שכבר מחליפות את הקופאיות במכשירים לשימוש עצמי, זה לא גרם לירידה במחירים, רק לחיסכון בהוצאה על השכר ורווח נוסף לבעלים".

אז השימוש בבינה המלאכותית כבר בעיצומו?
"אנחנו חייבים הגנה, אחרת הבינה המלאכותית תחליף אותנו, העובדים ה'לא מפורסמים' שמשחקים בתפקידי המשנה. תחשבו על תפקיד המלצר, המזכירה, אפשר בקלות לדמיין שיחליפו גם אותם, אבל אלו תפקידים חשובים לשחקנים בתחילת דרכם. מי שמתעניין בסרטים ובטלוויזיה כמוני, יודע שהדמויות ה'שוליות' תורמות הרבה עניין וחיים לסיפורים שמסופרים, זה מדכא לחשוב שהם יוחלפו בתוכנות להפרת זכויות יוצרים, אבל זה כנראה יקרה אם לא נאבק".

"משחק היא עבודה עונתית"

מצבה הכלכלית של שון לא נפגע עדיין מהשביתה. היא מופיעה כרגע בהצגת תיאטרון, תחום שלא כלול בשביתה, וממשיכה ללמד שיעורים פרטניים לתלמידי בר ובת מצווה. "הרבה שחקנים מחזיקים בעבודות צד כדי לסגור את החודש, וכתוצאה מכך הם חסינים, יחסית, להשפעה של אובדן ההכנסה שכרוך בשביתה. מי שכבר היה לו חוזה עבודה עם אולפן גדול, מתקשה מאוד".

"משחק היא עבודה עונתית. הרבה אנשים מתכננים מראש להיכנס לחובות כשהם בין פרויקטים וכשמתחיל פרויקט חדש הם יצאו מהחובות. בעקבות השביתה קמו יוזמות רבות לתמיכה בשחקנים ובתסריטאים. למשל הסדר מול בנק המזון של לוס אנג'לס וקרן לתרומות מכוכבים גדולים כמו ג'וליה רוברטס, ניקול קידמן, ג'ורג' קלוני ועוד".

הפגנת שחקנים ותסריטאים שובתים בהוליווד. "מי שלא באיגוד ולא עובד בתנאים של ההסכם הקיבוצי מקבל דולר עבור יום עבודה" (AP Photo/Bebeto Matthews)
הפגנת שחקנים ותסריטאים שובתים בהוליווד. "מי שלא באיגוד ולא עובד בתנאים של ההסכם הקיבוצי מקבל דולר עבור יום עבודה" (AP Photo/Bebeto Matthews)

אפיק פרנסה שעדיין פתוח, למרות השביתה, הוא עבודה בסרטים עצמאיים של חברות הפקה קטנות, שמסכימות לדרישות של האיגוד. "חברות הענק מסרבות לדבר איתנו, אבל דווקא החברות הקטנות, עם התקציבים הצנועים יותר, מצליחות לעמוד בכל התנאים שהצבנו וממשיכות לצלם גם תוך כדי השביתה. זה רק מעיד על כמה החברות הגדולות אטומות. אם השביתה תמשיך, יצאו בשנה הבאה רק סרטי אינדי".

איפה עומד המשא ומתן עם המעסיקים?
"כרגע לא מתנהל משא ומתן בין השחקנים לבין המעסיקים. אני מעריכה שהשביתה עלולה להימשך גם עוד שנה ואני גם מעריכה שאנחנו נצליח לשמור עליה ולא נזוז מילימטר כי מדובר בעתיד המקצועי שלנו".

יש ניסיונות של המפיקים לפתות שחקנים לשבור את השביתה?
"כולם בהוליווד יודעים שהאיגוד מנהל 'רשימה שחורה' של שחקנים שמפרים את השביתה ואוסר עליהם להצטרף לאיגוד אחר כך. ומי שלא באיגוד, בחיים לא יצליח להתפרנס. האיגוד שומר עלינו. מי שלא באיגוד לא עובד בתנאים של ההסכם הקיבוצי, הם מקבלים דולר עבור יום עבודה, אין להם הגנות, אין להם הפסקות ואין להם מי שתייה. כל התנאים הבסיסיים מאוגנים רק בהסכם הקיבוצי".

ומהם הצעדים הבאים?
"אפשרות אחת היא שהאיגודים יקראו לצופים לבטל את שירותי הסטרימינג שלהם, אבל כרגע אנחנו לא רוצים לפגוע בהכנסות של המעסיקים. אנחנו רוצים שימשיכו להרוויח ושייכנסו ללחץ מהצורך לספק תוכן ללקוחות. אם לא יהיה להם תוכן איכותי להעלות לאתרים שלהם הם יפסידו צופים באופן טבעי".

"צעד נוסף הוא איחוד מאבקים בין מגזרים שונים בלוס אנג'לס. גם עובדי המלונאות בעיר שובתים הקיץ. עובדי הדואר הגיעו אל סף שביתה. הבעיה כאן היא לא רק של הוליווד, בכל המגזרים המנהלים הבכירים לוקחים יותר ממה שמגיע להם. הייתרון שלנו, השחקנים והתסריטאים הוא שאנחנו יודעים לספר סיפור לציבור הרחב, וככל שאנחנו נדבר עם הציבור על אי שוויון בשכר, זה יגרום לאנשים במקומות עבודה נוספים להזדהות ולהתעורר".

"צריך להבין שכל העיר לוס אנג'לס בנויה על תעשיית הבידור, אם העובדים לא ירוויחו מספיק בשביל לחיות בעיר והתעשייה תקרוס, העיר תקרוס יחד איתה כפי שקרה לדטרויט עם תעשיית הרכב. ומעבר לזה – אנשים מכירים שחקנים, הם רגילים להכניס אותנו לתוך הבתים והלבבות. לאף אחד לא אכפת ממנכ"ל דיסני, לא בשבילו הם הולכים לראות סרטים, אלא בשבילנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!