דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הגישה הנטורופתית לטיפול בהפרעות קשב וריכוז

לאחרונה פורסם שאחד מכל שבעה ילדים בישראל סובל מהפרעות קשב וריכוז. המחקר הגדול בישראל בנושא נמשך כעשור בו עקבו החוקרים אחרי כחצי מיליון ילדים, ולנגד עיניהם זינק שיעור המאובחנים מ-6.8% ב-2005, ל-14.4% ב-2014 – פי שניים מהממוצע העולמי.

גם לנטורופתיה יש מה להציע
גם לנטורופתיה יש מה להציע

שנים הייתי מורה מחנכת בבית ספר יסודי ונתקלתי בילדים נבונים מאוד עם בעיות קשב וריכוז והיפראקטיביות. עורכי המחקר טוענים, כי הפרעות קשב וריכוז נובעות משילוב של תכונות מולדות ותכונות נרכשות. להערכתם, הסיבה הסביבתית העיקרית לעלייה המדאיגה בשיעור הילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, היא העיסוק בסמרטפונים ובמסכי המחשב הגורמים לילדים לפתח טווח קשב קצר מאוד.
לילדים הגדלים לצד מסכים מרצדים, קשה יותר להתרכז במסגרות בהן המסכים הללו לא קיימים, כמו בכיתה.

חשוב לי לציין שלא כל הילדים זקוקים לתרופות וגם לנטורופתיה יש מה להציע בתחום.

להלן כמה טיפים חשובים להורים:

  1. להוריד סוכרים מעובדים מהתפריט. למשל: סוכריות, שוקולדים, וופלים, דגני בוקר – כל אלה מכילים כמויות גדולות מאוד של סוכר המקפיץ את רמות הסוכר בדם מהר ולזמן קצר. התנודות האלה ברמות הסוכר אצל הילד משפיעות עליו ועל מצב רוחו, עד כדי חוסר שקט והסחות דעת.
  2. חטיפים כמו במבה, בסלי, תפוצ'יפס, פופקורן בקולנוע, שקדי מרק וכו' – להוריד. החטיפים המלוחים האלה מכילים כמויות גדולות מאוד של נתרן (מלח), צבעי מאכל, חומרים משמרים, שומני טראנס (שומנים צמחיים מוקשים ומוקשים חלקית) – כל אלה גורמים לילד לחוסר שקט.
    לדוגמא: כמה מילים על טרטרזין – צבע מאכל מלאכותי צהוב המשמש כבסיס לרבים מהחטיפים שהילדים שלנו אוכלים:
    =====
    טרטרזין הוא צבע מאכל צהוב-כתום מלאכותי המשמש כתוסף מזון הוא מסומן כמספר E: E-102. הטרטרזין, מעורר תגובות אלרגיות יותר מכל צבע מאכל אחר ובפרט אצל חולי אסתמה ואנשים הרגישים לאספירין. מחקרים קישרו צריכה של טרטרזין להיפר-אקטיביות ולאובססיביות (obsessive-compulsive disorder) אצל ילדים. בשנת 2007 פורסם דו"ח של סוכנות המזון הבריטית בו נקבע כי טרטרזין קשור להיפראקטיביות אצל ילדים. בעקבות המחקרים הללו נקבע כי השימוש בצבע יופסק בארצות הברית ובבריטניה בשנת 2009.
    =====
  3. להפחית ככל שניתן מהתפריט המשפחתי את מוצרי החלב והחיטה למשך כחודש ולבדוק האם יש הטבה. כ 30% מהאוכלוסייה סובלת מרגישות לגלוטן היכולה גם להתבטא בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים. כמו כן ידוע שלילדים רבים יש רגישות למוצרי חלב שגם היא יכולה לגרום להפרעות קשב וריכוז.
  4. אני ממליצה לאכול כל 3 עד 4 שעות כדי לשמור על רמת סוכר מאוזנת בדם, ללא קפיצות.
  5. לאכול מזונות בצורתם הטבעית: ירקות, פירות (לא מיצי פירות העשירים בסוכר ונעדרים סיבים תזונתיים הנמצאים בפרי השלם), דגנים מלאים (כגון: אורז מלא, קינואה, כוסמת, גריסים, העשירים בויטמיני B ומחזקים את מערכת העצבים), קטניות (כגון: עדשים, שעועית, אפונה יבשה, חומוס ועוד).
  6. להפחית משקאות ממותקים ו/או מוגזים כמו קולה, ספרייט, פאנטה (כולל משקאות דייאט).
  7. להכניס לתפריט אומגה 3 הידועה כמשפרת בעיות קשב וריכוז: זרעי פשתן טחונים, עלים ירוקים, זרעי צ'יה ודגים איכותיים כגון: סלמון נורווגי, פורל, לברק, מוסר, סרדינים ועוד.
  8. ממליצה לבדוק, באמצעות בדיקת דם, שאין חסכים תזונתיים כגון מחסור בברזל, B12 ואבץ שעלולים להחמיר את הפרעות הקשב והריכוז ולפגוע בתיפקודים הקוגניטיביים של הילד.

הנטורופתיה משתשמשת גם בצמחי מרפא שונים המשפיעים לטובה בטיפול בהפרעות קשב וריכוז כגון: צמחים מעוררים, צמחים מאזנים עצביים, צמחים מרגיעים. לצורך כך נדרש לפנות לייעוץ נטורופתי שיכלול אבחון והתאמה אישית.

בהצלחה,

דפנה

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!