דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

העדפת תוצרת שדרות ועוטף עזה במכרזים ציבוריים חודשה ל-5 שנים

ההעדפה במכרזים לתוצרת שדרות ועוטף עזה תוגדל מ-15% שזכאים להם מוצרים תוצרת הארץ, ל-20% | נציג פורום קהלת אמר בדיון בוועדת החוקה שהוראת השעה תפגע בעיקרון השוויון, אבל נציגי התעשיינים מהעוטף השיבו לו: "מדובר בהעדפה מתקנת כדי שתהיה נקודת פתיחה שווה למי מייצר תחת מטחי טילים"

מפעל "מנורה" בשדרות (צילום: גלעד שרים)
מפעל "מנורה" בשדרות (צילום: גלעד שרים)
מאיה רונן

הוראת השעה להעדפה של מוצרים שמקורם בעוטף עזה ושדרות במסגרת מכרזים של גופים ציבוריים חודשה ל-5 שנים, כך אישרה אתמול (שני) פה אחד ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. ההעדפה נוספת על העדפת תוצרת הארץ הקיימת בחוק, במסגרת החלטת הממשלה ו"התוכנית לחיזוק החוסן האזרחי בשדרות וביישובי עוטף רצועת עזה ל-2024-2023".

בהתאם להוראת השעה, תוגדל ההעדפה במכרזים באזור שדרות ועוטף עזה מ-15% שזכאים להם מוצרים תוצרת הארץ, ל-20% בהתאם לתנאים שקבועים בתקנות. נוסף על כך, התקנות מפרטות הגדרה רחבה יותר של התוצרת, כולל "שינוי מהותי כפול", כלומר תהליך שבו מוצר עבר שינוי מהותי בישראל כך שנוצר מוצר ביניים מובחן ועצמאי, שמשמש חומר גלם לייצור מוצר אחר. כעת ייחשבו גם מרכיבים אלה כחלק מהמרכיב "הישראלי" לעניין העדפה של מוצרים מעוטף עזה ושדרות.

הוראת השעה תיכנס לתוקף תוך 30 יום, ותחול גם על מכרזים שכבר פורסמו אבל עוד לא הסתיים בהם שלב הגשת ההצעות. התקנות יחולו על אזור שדרות רבתי, ועל היישובים ואזורי תעשייה בתחום המועצות האזוריות שער הנגב, חוף אשקלון, שדות נגב ואשכול, עד 7 ק"מ מגדר המערכת.

עוד אושר תיקון קבוע לחוק, שלפיו רק הזוכה במכרז יצטרך להציג תצהיר רואה חשבון שמאשר שמדובר בתוצרת הארץ, בניגוד למצב הקיים כיום, שבו כל מציע שניגש למכרז ומבקש העדפת תוצרת הארץ נדרש להציג תצהיר בנושא.

חוק חובת המכרזים מכיר ביכולת הממשלה לקבוע בתקנות הוראות שיאפשרו העדפות מסוימות במכרזים: העדפה של תוצרת הארץ, העדפה בשל התחייבות לשיתוף פעולה עסקי בינלאומי והעדפה של תוצרת מאזורי עדיפות לאומית.

תקנות העדפת תוצרת הארץ והעדפה עודפת למוצרים מאזור עוטף עזה חודשו לאחר שכבר היו בתוקף, בשינויים קלים, בין השנים 2020-2015. התקנות קובעות העדפה להצעות רכישה מתוצרת הארץ במכרזים לרכישת טובין שמפרסמים המדינה או תאגיד ממשלתי. הצעות תוצרת הארץ יועדפו אם המחיר שלהן אינו גבוה ב-10%-15% ממחיר ההצעות שאינן תוצרת הארץ. עוד קובעות התקנות את שיטת החישוב, כך ש"תוצרת הארץ" משמעו שהמרכיב "הישראלי" יהיה לפחות 35% ממחיר ההצעה.

יוני סורוצקין, שייצג בדיון את פורום קהלת, טען שהמטרה לחיזוק חוסן תושבי האזור ברורה ומוסכמת, אבל אין הבטחה שמי שמועסק במפעל יהיו תושבי שדרות, שההטבה תביא לירידה באבטלה, או ששכר העובדים והפריון יעלו. עוד טען סורוצקין שההטבה מפרה את עיקרון השוויון: "כשיש מפעל שנהנה מהטבות כי הוא יכול להשתתף במכרז ממשלתי לעומת מפעל שלא יכול להתמודד על מכרז ממשלתי, נוצר עיוות. על העיוותים האלה צריך לתת תשובה בתקנות. זה תמריץ לייצר לשוק הממשלתי ולא לשוק הפרטי".

בניגוד לטענותיו, לפי נתוני התאחדות התעשיינים, המפעלים באזור נותנים פרנסה לכ-6,600 משפחות ביותר מ-100 מפעלים. לדברי עו"ד מיטל פרי, מנהלת קשרי ממשל, 90% מהמועסקים בהם ציינו את קיום התעשייה כמחולל שינוי, שבלעדיו יעזבו את האזור. "מדובר בכסף ציבורי, ממשלתי. מדובר בהעדפה מתקנת כדי שתהיה נקודת פתיחה שווה למי מייצר תחת מטחי טילים. המפעלים רוצים חכה, לא דג. רוצים להתפרנס באופן שוויוני".

גם עו"ד יוסי לוי, שמייצג את חברת סינרג'י, יצרנית כבלים מאזור התעשייה בשדרות, הפריך את טענות סורוצקין. "פורום קהלת מדבר על העדפת תוצרת כללית ולא על תוצרת עוטף עזה שהיא ספציפית. הנושא המרכזי של תקנות העדפת תוצרת הארץ וגם תקנות אלו הוא לא אם זה טוב בענייני כלכלה אלא ביחס למה שקורה בעולם. באירופה אין ולו מקרה אחד שיצרן ישראלי זכה במכרז ממשלתי. זה מחוץ לקונטקסט".

רונן יחזקאל, מנכ"ל סינרג׳י: "יש להגיע גם לפתרונות ואמצעים אחרים כדי לתמוך בתושבי העוטף. העתיד עוד לפנינו ואנחנו, לצערנו, לא רואים את השלום בוא יבוא. צריך לדאוג לאזורים האלו. אני מקווה שייצא מפה קול קורא לאמצעים נוספים שיתמכו בתושבים, ויש לנו 5 שנים לעשות זאת. אני מודה על המאמצים. יש אלפים שעובדים קשה שם, זה החוסן הלאומי שלנו".

התאחדות התעשיינים: ״זוהי החלטה בעלת חשיבות חברתית וכלכלית עצומה לעוטף עזה. המפעלים והעסקים בעוטף פועלים תחת תנאים לא הגיוניים של הפרעות בשגרה וסבבי לחימה חוזרים ונשנים שפוגעים בפריון העבודה ובכושר התחרות שלהם. התקנות שאושרו יסייעו לעסקים בעוטף עזה לשפר, ולו במעט, את יכולתם להתחרות ולשמר את מקומות העבודה באזור. באישור זה יש גם מסר חשוב לתושבים ועסקים בעוטף שהמדינה והמגזר הפרטי מאחוריהם".

גיל לין, מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית: "ההעדפה נכונה וחשובה. הגיע הזמן שמדינת ישראל תדע להעדיף תעשייה מקומית בכלל ותעשייה בפריפריה בפרט. זו החלטה נכונה ואנחנו בהחלט תומכים בה. מאוד קשה לקיים תעשייה בפריפריה, קשה למצוא עובדים מיומנים, אנשי מקצוע, והמדינה לא יודעת לתגמל על זה. הגיע הזמן שהמדינה תסייע. טענות פורום קהלת הן קשקוש.

"אפשר לראות שהעובדים במפעלים מגיעים מכל סוגי היישובים באזור ומכל סוגי האוכלוסייה. מתן העדפה למפעלים באזור שדרות ועוטף עזה עוזר להעסקת חרדים, אנשי העיירות בסביבה, בדואים בנגב, מושבים וקיבוצים. לא צריכה להיות שום בעיה לבדוק את זה. לגבי הטענה שההעדפה פוגעת בעיקרון השוויון, מוזמנים אותם בעלי המפעלים במרכז הארץ להתכבד ולנסות להקים מפעל בעוטף עזה. בפריפריה, ובמיוחד בעוטף עזה, הרבה יותר קשה. העדפת תוצרת היא דרך אחת לעודד תעשייה בפריפריה. נחוצות גם עזרה בהשקעות, העדפה של העסקת עובדים בפריפריה. יש עוד דרך ארוכה ללכת עד שנגיע לשוויון. העדפת התעשייה בעוטף עזה מתחילה לאזן אותו, ולו במעט".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!