דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הסרת חסמים, מניעת תחלואה וביטחון מזון: משרד החקלאות פרסם מתווה חדש לענף הלול בהשקעה של 300 מיליון ש"ח

לפי המתווה החדש, עד סוף 2027 מרבית הלולים יעמדו בדרישות הווטרינריות, בתנאי סניטציה ובטיחות ביולוגית בהתאם לסטנדרטים המקובלים בעולם המערבי, ועד 2029, כל התרנגולות המטילות בלולים בישראל יחיו בלולים שעומדים בכל הדרישות

שר החקלאות אבי דיכטר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
שר החקלאות אבי דיכטר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
מאיה רונן

משרד החקלאות פרסם ביום ראשון מתווה חדש לענף הלול, שיבטיח את ייצור הביצים בישראל באופן סדיר ואת ביטחון המזון של ישראל, תוך שמירה על הדרישות הווטרינריות ובטיחות ביולוגית גבוהה לביצים בענף ההטלה, תמיכה במגדלים ודאגה לרווחת העופות.

מאז פרסום המתווה הקודם לרפורמה בענף ההטלה, שמכונה "האיגרת", ב-2019, נתקל שדרוג ענף ההטלה בחסמים שהקשו על התקדמות התהליך, בין היתר בשל היעדר תקציבי תמיכה. לפי המתווה החדש, עד סוף 2027 מרבית הלולים יעמדו בדרישות הווטרינריות, בתנאי סניטציה ובטיחות ביולוגית בהתאם לסטנדרטים המקובלים בעולם המערבי, ועד 2029, כל התרנגולות המטילות בלולים בישראל יחיו בלולים שעומדים בכל הדרישות, ובכלל זאת לולים שקיים בהם ניהול מיטבי, מניעת תחלואה והתפשטות של מחלות עופות. לטובת יישום התוכנית ותמיכה במגדלים, העמיד המשרד תקציב בסך של כ-300 מיליון שקלים.

במסגרת המתווה החדש, כל מגדל שיעמוד בתנאי הסף יקבל את התמיכה המגיעה לו. התמיכה מביאה בחשבון את המהלך המורכב עבור הענף כולו, שכן כ-65% מהביצים הנצרכות בישראל מקורן בלולים סמוכים לבתים ביישובי הצפון. עבור מגדלים רבים המשק מהווה מקור פרנסה יחיד, כך שבמשרד החקלאות רואים חשיבות כלכלית לשמירה על ייצור הביצים באזורים אלו, לצד שמירה על הגבולות ופיתוח מקורות פרנסה בפריפריה.

התמיכות יסייעו למגדלים להקים לולים מתקדמים ללא כלובים בשטחי גידול מחוץ ליישובים. משרד החקלאות עובד בימים אלו על מודל כלכלי מעודכן, בהתאם להתפתחויות בנושא ייצור ביצים בלולים ללא כלובים, שיכלול את התמיכה ויבטיח את ההיתכנות הכלכלית של הגידול.

שר החקלאות אבי דיכטר: "כחלק מתוכניות רבות שאנחנו מקדמים במשרד החקלאות להבטחת ביטחון המזון הלאומי, פרסום האיגרת למגדלים בענף זה היא צעד משמעותי. ריווח לוחות הזמנים הוא בשורה חשובה שתבטיח רציפות בייצור הביצים ותסייע לחקלאים. אני מברך את מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא וצוותו, אנשי השירותים הווטרינריים ואנשי הייעוץ המשפטי. כלל הגורמים יחד עמלו רבות כדי לרבע את המעגל ולאפשר אכלוס לולים למטילות ביצים, תוך עמידה בתקני בריאות הציבור ושמירה על רווחת העופות".

מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר, אורן לביא: "אני סמוך ובטוח שהמתווה המעודכן, יחד עם תכנון אפקטיבי, נהלי תמיכות, נוהל פדיון ופתרון קצה לפסולת החקלאית – מביאים עמם בשורה אדירה לציבור החקלאים. אני מודה לשירותים הווטרינריים ולגורמים המקצועיים במשרד על עבודת מטה מקצועית בת כמה חודשים, שבסופה הגענו למתווה מעודכן שמקדם את הענף כולו לטובת גידול מטילות בתנאים ראויים. המתווה יסייע ללולנים לעמוד בדרישות ולקדם את הלולים בישראל למקום בו אנו רוצים שיהיו, כדי להמשיך לשמור על ביטחון המזון הלאומי ולספק לצרכן ביצים איכותיות ובריאות".

"האיגרת למגדלים" מ-2019 נתקלה בחסמים

המתווה לענף הלול עמד במרכזם של ויכוחים רבים בשנים האחרונות. לצד הצורך בהבטחת ייצור המזון המקומי, עמדה על הפרק סוגיית הבטיחות הביולוגית וסכנת ההפצה של מחלות עופות, כפי שקרה בסוף 2021 במושב מרגליות. לפרקים היו שהשתמשו במתווה ככסות להפסקת התכנון בענף ההטלה, וככלי לצמצום הייצור המקומי לטובת פתיחת שוק הביצים לייבוא חופשי.

את המתווה הקודם פרסם מנהל השירותים הווטרינריים, ד"ר תמיר גושן, ב-2019. "האיגרת למגדלים" כללה לוחות זמנים למעבר לגידול על פי הדרישות הווטרינריות המעוגנות בתקנות  המעודכנות לרישוי עסקים. מאז נתקל שדרוג ענף ההטלה בחסמים שעיכבו את התקדמות התהליך, בין היתר התנגדות המשרד להגנת הסביבה לאישור בניית לולים ללא פתרון לסילוק זבל העופות המיוצר בהם, וכן היעדר תקציבי תמיכה לבניית לולים חדשים.

בתחילת הדרך, תקצב משרד האוצר את המהלך ב-50 מיליון שקלים שנועדו לסייע ביצירת התשתיות לכ-20 מתחמי הטלה בצפון הארץ. נוסף על כך, הוקצבו 300 מיליון שקלים לתמיכה בבניית לולים חדשים. אלא שהתקציבים יועדו למגדלים שעמדו בתנאים ועבור שלבים מסוימים בבניית הלולים.

לנוכח חשיבות השמירה על ביטחון המזון הלאומי, שהוצבה כמטרת על לתוכנית העבודה של המשרד, הוביל מנכ"ל המשרד אורן לביא בחינה של המצב הנוכחי בענף, במטרה להבטיח את קידומו. בחודשים האחרונים נבחנו היבטי תכנון, מתן תמיכות והסדרת פתרון קצה ללולים, במסגרת עבודת המטה אינטנסיבית, שהתבצעה על ידי גורמי המקצוע במשרד, ובמקביל גם עם גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה, השלטון המקומי, וכן ארגונים ונציגי המגדלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!