דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

לוחם לשעבר בכינוס על הטיפול בהלומי קרב בכנסת: "חבר שלי נשרף. למה שר הביטחון לא פה?"

כינוס החירום נערך בעקבות מותם מאובדנות של הלוחמים בר כלף ואור דוניו | ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי): "דורשים תכנית פעולה סדורה לטיפול באובדנות לוחמים לשעבר" | מתמודד נפש: "לא סופרים אותנו. זה שיש לי ידיים ורגליים זה לא אומר שאני לא נכה קשה"

משתתפים בכנס השדולה למען נפגעי הלם קרב בכנסת קוטעים את חברי ח"כ מיכאל ביטון (צילום: הדס יום טוב)
משתתפים בכנס השדולה למען נפגעי הלם קרב בכנסת קוטעים את חברי ח"כ מיכאל ביטון (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

כינוס חירום של השדולה למען הלומי קרב בכנסת נערך היום (שלישי) בעקבות שני מקרי מוות מאובדנות של לוחמים לשעבר שלא הוכרו כהלומי קרב על ידי משרד הביטחון. את הכינוס יזמו ראשי השדולה, חברי הכנסת מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) ויצחק קרויזר (עוצמה יהודית), והשתתפו בו נציגי ארגון נכי צה"ל, מתמודדים עם הלם קרב ואנשי אגף השיקום במשרד הביטחון. נציגי צה"ל לא הגיעו לכינוס וזכו לביקורת על כך.

הכינוס נקטע עקב מהומה שהחלה כשלוחמים לשעבר שהשתתפו בכינוס התפרצו לדברי חברי הכנסת וביקרו בחריפות את יחס המדינה להלומי הקרב.

בפתח הכינוס קטע נדב וירש, לוחם לשעבר המתמודד עם הלם קרב, את דבריו של יו"ר השדולה ביטון בהתפרצות של כעס וכאב. "התרענו, וזה ימשיך, כי ברגע שאומרים שרכב חשוב יותר מחיי אדם, אז ברור שזה ימשיך. זה הכול."

בכך התייחס וירש לרפורמת נפש אחת של משרד הביטחון, שהחלה לאחר שאיציק סעידיאן, אף הוא לוחם לשעבר שהתמודד עם הלם קרב, הצית עת עצמו מול משרדי אגף השיקום ב-2021. הרפורמה כללה טיפול בשורה של היבטים בזכויות נכי צה"ל, בהם גם תנאים סוציאליים כמו דיור ורכב, שיפור הטיפול הרפואי, לצד שורת פעולות לשיפור מצב הלומי הקרב, בהם הקמת בתים מאזנים והקלה על הליך ההכרה בנכות נפשית כתוצאה משירות בצה"ל. בין היתר הופסקה בדיקת העבר הנפשי של החייל לפני השירות כהצדקה לאי-הכרה בנכות נפשית. אך לדברי הלוחמים, לא נעשה מספיק.

"מה עם סדרי עדיפויות? תעבירו כסף לשיקום. 1,200 איש על כל עובדת סוציאלית. אמרתם שאנחנו טרוריסטים, אמרתם שאנחנו אויבים, אמרתם שאנחנו שקרנים".

"לא סופרים אותנו. אנחנו בשבילכם אויבי המדינה", אמר וירש, "חבר שלי נשרף. למה שר הביטחון לא פה? כבר צעקנו, כבר אמרנו הכל. זה שיש לי ידיים ורגליים זה לא אומר שאני לא נכה קשה. 20 נפגעי נפש שמו קץ לחייהם בגלל סירוב של אגף השיקום."

לדברי חבר הכנסת ביטון, שכיהן כשר לעניינים חברתיים במשרד הביטחון והיה ממובילי רפורמת 'נפש אחת', "מטרת הדיון הזה היא לדרוש ממשרדי הממשלה תכנית פעולה סדורה למלחמה באובדנות לוחמים לשעבר. החלטנו על דיון חירום כיוון שראינו את האירועים הכואבים של בר כלף ואור דוניו ז"ל, ואירועים נוספים". הוא אמר ש"יש רצון, גם במשרד הביטחון וגם ברפורמת נפש אחת, להשקיע ולשפר את הטיפול בהלומי קרב".

ביטון ביקר את היעדרות נציגי צה"ל מהכינוס: "אנחנו רואים באחריות לטיפול נכון בהלומי קרב לא רק את משרד הביטחון. בראש ובראשונה את צה"ל. צה"ל הוזמן לדיון ולא מציג נוכחות. על אף שנעשו מאמצים לשפר את השירותים, זו בושה שהוא לא נוכח כאן. צה"ל יודע מי יוצא מהשירות עם סכנה להיות הלום קרב."

כנס השדולה למען נפגעי הלם קרב בכנסת (צילום: הדס יום טוב)
כנס השדולה למען נפגעי הלם קרב בכנסת (צילום: הדס יום טוב)

חבר הכנסת קרויזר אמר: "יש לנו אמון מלא באגף השיקום של משרד הביטחון. אבל יחד עם זאת אי אפשר להתעלם מהמצוקות שעולות מהשטח. לכן החלטנו לעצור הכל כדי לדייק את המענים המידיים של אותם הלומי והלומות קרב שקולם לא נשמע."

לדברי וירש: "דברים לא קורים. אנחנו לא רוצים אובדנות יותר, כל הלומי הקרב באשר הם רוצים להיות מעורבים באגף. תערבו אותנו, תכניסו אותנו פנימה. זה שאין פה שום נציג של משרד הביטחון, זה ששר הביטחון לא נמצא פה לתת לי הסברים למה הוא לא הכיר בהלומי הקרב בחוק. זה בושה. כבוד שר הביטחון לשעבר מהמפלגה שלך לא פתח לנו את הדלת. הגיע הזמן שתתחילו לשים לב אלינו".

נתי שקד, עמותת ההלם והקרב: "אלה חבר'ה צעירים שרואים את החברים שלהם יוצאים לטיול, מוצאים אהבה, מתקדמים, והם רק מידרדרים כל יום. השדולה הזו צריכה להפסיק לדבר ולהתחיל לשאול שאלות. למה לא מסכימים לקרוא לילד בשמו? למה לא מסכימים להגדיר תגובת קרב? למה לא מסכימים להגיד כמה הלומי קרב יש מתוך הפוסט טראומטים?

"צריך להקים רשות לאומית לטיפול בלוחמי צהל משוחררים. כמעט כל לוחם שיוצא מקרב מבולבל."

הכנס נערך בעקבות מותו מאובדנות של אור דוניו, לוחם משוחרר מחטיבת כפיר אתמול. זהו מקרה ההתאבדות השני של לוחם משוחרר בתוך 24 שעות. בסיום הדיון תציג הוועדה לציבור את המסקנות והדרישות המידיות ממשרד הביטחון.

מותו של דוניו (30) מגיע יממה לאחר שבר כלף, גם הוא לוחם לשעבר בחטיבת כפיר, מת מפצעיו כמה ימים אחרי שהצית את עצמו, בעקבות סירוב אגף השיקום במשרד הביטחון להכיר בו כנכה צה"ל. הוריו של דוניו סיפרו שהשתתף במבצע "שובו אחים", והתבייש לדבר על כך. מאז המתין לתשובה של משרד הביטחון, שלא נענתה עד היום. לדבריהם, לפני כעשרה חודשים הגיש בקשה להכרה כנכה צה"ל, אבל לא קיבל מענה.

בתגובה למותו מאובדנות של דוניו נמסר מהמשרד: "משרד הביטחון מביע צער על מותו של אור דוניו ומשתתף בכאבה של המשפחה. עם היוודע האירוע, נציגי האגף יצרו קשר עם המשפחה. אור פנה לפני כעשרה חודשים בבקשה להכרה כנכה צה"ל. מיד עם הגשת הבקשה, אושר לו טיפול נפשי על ידי מטפלת פרטית אותה בחר, במימון האגף".

הקו החם של ער"ן מעניק סיוע 24/7 בטלפון 1201 וברשת בצ’אט באתר ער"ן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!