דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אי שוויון כלכלי

זכויות אדם בישראל / סקר חדש: רוב הישראלים מסכימים כי יש לצמצם את אי-השוויון הכלכלי

מהסקר שפרסמה 'האגודה לזכויות האזרח' ניכר כי הישראלים מחויבים ערכית לעזרה למוחלשים, אך הסכסוך בין ישראל לפלסטינים מערער את אמונתם בזכויות אדם בסיסיות לכל.

קניות בסופרמרקט, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
קניות בסופרמרקט, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
דוד טברסקי

החשש הכי גדול בקרב הישראלים הוא הפגיעה בזכותם להתפרנס בכבוד, כך עולה מסקר חדש של 'האגודה לזכויות האזרח' שכלל 500 יהודים/ות ו-200 ערבים/ות, ונערך לקראת יום זכויות האדם הבינלאומי שצוין ביום שישי האחרון ברחבי העולם.

"הממצאים והניתוח מצביעים על חולשות של החברה בישראל בנוגע להבנה, לקבלה וליישום של ערך הזכויות במציאות הישראלית," מציין הדוח, "אך גם על תמיכה בערכים חיוביים. כדי לחזק את מקומן של זכויות האדם בחברה בישראל יש לעודד את המגמות החיוביות שכן קיימות, ולא להתמקד רק בהתרסה נגד דעות מקוממות".

מסכימים על צמצום אי-השוויון

לפי הסקר, הזכויות החברתיות-כלכליות נמצאות בראש סדר הדאגות של הישראלים, ומעידות על הביטחון התעסוקתי הרעוע והמצב הכלכלי טעון השיפור במדינה. רוב ברור של האזרחים סבור כי מצב השוויון הכללי בישראל טעון שיפור, וזאת כמעט ללא קשר לעמדה הפוליטית: 92% מהשמאל, 77% מהמרכז ו-66% מהימין מסכימים שישראל צריכה לשפר את רמת השוויון בין כלל אזרחיה.

24% מהנשאלות והנשאלים ענו שדחוף להם לשפר את הזכות להתפרנס בכבוד. לאחר מכן הזכות לשוויון (22%), הזכות לדיור (21%) והזכות לשירותי בריאות וחינוך (20%). 75% מהנשאלים הצביעו על המדינה כהאחראית העיקרית למאבק באי שיוויון.

מהי הזכות שהכי דחוף שהמדינה תקיים? (גרפיקה: דבר ראשון).
מהי הזכות שהכי דחוף שהמדינה תקיים? (גרפיקה: דבר ראשון).

הסקר מראה שיש רוב משמעותי בקרב הישראלים הרואים במחויבות המדינה לאזרחים מוחלשים, כנושא שאמור לעמוד בראש סדר העדיפויות של המדינה: 55% מכלל הציבור סבורים שיש לתת יחס מועדף לאנשים עם מוגבלויות, 42% סבורים שיש לתת יחס מועדף לאנשים החיים בעוני ו 85% מהציבור סבורים שעל המדינה לספק מינימום של מים וחשמל לאזרחים חסרי אמצעים.

עוד מראה הסקר שבקרב אחוז גבוה של היהודים והערבים בישראל ישנה הסכמה שקיים אי שיווין ברור בין יהודים לערבים. 65% מהיהודים ו-85% מהערבים סבורים כך. ההבדל בין האזרחים היהודים והערבים ניכר בדחיפות לשוויון: בקרב אזרחי ישראל הערבים עולה דחיפות גבוהה יותר לקידום הזכות לשוויון בין האזרחים. 37% מהמשיבים הערבים בחרו בזכות זו כחשובה ביותר לקידום, לעומת 19% מהמשיבים היהודים.

39% מהישראלים חוו אפליה

אפליה אישית על רקע שיוך לאחת מהקבוצות העדתיות/ פוליטיות/ דתיות בישראל הינה נחלתם של לא מעט מהישראלים. 39% מהנשאלים ענו שחוו אפליה כלשהי וביתר פירוט מראה הסקר שמדובר ב 64% מהיהודים ממוצא רוסי, 61% מהמתנחלים, 51% מהדתיים ו-46% מהמזרחים.

בראש המקומות בהם חוו הנשאלים הפלייה נמצאים מרחבי השירות הציבוריים ועולם התעסוקה. 19% מהנשאלים חוו אפליה במקום עבודה, 15% במוסד ממשלתי או עירוני, 13% בעת קבלת שירות, 10% במוסד חינוכי ו-7% במקום בילוי.

בהקשר של אפליה והדרה – עולה מהסקר ש-18% מהנשאלים תומכים בצמצום נוכחות של נשים באירועים ציבוריים.לצד זאת, הסקר מעלה שיפור ניכר ביחס ללהט"ב – 80% סבורים שיש להעניק זכויות שוות לבני זוג מאותו המין כמו לזוגות של גברים ונשים.

זכויות? רק במילוי חובות

הדוח מבקש לציין שלמרות שנראה שיש הסכמה כללית בקרב הציבור הישראלי על כך שהמדינה צריכה לפעול יותר לצמצום פערים – חלק גדול מהציבור אינו רואה בערכי חופש הביטוי, היחס השווה לכלל האזרחים והדמוקרטיה כערכים עליונים בחברה.

28% מהנשאלים חושבים שהמשטרה אינה צריכה לאפשר הפגנות שנויות במחלוקת ובנוסף להם כ-44% מהיהודים תומכים במגבלות על חופש ביטוי בנושאים רגישים כמו השואה או זהותה היהודית של המדינה. 82% מהיהודים מסכימים שאזרח שלא ממלא את כל חובותיו לא צריך לקבל את מלוא הזכויות. 53% מהערבים סבורים כך, וגם 61% מהחרדים.

55% מהנשאלים תומכים בכך שילדי זרים בארץ צריכים לקבל זכויות כמו ילדים ישראלים.

הסכסוך וזכויות אדם

הסקר משקף בחדות את הפערים בין הערבים ליהודים בנוגע לתפיסת עולמם למתרחש בשטחים – 86% מהיהודים סבורים שישראל שומרת על זכויות האדם של הפלסטינים, לעומת 15% בלבד מהערבים.

"התפיסה לגבי הכיבוש והסכסוך מכריעה רבות מן העמדות הנוגעות לשוויון ולזכויות אדם, ואף מאפילה עליהן. הסכסוך הוא הבסיס המוסרי בעיני היהודים להפרות של זכויות אדם של פלסטינים, ונראה כי רוב המשיבים היהודים מקבלים ומצדיקים את המצב הזה" מציין הדוח.

89% מהיהודים מצדיקים מגבלות על חופש תנועה של פלסטינים בשטחים והריסת בתי משפחות של מפגעים. לעומת זאת, 52% מהיהודים חושבים שמגבלות על בניית ישובים, מעצר מינהלי של יהודים והאפשרות לפינוי ישובים מהווה הפרה של זכויות אדם, ו-46% מתוכם סבורים שפעולות אלו לא מוצדקות.

"הנתונים מלמדים אותנו שמדינת ישראל צריכה להשקיע יותר בחינוך לדמוקרטיה ולזכויות אדם, כדי לכבד כל אדם באשר הוא. אנחנו צריכים גם להיאבק באפליה וגם לחנך נגד אפליה, על מנת להגביר את השוויון ולאפשר לכל אחת ואחד מאיתנו לחיות בישראל בכבוד", אומרת מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח, עו"ד שרון אברהם-ויס

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!