דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מרכזי היום לקשיש ישבתו בדרישה לתוספת תקצוב: "אנחנו לקראת קריסה"

המרכזים שנותנים מענה ל-15 אלף קשישים ישבתו בשלישי הקרוב | המפעילים מתריעים שהתשלומים מהמדינה לא עודכנו בעקבות עליית המחירים, וקיים קושי בתפעול השוטף | יו"ר איגוד המרכזים, שמואל קידר: "הזקנים ומרכזי היום הושלכו לאחור לעת זקנה"

מרכז יום לקשיש של עמותת שילה (צילום: עמותת שילה)
מרכז יום לקשיש של עמותת שילה (צילום: עמותת שילה)
הדס יום טוב

איגוד העמותות לזקן בישראל (הל"ב) ועמותת מטב הודיעו אתמול (שלישי) כי ישביתו בשלישי הקרוב (15 באוגוסט) את מרכזי היום לזקן בכל הארץ, עקב אי עדכון התעריפים המשולמים להם על ידי משרד הרווחה. לדברי העמותות, הנזק הכולל למרכזי היום מוערך במיליוני שקלים, וכתוצאה מכך העמותות ומרכזי היום נותרים בגירעונות כבדים המאיימים על המשך תפקודם. באיגוד העמותות למען הזקן ובעמותת מטב דורשים ממשרד הרווחה להעלות את התעריף בהקדם.

ברחבי הארץ פועלים כ-180 מרכזי יום לזקן המעניקים רשת ביטחון חברתית ובריאותית לקשישים, כולל קשישים עם דמנציה ואלצהיימר. במרכזים מדגישים ש"ללא רשת ביטחון זאת יהיו הזקנים חשופים לפגיעה קשה והתדרדרות במצבם הפיזי והרגשי. מאז תקופת הקורונה הוכחה ביתר שאת חשיבותם של מרכזי היום, ובעיקר ביכולתם למנוע ולהפיג בדידות בקרב קשישים, שעלתה בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי במהלך הקורונה ולאחריה".

בין העמותות ובין משרד הרווחה קיים הסכם מחייב לפיו המשרד קובע מעת לעת את התעריף שישולם לעמותות בגין הוצאותיהן במסגרת מרכז היום. אך לפי העמותות, למרות עליית המחירים במשק כולל עדכון שכר המינימום שבוצע לא מזמן התעריף שמקבלים מרכזי היום נשאר על כנו. כתוצאה מכך אין הלימה בין התעריף הנמוך המשולם להוצאות בפועל של מרכזי היום בהתאם לדרישות ולתקנים של משרד הרווחה. בשל כך מרכזי יום רבים נמצאים בגירעונות המאיימים על המשך תפקודם.

לצד תביעה שהוגשה על ידי איגוד הל"ב ומטב כנגד משרד הרווחה בשל אי כיבוד הסכם זה, העמותות יקיימו שביתת אזהרה בדרישה ממשרד הרווחה להעלות את התעריף. בעמותות דורשים כי גובה התעריף המינימלי לקשיש יעמוד על סך 201.75 שקלים ליום לקשיש, במקום 145 כיום, וגובה התעריף המינימלי לקשיש הסובל מירידה קוגניטיבית או אלצהיימר יעמוד על סך 261.68 שקלים ליום, וזאת במקום 199.38 שקלים כיום.

שביתת האזהרה מצטרפת לאיום שביתה נוסף של מסגרות הקהילה לאנשים עם מוגבלויות ב-1 בספטמבר, עקב משבר חמור של כוח אדם ותקציבים.

שמואל קידר, מנכ"ל איגוד העמותות לזקן בישראל: "מרכזי היום לזקן הנותנים טיפולים, ארוחות חמות וקהילה בעבור אלפי קשישים נמצאים לקראת קריסה. בעולם מתוקן מרכזי היום – הגוף היחידי שנותן מענה לבדידות בקרב קשישים היו זוכים לתקצוב ראוי, אך המציאות היא שמרכזי היום והזקנים מושלכים לאחור לעת זקנה. לאחר שכלו כל הקיצין ומאחר והניסיונות לפנות לעזרת שר הרווחה, שר העבודה וכל הנוגעים בדבר כשלו, מרכזי היום יאלצו לקיים שביתת אזהרה ב-15.8. הדרישה של מרכזי היום ממשרד הרווחה והביטוח הלאומי פשוטה, להעלות את התעריפים שמשולמים למרכזי היום כפי שמתחייב בהסכם איתם ולאפשר למרכזי היום לקיים שגרה בריאה עבור הזקנים. הזקנים במדינת ישראל צריכים להיות בראש סדר העדיפויות החברתי ולא בתחתית."

ליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מטב: "מרכזי היום מהווים מעטפת טיפולית, חברתית קהילתית לזקנים המבקרים תוך מתן ביטחון תזונתי, גופני וריגשי. הם מונעים בדידות ומצילים חיים עבור אלו שללא המרכז לא הייתה להם סיבה לצאת מהבית. המצב היום הוא שהתקציב שמקבלים נמוך יותר מההוצאות בפועל ומי שנאלץ להשלים את הפער הן העמותות שמגיעות להפסדים של עשרות אלפי שקלים בחודש. אם מצב זה ימשיך ולא ימצא פתרון אנו עלולים למצוא עצמנו מול חוסר יכולת להפעיל את מרכז היום מה שעלול להוביל לפגיעה אנושה בקשישים הסיעודיים בארץ."

משרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר בתגובה: "משרד הרווחה מפקח על פעילותם של 180 מרכזי יום ברחבי הארץ ושותף במימון פעילותם. מרכזים אלו הוכחו כאמצעי היעיל ביותר הקיים בקהילה לשימור תפקוד לטווח הארוך ומסייעים לאזרחים הוותיקים להפיג את הבדידות. בעקבות משבר הקורונה והירידה במספר המבקרים, הקים המשרד ועדת בדיקה שהניחה להחלטת הממשלה הקודמת מתווה לרפורמה במרכזים שתאפשר את המשך פעילותם.
עלות הרפורמה בכללותה היא 50 מיליון שקלים בשנה. משרד הרווחה ערוך להקצות 20 מיליון שקלים מתקציבו לטובת הרפורמה. מעבר לכך המשרד תמך בהעלאת התעריף למרכזי היום והחל לשלם סכום גבוה יותר בהתאם לסיכום עם נציגי המרכזים. ישנה מחלוקת על מימון הרפורמה לשנים הבאות בין האוצר לשלטון המקומי, ומשרד הרווחה פועל להשגת הסכמות בסוגיה".

חברות הכנסת מירב כהן (יש עתיד) ואתי עטיה (הליכוד) שיגרו מכתב לשר הרווחה יעקב מרגי, בקריאה להתערב באופן מיידי על מנת להציל את מרכזי היום לקשיש. "מרכזי היום במדינת ישראל מופעלים בעיקר בידי עמותות הפועלות ללא כוונת רווח", כתבו כהן ועטיה, "התשלום להפעלת מרכזי היום נקבע על ידי משרד הרווחה והביטחון החברתי. במהלך השנים נשחק באופן דרמטי התעריף שמועבר לטובת מימון פעילות מרכזי היום, מה שמעמיד את מרכזי היום בסכנת סגירה. למעלה משנה העמותות מתריעות על משבר כלכלי חריף שעלול להביא להתמוטטות של מרכזי יום רבים, וכעת אנו עומדים בפני שביתת הזהרה של המרכזים.״

כהן ועטייה קראו לשר מרגי "לפעול באופן אישי ומיידי למציאת פתרון הולם, אשר יאפשר המשך הפעלת השירות החשוב מאין כמותו עבור האזרחים הוותיקים.״

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!